Svamp på Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Finn
    • March 2002
    • 56

    Svamp på Diskus

    Hej!
    Jag har fått någon form av svamp på några av mina diskusar. Det ser ut som vita tussar. En del riktigt stora, nästa som sår.
    Jag har medicinerat i 3 dagar och byt 50% av vattnet dag 4.
    Slog också i Extozonsalt. Jag tycker fortfarande att vissa av dem ser hängiga ut. De kniper med fenorna.
    Skall jag fortsätta att byta vatten ofta eller återgå till normala vattenbyte igen? Skall jag fortsätta med salt? Enda gången de ser normal ut är när jag tänder akvariet på morgonen och 5 min framåt sedan "kniper" de igen. Alla äter som hästar och är pigga i övrigt.
    Det känns som diskus är för svårt för mig.....

  • petruswang
    • January 2003
    • 327

    #2
    Hej,

    Storlek på akvariet? Vattenvärden? Andra fiskar? Växter?

    Generellt gäller annars: höj temp sakta till 32, tillsätt salt och förbättra vattnet. Låt fiskarna vara i lugn och ro.

    Hoppas det går bra!

    Kommentar

    • Finn
      • March 2002
      • 56

      #3
      Storlek: 540L.
      Diskusar: 10 st.
      Andar fiskar: En ganska stor mängd malar ca 20-25 st.
      Mycket växter.
      Enl en enkel vatten test: Nitrit, nitrat, ph, och övriga värden ingen större förändrin gentemot tidigare.

      Kommentar

      • Thomas Johansson
        • March 2002
        • 38

        #4
        Har du prövat att sänka pH genom torvfiltrering. Byt torv om du har gammalt. Har haft samma problem med "tussar", och torvfiltreringen hjälpte samt lugn och ro hos diskusarna.
        /Thomas

        Kommentar

        • petruswang
          • January 2003
          • 327

          #5
          Jo pH är bra att sänka om du inte redan gjort det. Helst till under 7.
          Malarna kan ha svårt med 32 grader, men du bör kunna ha 29 i alla fall.
          Mvh/Petrus

          Kommentar

          • Finn
            • March 2002
            • 56

            #6
            Jag har ph-värde 7,0 och 30 grader redan

            Kommentar

            • kaj.p
              • June 2002
              • 2952

              #7
              Har också haft dessa problem i mitt 540 liter grus/växtakvarium.
              Problemet har alltid uppstått när jag själv har haft svackor och inte orkat med vattenbytena ordentligt. När jag haft dessa symtom har jag ökat frekvensen vattenbyte 50% första dagen och sedan ca 30% var annan dag. Symtomen har därefter försvunnit av sig själv. Detta utan både salt och medicinbehandling.

              kaj.p
              Nordiska Diskus Sällskapet
              Hallandsakvaristerna
              BAK Gcg Maf NCS

              Kommentar

              • Finn
                • March 2002
                • 56

                #8
                Tack för tipsen.
                Jag har idag bytt 50% av vattnet och slått i salt.
                Normalt byter jag 30% 2 ggr i veckan. Jag slamsuger då också botten.
                Det kanske man inte skall göra 2 ggr/vecka......
                I morgon skall jag byta 30% och i övermorgon 30%. Hoppas sedan att de hämtar sig. Just nu ser dom inte roliga ut. Nästan alla kniper med fenorna.

                Kommentar

                • fimpen
                  • January 2003
                  • 93

                  #9
                  Hejsan jag ville bara säga att du har ett fint namn...
                  Hälsningar Finn

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Om du söker på slamsugning här på zoopet så finner du en väl livlig debatt om hurvida man skall slamsuga eller inte. Den slutsats jag drog var att det skall inte bildas något att slamsuga i ett fungerande akvarium. Däremot så är jag övertygad om att man måste slamsuga om det bildas slam på botten. Jag köpte ett ytterfilter till och det ledde till att jag aldrig har sett något som behöver sugas samt att diskusarna ser ut att må mycket bättre.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • Finn
                      • March 2002
                      • 56

                      #11
                      För mig betyder "slamsuga" inte att man har en massa slam på bottnen.
                      Däremot ligger det en hel del avföring från fiskarna samt mycket växtdelar och troligen en del matrester också.
                      Det är det jag trodde att man skulle suga upp varje vecka.....

                      Kommentar

                      • Finn
                        • March 2002
                        • 56

                        #12
                        Tropfrog. Innebär det att du har 2 ytterfilter igång hela tiden?
                        Får du inte en kraftig vattenrörelse?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...