Min guppy familj dör ut..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lunar
    • July 2005
    • 427

    Min guppy familj dör ut..

    Tjo!

    Ja som rubriken går så värkar det som min guppy familj dör ut, de har inte så lång livslängd i akvarium så det kan bero på det.

    Den första guppyn som dog blev svag och flöt mäst bara runt på botten, dock så värkade den vara lite snurrig.
    Detta hände för någon månad sedan.
    Här för några dagar sedan så dör min andra guppy hane och han var helt matt och flöt på botten.
    Det såg inte ut som några tecken på en sjukdom.
    Idag så dog även en guppy hona, hon har blev dålig ända sedan han gick bort och jag satt över alla resternade guppyna (3st) till det stora karet för att se om de blev piggare.
    2 är kvar nu, en hona och en hane.. de ser piggare ut nu än vad de gjorde tidigare.

    Ja som sagt så såg jag inte några tecken på sjukdom så jag undrar om mitt lilla kar kan ha blivit förgiftat?
    Jag har mätit Nitrit halten men det visade sig inte vara någon, så det kanske är så att Nitrat halten blivit allt för hög?
    Har inget prov för Nitrat.

    Växterna där i växer relativt bra även fast jag bara har 2x15W.
    - 165L Low-tech.
    - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
    - 222L Ciklidakvarium.
    Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"
  • lunar
    • July 2005
    • 427

    #2
    Min guppy hane dog idag med, nu är det bara 1 hona kvar och hon ser ut att vara helt återställd i alla fall.
    Orsaken kan ha varit förgiftning i vattnet.
    - 165L Low-tech.
    - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
    - 222L Ciklidakvarium.
    Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      vad är det för typ av test du använder när du mäter nitrit?
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        har de möjligtvis maskar från analen? ganska vanligt hos guppys.
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • lunar
          • July 2005
          • 427

          #5
          Ursprungligen postat av andreassofus
          vad är det för typ av test du använder när du mäter nitrit?
          JBLs dropptest.

          Ursprungligen postat av lenis3
          har de möjligtvis maskar från analen? ganska vanligt hos guppys.
          Nej, jag har inte märkt att de skulle ha drabbats av någon parasit/bakterie eller sjukdom.

          Däremot så blev de nog förgiftade av en glödlampa som var målad med nagellack för att hålla bättre ifrån vattenstänk
          - 165L Low-tech.
          - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
          - 222L Ciklidakvarium.
          Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            ahaa.. hmm ja det kan ju stämma med nagellacket, att det gett ifrån sig lukt.
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • Madguppy
              • April 2006
              • 177

              #7
              detta hände min guppyhona, igår hon var svag och höll sig till bottnet nästa dag var den död. den var liksom stel i kroppen innan den dog , den blev stelare o stelare så att bara sidfenorna rörde på sig.

              Jag hade iofs haft katastrof hemma då akvarie glaset gick sönder och de flesta fiskar hamnade på golvet. jag lyckades rädda alla, la alla guppys i samma skål, råkade dessvärre tyvärr glömma doppvämen hos guppysarna för länge, såg jag att de bette sig konstiga o simmade lågt o va stilla... kände och märkte att vattnets temp var lätt över 40 grader. sänkte tempen genast och fiskarna överlevde katastrof nr 2 konstig nog. men dagen efter började en av dem bete sig som jag beskrev ovan och dag 2 dog den. jag vet att fiskarna inte mår bra av katastroferna och kanske många av dem kommer att dö så småning om, men symptomerna på guppyn var dessamma som du beskrev.

              Kommentar

              Arbetssätt...