Nitritspik?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • togero
    • September 2005
    • 19

    Nitritspik?

    Hej, mina fiskar verkar dö en efter en med ca: en veckas mellanrum. De står i hörnen och kippar efter andan i ett dygn eller två innan de slutligen dör.
    Jag gör rent ytterfiltret en gång i månaden (ljummet vatten, makaronerna sköljer jag bara men filtermattorna kramar jag ur tills de ser hyfsade ut). Jag byter ungefär en tredjedel av vattnet en gång i veckan. Jag använder inget vattenberedningsmedel (bra vatten i Järfälla, dock ganska mjukt med neutralt pH). Jag har aldrig tidigare haft problem med höga halter av nitrit eller nitrat.
    Jag har mycket växter och de bubblar så smått, tillsätter fulldos PMDD vid vattenbyten.
    Fiskarna dör definitivt inte av hög ålder, några idéer?


    /AnTo
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Varför rengör du filtret så ofta? Filtret ska man inte röra förrän man märker att vattengenomströmningen börjar avta. Ett ytterfiler ska inte behöva rengöras oftare än var 6:e månaden, även om det varierar mellan olika akvarier.

    Det tar ca en månad för nyttobakterierna att etablera sig, så om du rengör filtret varje månad får de aldrig riktigt vara ifred.

    Har du skaffat många nya fiskar, medicinerat, bytt filter, eller gjort något som kan ha påverkat bakteriefloran? Det låter som en ammoniak-eller nitritspik. Men det skulle också kunna vara nån annan form av förgiftning. Inget i inredningen som kan läcka ut gift?

    Har du inget nitrittest? Du kan göra ett stort vattenbyte och tillsätta Toxivec. Sen får du börja tillsätta bakteriekultur och mata sparsamt under några veckor. Och så får du lugna dig med filterrengöringen.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • togero
      • September 2005
      • 19

      #3
      Ursprungligen postat av batski
      Varför rengör du filtret så ofta? Filtret ska man inte röra förrän man märker att vattengenomströmningen börjar avta. Ett ytterfiler ska inte behöva rengöras oftare än var 6:e månaden, även om det varierar mellan olika akvarier.

      Jag har haft problemet även tidigare och då gjorde jag rent filtret var tredje månad. Det sätt som jag gör rent filtret på borde inte störa bakterierna nämnvärt (de klarar ljummet vatten och sitter till största delen i makaronerna)

      Det tar ca en månad för nyttobakterierna att etablera sig, så om du rengör filtret varje månad får de aldrig riktigt vara ifred.

      Har du skaffat många nya fiskar, medicinerat, bytt filter, eller gjort något som kan ha påverkat bakteriefloran? Det låter som en ammoniak-eller nitritspik. Men det skulle också kunna vara nån annan form av förgiftning. Inget i inredningen som kan läcka ut gift?

      Jag "fyller på" med fiskar bara för att komplettera de som faller bort. Akvariet är ett helglasat 105 liters med 7 neontetror, 3 siamesiska algätare, 2 praktbotior, 2 palettciklider (snart bara en), två scalare och en ancistrus. Inga konstiga material eller liknande, bara en rot, en kokosnöt och växter.

      Har du inget nitrittest? Du kan göra ett stort vattenbyte och tillsätta Toxivec. Sen får du börja tillsätta bakteriekultur och mata sparsamt under några veckor. Och så får du lugna dig med filterrengöringen.
      Ska göra detta idag. Satte igår kväll in aktivt kol-påse i ytterfiltret för att filtrera bort ev. gifter. Jag märkte att fiskarna mådde bättre av detta senast jag gjorde så men jag tog bort kolet efter ett tag eftersom det eliminerar PMDD:n så växterna börjar se vissna ut.

      Mitt största fel (som jag tror) är att jag matar lite för mycket, jag ska dra ner på detta.

      /AnTo

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ja, kolen ska bara vara en tillfällig lösning. I längden måste du se till att den biologiska filtrerimgen och växterna räcker till att hålla vattnet bra för fiskarna.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          aktivt kol ska användas som mest 3 veckor.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • mayday
            • November 2005
            • 2085

            #6
            testa o sluta med o göra rent filtren så ofta eftersom du dödar/avlägsnar nyttobakterier då
            ______________________________________________

            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

            Kommentar

            • togero
              • September 2005
              • 19

              #7
              Hopplöst

              Jag har nu tillsatt bakterielösning, bytt en tredjedel vatten och kollat nitrit (ingen) och nitrat (25 mg/l) men ändå så är det igen dags för ytterligare en fisk att dra till de sälla jaktmarkerna: De står i samma hörn av akvariet och kippar efter andan några dagar och är helt orkeslösa innan de till slut kolar. De vägrar äta och det är inte tal om någon massdöd eller liknande utan en firre i taget med en till två veckors mellanrum, suck!

              Kort sagt handlar det inte om nitrit eller nitrat...

              /togero

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ammoniak?
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  25 ppm nitrat är acceptabelt.

                  skriv ner ALL inredning du har i akvariet.
                  kollat ph ?
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • togero
                    • September 2005
                    • 19

                    #10
                    Inredning

                    Jag skrev lite tidigare vilken inredning jag har, den hamnade i citatet så den ser man inte om man inte läser noggrant, kolla tidigare i tråden. pH ligger på 7,0 och GH under 3.

                    Väldigt mjukt vatten som synes. Hur testar man för ammoniak?

                    /T

                    Kommentar

                    • laerni
                      • October 2005
                      • 1046

                      #11
                      Är det ett fabrikstillverkat akvarium? Eller ett hemmagjort som har fel sort av silikon? Låter faktiskt som om något förgiftar dina fiskar!
                      Lasse

                      Min Zoon

                      Bilder på Diskusyngel mm:
                      http://www.laerni.dk/rubin.htm
                      Nytaget på Diskusfröna
                      http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

                      De senaste
                      http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

                      Kommentar

                      • togero
                        • September 2005
                        • 19

                        #12
                        Det helglasat med svart silicon. Iofs inget frabrikstillverkat men det skulle förvåna mig om det är giftigt då det har minst fem år på nacken: Eventuella gifter borde ha vädrats ut vid det här laget.

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          Ursprungligen postat av togero
                          Hur testar man för ammoniak?
                          med ett ammoniak test, no4.
                          men med ph7 är det troligen inte ammoniak.

                          Ursprungligen postat av togero
                          Eventuella gifter borde ha vädrats ut vid det här laget.
                          är det antimögelbehandlat silikon försvinner det ALDRIG.

                          kollat om kokosnöten ruttnar ?
                          kollat om roten ruttnar ?

                          har du nån kruka eller nåt sånt i ?
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • togero
                            • September 2005
                            • 19

                            #14
                            Ingen kruka, jag har inte haft i kokosnöten på flera månader (kom ihåg fel). Har en korallsten helt överväxt av javamossa (trodde det var en kokosnöt).
                            Roten ser bra ut, inköpt för ett år sedan i akvarieaffär så det är inget jag plockat i skogen utan det är "riktiga grejor".
                            Något jag noterat är att där sanden syns mot glaset växer någon giftgrön alg (cyano?), kan det tyda på obalans?
                            Skulle kunna vara siliconet, men jag misstänker mer ljusrampen som flagar lite färg, flagorna hamnar emellanåt i akvariet. Fiskarna skulle kunna missta flagorna för foder och de är säkert inte helt nyttiga.

                            Ska ge rampen en skrubbning så flagorna inte lossnar ner i akvariet men det är lustigt att vissa fiskar överlever hur länge som helst medan andra dör efter någon månad (nästan alla nyinköp går den vägen numera). En av de som klarat sig längst är en stor scalare som knappast skulle låta en färgflaga få vara ifred.

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15
                              Ursprungligen postat av togero
                              Roten ser bra ut, inköpt för ett år sedan i akvarieaffär så det är inget jag plockat i skogen utan det är "riktiga grejor".
                              en rot kan du inte säga är bra bara enom att titta på den utan du får ta nåt typ en kniv och känna om roten är mjuk.
                              alla rötter ruttnar för eller senare.

                              men jag misstänker mer ljusrampen som flagar lite färg, flagorna hamnar emellanåt i akvariet. Fiskarna skulle kunna missta flagorna för foder och de är säkert inte helt nyttiga.
                              om inte annat kan dom beroende på färgtyp avge mer eller mindre gifter.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...