Guldfisken är SJUK!?!?!?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maricici
    • March 2006
    • 303

    #16
    Ursprungligen postat av Guldisen
    Jag skulle kolla till min guldfisk, så ser jag att på vänster sida av fiskens kropp så har denne ett sår vid fjället, så är det vitt ifrån det...
    VAD SKALL JAG GÖRA?
    Jag har tvättat rent skålen...
    Tack på förhand!
    Lagom mycket salt och ett rejält vitamintillskott brukar läka det mesta, på salt är jag dessvärre ingen expert-brukar tillsätta 5 ml per 100 l vatten vid helvattenbyte.
    I
    MY

    Kommentar

    • Guldisen
      • April 2006
      • 14

      #17
      Ursprungligen postat av maricici
      Lagom mycket salt och ett rejält vitamintillskott brukar läka det mesta, på salt är jag dessvärre ingen expert-brukar tillsätta 5 ml per 100 l vatten vid helvattenbyte.
      Tack, hon verkar må bättre nu, skall köpa ett akvarium så fort som möjligt och lite leksaker

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #18
        Du ska inte ha något i akvariet som riskerar skada eller nötta på fenorna.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • maricici
          • March 2006
          • 303

          #19
          Ursprungligen postat av Guldisen
          Tack, hon verkar må bättre nu, skall köpa ett akvarium så fort som möjligt och lite leksaker
          Får man föreslå engelsk sjösten som bottenunderlag, och så en slöjstjärtkompis?
          Ett tips; har man inte råd med ett nytt akvarium på 150 eller 200 liter så kolla efter begagnade.
          I
          MY

          Kommentar

          • Guldisen
            • April 2006
            • 14

            #20
            Hej hej! Nu har jag fått ett akvarium med pump och växter och stenar och sånt.
            Nu har jag prytt mitt akvarium och jag antar att jag skall vänta 1 vecka innan jag stoppar ner min lilla donna?
            mvh / Ankan

            Kommentar

            • Tikkatikkatini
              • February 2006
              • 181

              #21
              Hur stort akvarium skaffade du?? låt det tuffa på en vecka som du srkivit för att det ska komma igång med bakterie floran som ska vara där..

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #22
                din "donna" måste ha en snäll matte som uppgraderar akvariet finns alldeles för många som har slöjisar i en 10l skål.

                50l per fisk brukar rekommenderas. Ska du köpa en kompis till henne?

                hmm en vecka... kanske 2? Har du nått filter i hennes nuvarande hem?
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                • Guldisen
                  • April 2006
                  • 14

                  #23
                  Ursprungligen postat av lenis3
                  din "donna" måste ha en snäll matte som uppgraderar akvariet finns alldeles för många som har slöjisar i en 10l skål.

                  50l per fisk brukar rekommenderas. Ska du köpa en kompis till henne?

                  hmm en vecka... kanske 2? Har du nått filter i hennes nuvarande hem?

                  jag vet inte om jag vill köpa en kompis till henne... hon är lite mer än 2½ år och hon har tidigare varit sjuk så jag är lite nervös för att sätta ner en ny fisk med andra bakterier då kanske donnan avlider ? jag vet inte mycket om fiskar men men....

                  jo jag har ett filter som heter "Fluval innen filter" "internal power filter" "2plus" säger kanske dig lika mycket som det säger mig alltså noll haha =)

                  men jag har installerat den och det låter som ett vattenfall typ =) eller bäck... och den har varit på nu sedan i förregår då jag fick mitt akvaritum.

                  Kommentar

                  • Guldisen
                    • April 2006
                    • 14

                    #24
                    Ursprungligen postat av Tikkatikkatini
                    Hur stort akvarium skaffade du?? låt det tuffa på en vecka som du srkivit för att det ska komma igång med bakterie floran som ska vara där..
                    54 liter är akvariet... är det för lite ?

                    Kommentar

                    • Lubbe
                      • February 2004
                      • 677

                      #25
                      Ursprungligen postat av Guldisen
                      54 liter är akvariet... är det för lite ?
                      För en guldfisk är det nog tyvärr förlitet, ja :/ De blir ca 20 cm.. men det är mycket bättre än skålen ivf Hur stor är din donna nu? Kanske kan hon vara i akvariumet ett tag ivf, innan hon blir för stor
                      Helst borde du ha ett akvarium på 150-250 liter Du kan kolla på blocket, där brukar de ha begagnade akvarium till bra pris!
                      310 l - Sydamerika
                      200 l - Asien
                      104 l - Asien
                      70 l - Sydamerika

                      Kommentar

                      • Guldisen
                        • April 2006
                        • 14

                        #26
                        Ursprungligen postat av Lubbe
                        För en guldfisk är det nog tyvärr förlitet, ja :/ De blir ca 20 cm.. men det är mycket bättre än skålen ivf Hur stor är din donna nu? Kanske kan hon vara i akvariumet ett tag ivf, innan hon blir för stor
                        Helst borde du ha ett akvarium på 150-250 liter Du kan kolla på blocket, där brukar de ha begagnade akvarium till bra pris!

                        Med tanke på att hon bott i skålen ett bra tag nu så är hon bara typ 7-8 cm kanske... Vi får se hur stor hon blir =) i så fall får jag sälja detta och köpa ett annat =) Tack för alla snälla och vänliga svar!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...