Simmar uppåner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tess11
    • April 2006
    • 4

    Simmar uppåner

    Hej!
    Är nybörjare här, men verkar finnas mycket kunskap och erfarenhet bland er här, så jag hoppas nån kan hjälpa mig.
    Har två slöjstjärtar i en rund glasskål. Sen ett par veckor tillbaka simmar den ena uppochner. Det verkar som om den liksom har för mycket luft i magen, den kommer knappt ner till botten. Men den verkar pigg och så annars, simmar som vanligt (fast uppochner) och äter som den ska.
    Vad kan det bero på och vad kan man göra?
  • Tri-X 400
    • April 2006
    • 259

    #2
    Hej Tess 11,

    detta är ett valigt problem med just slöjstjärtar nämligen att deras buk fylls med luft vilket beror på att de dels kan tillgodose sig själva syre genom att andas vid ytan som ett normalt beteende och att de är extremt glupska utan mättnadskänsla.

    Om man matar slöjstjärtar med flytmat (flingfoder och pellets) tar de också in mycket luft och detta problem kan inträffa.

    Om jag vore dig skulle jag lugna mig med matningen ett tag och se om det hjälper och under tiden finna alternativ till maten om det är det du har..

    Detta är inget ovanligt men tråkigt och i min vetskap oftast ofarlig om man bortser från stressen som de känner av.

    Problemet brukar gå bort av sig självt inom ett par dygn, hur mår de annars, är de snälla mot varandra ?

    Ibland kan den ena vara mera dominant, bita den andra o s v och då brukar man ha ett par.

    Avvakta, ta det lugnt, sluta mata och se vad som händer


    Ja just det, angående om erfarenhet så verkar det ibland var mycket av "den blinda leder den blinde här", så ta alla råd med en nypa salt och tänk logiskt så finner du snart att du kan lika mycket själv och än mer än vad du tror, prata med din återförsäljare så lär du dig snabbt.



    nICKLAS.
    Senast redigerad av Tri-X 400; 22 April 2006, 18:31.

    Kommentar

    • Tess11
      • April 2006
      • 4

      #3
      Ja, jag matar dom med pellets, men kanske skulle testa att låta dom vara utan mat ett par dar då och se. Hur länge ska man låta dom "svälta"?

      Annars är det inga problem, de är snälla mot varandra och så.

      Kommentar

      • Tri-X 400
        • April 2006
        • 259

        #4
        Om vi säger såhär :

        om man ska medicinera en fisk så brukar man få rådet att inte mata de samtidigt och de längsta kurerna ligger runt 5 dagar så tror jag nog att de klarar sig åtminstone så länge MEN det behöver nog inte dröja så länge innan det att de mår bra igen.

        Så fort den börjar simma nomalt och luften är ur magen kan du nog börja mata igen.

        Jag hade själv slöjstjärtar förut och då kunde man se att avföringnen ibland innehöll luft vilket är normalt och inget man kan undvika om man inte byter met men då är frågan bara : till vad och där går jag bet.


        hoppas att svaret varit tillfredsställande och lycka till !

        nICKLAS.

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Här är några länkar, sök också här på Zoopet det finns mycket om simblåse problem, där kan du läsa om att blöta pelletsfodret så det inte innehåller luft och blöta flingfodret så det sjunker.
          Ofta är det en inre infektion som är orsaken, pga. dåligt vatten som blir i en kupa.
          Eller en medfödd defekt.
          Slöjstjärtens tarm gör att den kan fortsätta att äta då maten kommer ut via analen osmält.

          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • mayday
            • November 2005
            • 2085

            #6
            imponerad att ingen har skält ut henne för skålen
            Fan bra jobbat ni börjar lära er
            ______________________________________________

            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

            Kommentar

            • Tri-X 400
              • April 2006
              • 259

              #7
              Skulle aldrig komma på tal !

              Man måste börja någonstans och trots det snobberi som cirkulerar är det en mycket trevlig och vänlig fisk att ha att göra med även om jag gått vidare.

              Fiskar blir som barn tillsist man älskar de lika mycket oavsett hur de ser ut och vad de gör, konstigt, ja kanske men det är väl det som förenar oss akvarister.

              Nej, inom oss finns nog en liten skål långt därinne med en glad lite guldskimrande fisk som bara vill ha kärlek





              nICKLAS.

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                Ursprungligen postat av mayday
                imponerad att ingen har skält ut henne för skålen
                Fan bra jobbat ni börjar lära er
                ok så då ska man vara tyst trots att man ser djurplågeri förekomma ?
                djurplågeri är inte ok även om den är oavsiktlig eller beror på dåliga råd från säljare.
                och ska man hårddra det är dom flesta skålar dessutom olagliga enligt djurskyddsmyndigheten på grund av den ringa storlek skålar oftast har.
                Senast redigerad av Raven; 23 April 2006, 03:41.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Alex.Fia
                  • March 2006
                  • 68

                  #9
                  Hrrmm.....
                  45L Sällskaps

                  375L Malawi

                  Kommentar

                  • Tess11
                    • April 2006
                    • 4

                    #10
                    Har nu låtit mina stackars (?) slöjstjärtar vara utan mat i 4 dar, men ser ingen som helst skillnad. Lika pigga som vanligt och den ena är uppochner fortfarande...

                    Kommentar

                    • desiredillusion
                      • February 2006
                      • 512

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tess11
                      Har nu låtit mina stackars (?) slöjstjärtar vara utan mat i 4 dar, men ser ingen som helst skillnad. Lika pigga som vanligt och den ena är uppochner fortfarande...

                      Ifølge denne siden: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710 bør man avlive fisk som har hatt svømmeblæreproblem i mer enn 3-4 dager. Men du bør også prøve mange små hyppige vannbytter, det kan hjelpe.
                      Håper det går bra med fisken din.
                      Lykke til!
                      I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                      Kommentar

                      • lenis3
                        • June 2004
                        • 2254

                        #12
                        man behöver inte skälla ut, men kan UPPLYSA om att varje slöjstjärt ska ha 50 L VAR!!!
                        Min zoon
                        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                        Kommentar

                        • desiredillusion
                          • February 2006
                          • 512

                          #13
                          Ursprungligen postat av lenis3
                          man behöver inte skälla ut, men kan UPPLYSA om att varje slöjstjärt ska ha 50 L VAR!!!

                          Men det kan jo gjøres på en saklig måte... hvor mange er det ikke som har gjort samme feil? Også angriper man nye stakkarer som gjør samme feil? Og nå får jeg vel alle imot meg, men jeg mener at en fisk kan ha det bra i en bolle... om det er i en av de større variantene, vel og merke...

                          ..men la tråden gå tilbake til hva den handlet om..
                          I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                          Kommentar

                          • Tri-X 400
                            • April 2006
                            • 259

                            #14
                            Håller med Lenis3 fullständigt.

                            Bättre att fokusera på att hjälpa än att stjälpa och besvara de frågor som efterfrågas för att därefter ge konstruktiv information.

                            Om jag inte minns helt fel är detta ett forum att hjälpa varandra när man har problem och det strider mot forumets stadgar att attackera varandra och än värre blir det om man gömmer sig bakom buskar och dylikt.

                            Nej, kära medlemmar, fokusera Er på varandras frågor, kan Ni inte hjälpa är det bättre att vara tyst precis som raven föreslagit och har man problrem med uppfödare och utrusningen på markanden attackera de och inte varandra härinne vilket bara skapr oro och stark olust


                            m v h nICKLAS.
                            Senast redigerad av Tri-X 400; 27 April 2006, 08:48.

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              Avvakta med din uppned fisk byt vatten så det alltid är perfekt.
                              Börjar den simma i cirklar då är det simblåseförlamning.
                              Har du funderat på att köpa ett akvarium till dina fiskar.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...