Sjukt nervösa fiskar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #31
    Ursprungligen postat av tbni
    när rengjordes filtersystemet ?

    För någon vecka sedan. Var knappt nå skit i det överhuvudtaget. Dock är gruset rejält smutsigt.
    filtret ska helst bara rengöras när det är så skitigt så vattnet får svårt att flöda och då inte i varmt vatten då det tar död på bakterierna.

    lös skit är bara bra att suga upp men man ska va försiktig med att inte gå ner för djupt i bottenmaterialet då det finns en del goa bakterier där.

    va har du för filtersystem ?

    Fluval 4+
    hur stort akvarie har du ?


    Nix. På senaste tid har jag kört utan täckglas då båda lysramperna har täckt hela akvariet.
    borttagna täckglas och mer ljus blir just ljust
    rena täckglas filtrerar bort runt 10% av ljuset.

    Vad menar du? Om jag nyss har bytt eller om de jag har nu är "gamla"? Vet att det inte nyligen har installerats nå nya rör men om dom är farligt gamla vet jag inte.
    nya rör släpper ifrån sej koppar och i värsta fall blir det så mycket så fiskar dör.
    gamla rör har släppt de mesta koppar de kan men även gamla rör släpper, därav att man bör låta vattnet rinna så man får bort vattens om stått.

    Runt 20 grader skulle jag gissa på. Temp i akvariet ligger på 25.
    varmvatten kan va rätt skitet och är inte klassat som livsmedel som kallvatten är.
    har man fjärrvärme gör ryktet gällande att varmvattnet håller ännu sämre kvalite.

    Mora, länk till vattenverket (Risets) som e kopplat till mitt boende:
    efter att ha läst på länken verkar du ha rätt bra vatten då inget klor används då bakteriehalten är låg, vattnet har även vunnit i en tävling om bäst dricksvatten.
    är dock rätt mjukt, kh 3.

    En skiffersten som e så liten att den kostade 1kr i handeln kanske?
    om det är alunskiffer du fått så kan den va orsaken.
    har ju plockat och kokat mig lite stenar och sedan dumpat i akvariet. nu vart ju mina firrar sjuka några dagar efter och undrar nu vilka stenar man vågar dumpa i karet. kan ta en bild på alla om det underlättar för att få svar på om man kan ha dom eller inte. om det finns någon man absolut inte ska ha så skriv det gärna och


    Vad jag vet så har jag inte åkt på någon stöt.
    det händer inte ofta men det händer att doppvärmaren läcker ström men du känner inte det men fiskarna känner det.
    du kanske känner det först om du har en hand i akvariet och en hand på en vattenkran så du blir "jordad" och strömmen har nånstans att gå.
    vilken temperatur har du i akvariet och har du mät med minst 1 termometer helst 2 ?
    är man ute efter 24-26 grader kan man relativt ofta klara sej helt utan doppis men då krävs täckglas som isolerar lite.

    Ungefär samtidigt som allt detta började så åkte jag på en vit hinna vid ytan. Ökade därefter cirkulationen och har inte haft några problem med någon hinna sen dess. Vet ej om detta kan ha nått att göra med de problem jag har nu...
    låter långsökt men borde va rätt lätt kollat genom att ändra cirkulationen till det du hade innan.

    EDIT:
    kom att tänka på att du skrivit om att du kör carbonator.
    provat att sluta med den för att se om den är orsaken ?
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • tbni
      • November 2005
      • 83

      #32
      Då har jag gjort rätt med filtret iaf. Bara rengjort det två ggr då det knappt alls har blivit smutsigt. Japp, tar bara bort det översta lagret smuts i gruset (går ner max en centimeter).

      Mitt akvarium är på 152 liter.

      Kör enbart med ena rampen nu + täckglas.

      kH på mitt vatten är lågt. Dock ligger det på kH 6 i akvariet. Uppmätt med JBL dropptest. Hållt sig stadigt där i flera månader.

      Intressant det där med skiffret. Ska plocka upp stenen i morgon och kolla.

      Ska även ta och kontrollera det där med doppvärmaren och temperaturen.

      Har även plockat upp carbonatorn sedan förra vattenbytet.

      Kommer även att minska gödningen och upphöra med tillsats av Seachem Flourish tills vidare. Även sparsam med matning.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #33
        Mitt akvarium är på 152 liter.
        då skulle du ljusmässigt hamna nånstans runt 0.5-0.6w(med 3 rör)per liter vilket är rätt högt men finns dom som kör med mer utan skrämda fiskar.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • tbni
          • November 2005
          • 83

          #34
          Jo hade det i åtanke då jag skaffade mitt tredje rör. Visste att jag skulle hamna över 0.5w/l så jag bestämde mig för att köra utan reflektor på tredje röret.

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #35
            Ursprungligen postat av tbni
            Jo hade det i åtanke då jag skaffade mitt tredje rör. Visste att jag skulle hamna över 0.5w/l så jag bestämde mig för att köra utan reflektor på tredje röret.
            Du kanske skulle prova köra helt utan reflektorer. Det gör jag.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • tbni
              • November 2005
              • 83

              #36
              Problemet verkar vara löst nu.

              Blev ingen skillnad när jag slutade göda, tog bort carbonatorn och minskade belysningen. Körde dubbeldos aquatan och var även beredd att plocka upp mina mossbevuxna rötter. Var nästan helt säker att det antingen var rötterna eller att jag hade spillt i nå kemikalier i vattnet.

              Testade dock innan det att öka syresättningen i vattnet genom att öppna pluggen som e ovanför utblåset på Fluval 4+ pumpen. Och nu efter 2 dagar så är det en stor förbättring i akvariet. Helt plötsligt så har jag massor av fisk som e framme . Är alldeles för stark ström för mina växter men skall åka å inhandla en syresten eller två imorgon och koppla på strilröret till pumpen igen.

              Tack till alla som försökte hjälpa till och klura vad det var för fel.

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #37
                Jag tror inte att syrestenar är en bra idé. De är faktiskt inte så effektiva på att syresätta vattnet och gör dessutom att Co2 som växterna behöver för att producera syre drivs ut ur vattnet.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • tbni
                  • November 2005
                  • 83

                  #38
                  Tja... mina fiskar trivs nu iaf. Och eftersom jag tillsätter den mesta kolen i flytande form så ska det nog inte vara några problem.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...