trasig läpp???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LakritsMix
    • March 2006
    • 293

    trasig läpp???

    2 av mina Mollysar en SilverMolly o en BlackMolly har tappat bitar av läpparna...BlackMollyn är nu död, hennes överläpp var trasig...
    Nu är en bit av SilverMollys underläpp borta!
    Vad är det för fel på dom????
    Nån som har nån förklaring???
    Petra
    www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1161245
  • Tri-X 400
    • April 2006
    • 259

    #2
    Hej, låter inget vidare, hade själv problem med detta för flera år sedan, fiskarna dog, 2 st och misstänkte att det kunde vara parasiter men då borde det varit smittsamt.

    Idag såhär i efterhand tror jag mer på angrepp från andra fiskar, särskilt sugfiskar (algätare hur konstigt det än låter) som tillsist knäckte mitt akvarium genom att anfalla om natten. De sög sig fast på munnen som är särskilt köttiga.

    Annars kan det uppstå revalitet mellan olika individer där de biter sig fast i varandra, ibland är det parning, ibland bara för att döda men då är det munnarna som tar stryk.

    Du nämnde inget om akvariets andra innevånare eller om det endast är de 2 du har, ju mer informaion desto lättare blir det, se om du har någon art som är särskilt revirsbenägen, kanske en nyinköpt fisk som går på de andra.

    Mera information tack så får vi utgå från det !



    nICKLAS.
    Senast redigerad av Tri-X 400; 26 April 2006, 09:46.

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      tror oxå det är bråk och stress som orsakar att dom dör.
      vad har du för andra fiskar i karet?
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • LakritsMix
        • March 2006
        • 293

        #4
        Jag har 3blackMolly(1hane 2honor)2silverMolly (en av varje) 3 algätare, av nåt slag!11neontetror!
        Mollysarna är som en familj och verkar hålla ihop bra! Är i grupp alla 5, Tycker ju Mollysarna verkar så lugna och fredliga!!
        Neontetrorna håller sig mest för sig själva, lugna små djur!! Algätarna ser jag inte till så mycket men de får små ryck och racar runt ibland!
        Har för övrigt fått ett gäng BlackMolly bäbisar! som mina egna, såå gulliga dom är!!!*ler*
        Inga nyinköpta, har haft alla sen starten i Januari!

        Petra
        Senast redigerad av LakritsMix; 26 April 2006, 19:35.
        Petra
        www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1161245

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          hur stort e karet?
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • LakritsMix
            • March 2006
            • 293

            #6
            54 liter och runt!
            Petra
            www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1161245

            Kommentar

            • Tri-X 400
              • April 2006
              • 259

              #7
              OK, det är ju en gyllene regel att ju mindre akvarium man har desto svårare är det med renhållning o s v och riskerna för att sjukdomar ska bryta ut ökar markant där alla sjukdomar delar en gemnsam egenskap nämligen att de smittar.

              Du nämner att akvariet är nystartat, januari, vilket skulle kunna indikera att du fått undermålig mat med mycket aska och lite näring jag undrar helt enkelt vad för slags mat du har och om det är det som kan vara boven.

              Oftast när man köper ett nytt akvarium så tycker jag att maten som ingår inte är av någon högre kvalité och när man börjar från början har man svårt att veta vad som är vad, det är ju fiskarna som är viktigast. Man tar helt enkelt maten för given och utgår ifrån att allt är lika bra, man litar på återförsäljaren men om man har känsliga fiskar som kanske är svaga efter en parningsperiod kan maten kankse bli avgörande där det alltid är som sagt fiskarna som ser starkast ut som drabbas först då de har störst näringsbehov.

              Äter den kvarvarade fisken, kanske kan du fundera på ett separat saltbad enligt följande, jag tjatar om detta men det kan var en enekl och bra metod då man slipper medicinera och hamna i en ond cirkel där man finner sig själv medicinera jämt till och från vilket kortar fiskarnas livslängd avsevärt :
              Tag ur en mindre mängd vatten ur akvariet till en mindre behållare, en burk eller liknande, och ha i relativt mycket salt (utan jod). För sedan över fisken till behållaren där fisken ligger kvar i håven (vilket underlättar proceduren) där den tillåts ta ett par djupa andetag, kanske 5 sekunder max och lyft sedan tillbaka fisken till akvariet.

              Ett stort misstag som många gör är att de låter fiskarna vara kvar för länge då de allt som oftast klarar sig länge i saltlösnigen för att sedan dö när man återför de till akvariet vilket beror på att fiskens celler mättats med salt som nu i det rena vattnet börjar absorbera vatten så att cellerna börjar vattenfyllas och fisken sprängs inifrån, fiskens celler förstörs som inte längre förmår att ta upp syre och kvävs tilll döds.

              Metoden innehåller en viss risk men tar man det försiktigt går det alltid bra där ett koncentrerat saltbad kan göra susen och värt att tänka på


              nICKLAS.
              Senast redigerad av Tri-X 400; 27 April 2006, 09:19.

              Kommentar

              • LakritsMix
                • March 2006
                • 293

                #8
                mycket aska??? Vad är det???
                Sera/ vipan/ huvudfoder står det på burken???
                Är det bra eller??? sen får dom lite röda mygglarver emellanåt oxå!
                Ska doppa henne i salt! Tack för tipset!
                Petra
                www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1161245

                Kommentar

                • Tri-X 400
                  • April 2006
                  • 259

                  #9
                  Det låter bra, nej angående maten så är det precis som det låter och går även igen i vanlig hund och kattmat där en stor del av maten består i salt och aska istället för bra mat.

                  Mygglarver låter bra, svårt med angrepp såsom du beskriver, kan var allt från naturligt drabbningssår till allvarliga svampangrepp men så läge de simmar och inte blir värre, äter och inte smittar brukar det gå över av sig självt


                  lycka till, nICKLAS.

                  Kommentar

                  • LakritsMix
                    • March 2006
                    • 293

                    #10
                    tror nog jag ska avliva honan med den dåliga underläppen som bara försvinner mer!!!!!!(underläppen)
                    Ska de andra få ett saltdopp????
                    Vad ska jag göra???
                    Vill ju att min lilla Mollan ska överleva, min första unge!!!
                    Nu är det massa små söta bäbisar!!!
                    Tack för svaret om fodret, käns skönt att det var bra!!
                    Har liksom aldrig riktigt gillat fiskar förr!! men nu älskar jag mina små sööööta!!!
                    Hur gör jag för att avliva SilverMollan bäst!!HJÄLP!!!!!! FORT!!!
                    Senast redigerad av LakritsMix; 29 April 2006, 07:56.
                    Petra
                    www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1161245

                    Kommentar

                    Arbetssätt...