Karantän hur länge?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    Karantän hur länge?

    Hur länge ska man ha en nyköpt fisk i karantän innan man släpper den med sina andra fiskar? Om man vill vara säker på att slippa sjukdomar och parasiter från affären menar jag.

    Hur länge har importörerna sina fiskar i karantän?
  • Legolasxvi
    • February 2004
    • 38

    #2
    Jag brukar hålla nya fiskar i karantän i 10 dagar.

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Många butiker brukar inte sälja nya fiskar först veckan.
      Här kan du läsa om karantän, visserligen för Koi där man nog är betydligt noggrannare med skötsel och karantän, men i stort sett är det lämplig med samma karantän för akvariefisk. http://home.swipnet.se/Tsunami_Koi/karantan.htm
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #4
        Tack Kramfors. Det var intressant. Jag visste inte att vissa brukar chockbehandla fisken med salt och/eller kaliumpermanganat några minuter tills fisken lägger sig på sidan. Vilken påfrestning! Intressant också att de tycker att man ska slänga ut vattnet från transportpåsen. På påsen brukar det stå annorlunda.

        På den sidan står det att 4-6 veckor är minimum för Koi. I affärern där jag köpte min fisk sa de att de alltid köper från Åled och att de är bra eftersom de har lång karantäntid. På Åleds hemsida står det att de brukar ha 2-3 veckors karantän.

        Jag tror att jag nöjer mig med två veckor i baljan för min lilla ancistrus.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Normalt för grossister är nog 2-3 veckor. Om det är tillräckligt har jag inte kompetens att avgöra men jag skulle i alla fall tro att det räcker för att upptäcka de flesta smittsamma sjukdomar på tropiska arter.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #6
            Ska man ta vatten från det stora akvariet som man vill sätta in fisken i till karantänen? Så att den vänjer sig vid den bakteriefloran och kemin?

            Är det en bra idé att ta lite vatten från vattenbytet i det stora akvariet och hälla i karantänen?

            Kommentar

            • sunkan aspidoras
              • June 2005
              • 925

              #7
              du kanske inte ska ta vattnet precis när du byter för då är kvaliten som sämst. bättre och byta vattnet i karantän strax efter du bytt i det ordinarie karet.

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #8
                Bra idé. Tack. Tänkte inte på den möjligheten.

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  #9
                  Tänkte att jag skulle bumpa upp denna gamla tråd, väl så intressant.

                  Hur gör ni när ni köpt ny fisk? Någon som kör karantäns akvarium? Om ja, hur länge går fisken i denna karantän i så fall?

                  Kanske jag sticker ut hakan en aning nu, men tycker att fisken i butikerna blir sämre och sämre. Ofta (inte alltid) att man ser en eller två sjuka firrar eller tendenser till svaga, medans resten är till synes friska. Hur stor omsättning fisk/akvarium är det egentligen och hur stor är risken att man får någon sjukdom med sig hem. Butikerna kör ju oftast med centralfilter och "samma" vatten till flertalet akvarium. Jag är bara nyfiken på hur ni andra gör och tänker.

                  Kommentar

                  • Plejaderna
                    • March 2007
                    • 347

                    #10
                    Intressanta frågor ICC! Följer!


                    ​​​​
                    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2875

                      #11
                      Har själv aldrig haft ett karantänakvarium men heller inte haft några problem med nya fiskar. Trots att jag haft akvarium i herrans massa år så har jag däremot ibland haft otur att få fisk av dålig kvalitet eller fisk i ett sämre tillstånd. Några enstaka gånger har jag haft fisk som drabbats av "vita prick", men det har varit ytterst sällan och väldigt många år sedan nu. Kanske en sådär tjugo år sedan senast, förmodligen mer. Men håller man mer sällsynta eller dyrare firrar som t.ex. discus hade jag valt att skaffa ett karantänakvarium.

                      Kommentar

                      • stefant
                        • January 2009
                        • 783

                        #12
                        Jag har inte karantänsakvarium men vill absolut ha det. Min fru är emot för att det tar plats. Jag har chansat hittills och det har gått bra, men jag tittar noga att fiskarna ser okej ut. Jag har använt UVC-filter för att ta död på eventuella tuberkelbakterier som jag är lite rädd för.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...