"Fulla kardinalertetror som lider av parkinson"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tri-X 400
    • April 2006
    • 259

    "Fulla kardinalertetror som lider av parkinson"

    Hej,

    har sedan en månad tillbaka haft problem med mina kardinaltetror som börjat avlida, långsamt och en åt gången.

    De tappar simförmågan, slutar äta vilket resulterar i apati där de drabbade fiskarna förlorar både lokal- och balanssinnet och verkar inte känna av sin omgivning. De simmar upp och ned för att plötsligt explodera i brutala rusningar genom akvariet där de ofta krockar med inredningen.

    Jag upplever beteendet nästan som epilleptiska episoder där den drabbade fisken helt förlorar kontrollen över sin kropp och spasmisikt rusa genom akvariet.

    Jag har har ingen aning om vad som försegår och inte heller är det första gången jag råkat ut för detta, förra gången det hände var för ca 3 år sedan och den gången förlorade jag nästan hela beståndet på över 100 individer och ropar nu efter hjälp från någon som kanske vet lite mer så jag ska slippa uppleva detta igen.

    Nedan följer en kort beskrivning över symptomen :

    0. Ingen förvarning, fiskarna blir inte gradvis sämre utan det sker en mycket dramatisk försämring momentant.

    1. Trots fiskarnas förlorade koordinationsförmåga är färgen fortsatt utmärkt

    2. Mig veterligen är det alltid de största och starkaste hannarna som insjuknar och blir till en början blir aggressiva mot de andra fiskarna.

    3. De sjuka fiskarna rusar i spiralliknande, ja nästan krampliknande rörelser utan mål där de plötsligt stannar upp, sjunker för att antingen hamna på gruset eller fastna i vegetationen för att hämta andan.

    Mellan rusningarna är kroppen mycket rigid oftast låst i en svag böj som gör att de har en slags parkinsonliknande darrande simrörelse vilket mest påminner om en wobbler som fastnat i tafsen, ledsen för liknelsen men det var det bästa jag kunde komma på.

    4. Fiskarna slutar att äta vilket resulterar i att kroppen blir smal med insjunken buk men UTAN utstående gälar eller fjäll, däremot.....

    5. .....förändras munnens form till en utdragen näbbliknande karaktär vilket försvårar matintaget.

    6. De FLÄMTAR ALDRIG efter luft annat än när de gjort en rusning/attack men drar sig gärna undan från stimmet som verkar ointresserade av bråkmakarna och ligger mycket på botten eller i vegetationen och verkar återhämta sig mellan attackerna.

    7. Oftast är det 1 fisk som blir sjuk i taget tills nu imorse då jag upptäckte att 3 fiskar led av samma symtom vilket aldrig hänt förut. När de insjuknat brukar de klara sig i ca 5 - 7 dagar innan de avlider.

    Akvariet i sig är litet, ca 100 l, jag har endast Kardinaltetror drygt 150 st och akvariet är ca 7 år gammalt dock omstartat sedan 2 år tillbaka där jag passade på att göra en totalrenovering i samband med att pumpen gick sönder.

    Det verkar nästan som om fiskarna blivit förgiftade, ingen vita prick, inga parasiter. Jag har medicinerat 2 gånger de senaste månaden mot bakterier där fiskarna verkar bli något bättre. Under medicineringen, kuren tycks inga fler bli sjuka vilket håller i sig upp till en vecka efter avslutad kur sedan är det dags igen.

    Jag har börjat med dagliga vattenbyten på stora procentvolymer och det verkar hela beståndet må lite bättre av och matar de mycket sparsamt.

    Imorgon tisdagen den 18 april ska jag till affären med 2 mycket sjuka fiskar så få de analysera de samt vattnet så kanske man får lite mer svar. Vet inte längre vad jag ska göra är det någon som haft liknande symtom och hur har Ni löst de i sådana fall.

    Glad för samtliga svar och inlägg, inte kul att bara kunna titta på när de lider för det är precis vad det ser ut som, smärtsamma dödsryckningar !
    Senast redigerad av Tri-X 400; 22 April 2006, 14:23.
  • Tri-X 400
    • April 2006
    • 259

    #2
    Nyuppdagad information kring sjukdomsförloppet.

    Jag har varit hos återförsäljaren som är lika förbryllad som jag över fiskarnas sjukdomstillstånd som består av en rad motstridigheter, insjuken buk men normal andhämtning och strålande färg tillsammans med total avsaknad av koordination.

    Fiskarna ska senare under dagen, idag torsdag, skickas vidare för analys men först några ord om dagsläget och det vi lärt oss hitintills och anledningen till detta brev.

    I det första inlägget, se ovan, påstods det i punkt 0 att det inte fanns några förvarningar till sjukdomen och att de skulle plötsligt drabbas och insjukna, detta är FEL.

    Med hjälp av personalen i zoo-affären och ytterligare betraktelser hemma kan vi nu se att sjukdomsförloppet inletts långt tidigare än vad jag anat samt att jag trott att det bara varit hanar som insjuknat, se punkt 2, något som troligtvis också är FEL eftersom alla fiskar som slutar äta eller som inte kan tillgodose sig näring kommer således att få en avsmalad kropp med resultatet att de ser ut som hannar något jag borde begripit eftersom jag inte längre hittar några honor.

    När fiskarna väl blir apatiska är de troligtvis redan undernärda till den milda grad att de inte orkar mycket mer och det är i detta skede som magen förlorat sin form för att senare vid en total kollaps generera i att de blir visuellt sjuka, knäppa, som skulle förklara deras sjukdomsbild.

    Min teori till detta är att fiskarna blir sjuka i huvudet just p.g.a. de inte kan tillgodose sig näring och precis som vi människor blir de sjuka om man förhindras ta in föda, inget konstigt med andra ord, frågan nu bara är att ta reda på vad som generar detta.

    Det skulle kunna betyda att när de väl fått hjärnskadan så finns det ingen återvändo och då borde den rimliga lösningen på problemet vara att bota magåkomman i ett tidigt skede så att det aldrig kan gå så långt som det gör.

    Jag har precis avslutat en gyrodactol kur och ingen mer verkar åtmionstone ha insjuknat däremot kan jag konstatera att de fortsatt matvägrar sedan i måndags men det i sig är inga problem då det är enkelt för mig att avlägsna all överflödig mat.

    som tidigare tack för visat intresse och än mer tacksam för alla inlägg som kan tänkas komma in


    tack, m v h nICKLAS.
    Senast redigerad av Tri-X 400; 20 April 2006, 10:10.

    Kommentar

    • mange993
      • April 2004
      • 372

      #3
      jag hade problem med att fiskarna fick insjunken mage och betädde sig lustigt
      jag fick pencillin av min akvariehandlare. jag mosade pillren och släppte ner i akvariet efter två kurer så var jag av med problemet. tyvär kommer jag inte ihåg vilken dosering det rör sig om
      MVH
      Mange

      Kommentar

      • Tri-X 400
        • April 2006
        • 259

        #4
        Ok Mange,

        låter intressant med medicinförslaget. Den medicin jag har hemma för tillfället ska just krossas, lösas upp innan, kanske är det den.

        Jag provar, det kan knappast bli mycket sämre, är uppe i sammanlagt 10 döda fiskar

        tack för hjälpen, imorgon blir det ett nytt besök på zoo så får vi se vad de har att säga


        m v h nICKLAS.

        Kommentar

        • Tri-X 400
          • April 2006
          • 259

          #5
          Nu har det gått ytterligare några dagar och ingen mer sjuk eller död fisk, ville bara passa på och säga :

          tack MANGE, den sista kuren gjorde susen



          nICKLAS.

          Kommentar

          • sunkan aspidoras
            • June 2005
            • 925

            #6
            150 kardinaltetror i 100L akvarium.... inte konstigt tycker jag att du har problem! minus grus och övrig inredning så¨återstår kanske 60L vatten och det är inte acceptabelt för 150 kardinaler!

            Kommentar

            • Tri-X 400
              • April 2006
              • 259

              #7
              Som många ggr så blir det allt som oftast väldigt mkt fel när man har för lite information, lite in = lite ut.
              Akvariet är visserligen 100 l men tack vare en minimalistisk inredning och att det är ett hörnakvarium med försjukten frontskiva får jag in hela 75 l vatten i akvariet och inte 60 l som föreslås d v s 25 % mera vatten.

              Ni vet som har fisk vet ju alla att det är skillnad på fisk och fisk .
              Fiskbeståndet är fördelade enligt följande där ca 15 st är fullvuxna, 30 st runt 1 år och resten yngel d v s mindre än 15 mm


              men tack för all din hjälp , förstår din oro det är välbekommet !

              nICKLAS.
              Senast redigerad av Tri-X 400; 22 April 2006, 16:55.

              Kommentar

              • Tri-X 400
                • April 2006
                • 259

                #8
                Efter ytterligare 2 fiskars död sedan det ursprungliga inlägget för nästa 2 veckor sedan börjar jag nästan tro att det kan röra sig om fisk-turerkulos.

                Är det någon som drabbats av detta och borde inte färloppet vara ytterst smittsamt, har hittat bilder på nätet som påminner oerhört mycket om mina tetror.

                Om någon haft det, fiskarna alltså, vilka symtom hade de ?




                nICKLAS.

                Kommentar

                • mohlin
                  • January 2004
                  • 1487

                  #9
                  Had du läst här? http://www.2cah.com/pandora/Disease.html#NTD

                  Det låter lite som Neon-sjukan, men dina förlorar ju inte färg.

                  Kommentar

                  • Tri-X 400
                    • April 2006
                    • 259

                    #10
                    Nej, tvärtom de blir nästan bara vackrare och vackrare ända fram till sista andetaget och för den som orkar kan ju gå in på nedanstående länk och titta på kardinalen under avsnittet om fisk-turberkulos så får Ni en idé om hur de brukar se ut.

                    Hade det varit neonsjukan hade dessutom det rört sig om en epedimi, jag förlorar en fisk var 8 dag ungefär där det i undantagsfall är 2 fiskar sjuka samtidigt.

                    Eftersom det ännu inte finns någon lösning på problemet och utgången alltid är den samma så har jag börjat plocka ut fiskarna så fort de uppvisar symtomen.

                    Idag (alltid efterhandsågren) så känns det lite hrmf och lite men tänk om jag hade fört akvariumdagbok, kanske hade det gått att spåra eller åtminstone kunnat utesluta vissa faktorer, det har pågått så länge nu och att minnas vad som pågick i och runt akvariet vid tidpunkten för första insjuknande fisken är omöjligt att vet, en läxa till oss alla, kanske



                    nICKLAS.
                    Senast redigerad av Tri-X 400; 04 May 2006, 11:14.

                    Kommentar

                    • mange993
                      • April 2004
                      • 372

                      #11
                      mina såg ochså ut så där prva med en kur till jag tror jag ggjorde 2-3 kurer
                      innan det gick över
                      MVH
                      Mange

                      Kommentar

                      • Tri-X 400
                        • April 2006
                        • 259

                        #12



                        vad för kurer om man får fråga, nu börjar det bli intressant !



                        nICKLAS.
                        Senast redigerad av Tri-X 400; 04 May 2006, 15:44.

                        Kommentar

                        • mange993
                          • April 2004
                          • 372

                          #13
                          Ursprungligen postat av mange993
                          jag hade problem med att fiskarna fick insjunken mage och betädde sig lustigt
                          jag fick pencillin av min akvariehandlare. jag mosade pillren och släppte ner i akvariet efter två kurer så var jag av med problemet. tyvär kommer jag inte ihåg vilken dosering det rör sig om
                          MVH
                          Mange
                          den här

                          Kommentar

                          Arbetssätt...