Va d händer med min Ahlihona??*orolig*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • decimus
    • November 2005
    • 243

    Va d händer med min Ahlihona??*orolig*

    Hej!
    jag är nervös för min ahli hona, följande har hänt.

    För 3 dagarsen så hade honan yngel och hon släpte dom av sig själv och allt var frid och fröjd. koppade tillbaka henne i mitt stora akvarium där herr ahli väntade. efter en timme i det stora, inkoppad och klar, så börjar hon "andas" typ flämta med munnen Vid öppen och gällarna stod rakt ut,.. detta på gick i ca 12 timmar, efter det var det helt ok, hon började äta som hon skulle.. men nu i morses så tände jag upp karet.. då hade hela hennes övredel av kroppen sjunkit ihop.. alltså från nos till stjärt, och ungefär halav kroppen uppifrån, sjunkit inn som om nån hade släpt ur luften eller klämt ut gröt ur en köpgröt rulle. förstår ni?? det ser helt sjukt ut.. hon har inga förändringar övrigt, samma färg, simmar aktivt, tar iofs inte så mkt mat ser ointresserad ut av det.. hon har inga övritgafel så som svamp eller ngt.. ser bar ihopsjuunken ut!

    snälla vad skall jag göra vad har hänt med henne,!!


    tacksam för snabba// eller bara svar överhuvudtaget!

    //decimus
  • decimus
    • November 2005
    • 243

    #2
    borde jag ställa denna fråga på afrikansak ciklid forumet ist?

    //decimus

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Flytta henne till ett karantänsakvarium där hon får vara ifred och hoppas att hon kryar på sig. Chanserna är väl tyvärr inte så stora.

      Hon kan ha varit i för dålig kondition när hon lekte och då mer eller mindre kollapsar kroppen efteråt. Tyvärr sådant som händer och inte så mycket att göra åt.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • decimus
        • November 2005
        • 243

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Flytta henne till ett karantänsakvarium där hon får vara ifred och hoppas att hon kryar på sig. Chanserna är väl tyvärr inte så stora.

        Hon kan ha varit i för dålig kondition när hon lekte och då mer eller mindre kollapsar kroppen efteråt. Tyvärr sådant som händer och inte så mycket att göra åt.
        Så hon komemr förmodligen inte klara sig?

        När du säger dålig kondition, vad innebär det? jag har bytt vattnet som vanligt, inga toppar av nitri, inga svängningar vad gäller deras habitat alls, och de får mat 2-3 gånger om dan, hemma gjord räkmix, fling foder, artemia, röda mygglarver levande mygglarver, vatten loppor varvar mellan dessa hela tiden så de skall få et så varierat foder som möhjligt, docj så matar jag med räkmixen varjedag, det e de andra fodren jag variera mellan.

        Det är den första honan som gör så här? är det vanligt?`

        Sen har jag läst att ahli honor bara håller 2-3 lekar inna de antingen gerupp eller tynar bort.. minhona ruvade engån tidigare men den avbröts i ett tidigt stadium. så detta var hennes första kull.. kan det ha spelat någonroll tror du?

        mvh
        decimus

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          DEt är relativt vanligt att just ahli gör så.

          Sedan har ett varierat foder inget med att göra om det är bra eller inte - fiskarna fungerar i det avseendet inte alls som människor.
          De foder du ger förutom flingorna är inte speciellt proteinrika och kraftiga så de har säkert bidragit till att honan inte klarade det.
          Blanda upp din räxmix med lite proteinrik pellets och kör sedan med detta och flingorna och skippa det andra fodret.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • decimus
            • November 2005
            • 243

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            DEt är relativt vanligt att just ahli gör så.

            Sedan har ett varierat foder inget med att göra om det är bra eller inte - fiskarna fungerar i det avseendet inte alls som människor.
            De foder du ger förutom flingorna är inte speciellt proteinrika och kraftiga så de har säkert bidragit till att honan inte klarade det.
            Blanda upp din räxmix med lite proteinrik pellets och kör sedan med detta och flingorna och skippa det andra fodret.


            Ok, trodde det var protein i de djuren, men pellets, menar du sånna pellets som malarna får? om inte vad heter dom här pelletsen, och vart kan man få tag på dom.. jag har förtalas om cyclops eeze tror jag dom heter, e det bra? Tror det finns något som heter granulat, e det bra och vart får man tag på det?

            tack för all din hjälp fohrman!

            mvh
            decimus

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Pellets säljs i varenda akvarieaffär - välj någon med hög proteinhalt (står alltid angivet på förpackningen).
              Granulat är en finkornig form av pellets.
              Cyclop eeze är inte så proteinrikt.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • decimus
                • November 2005
                • 243

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Pellets säljs i varenda akvarieaffär - välj någon med hög proteinhalt (står alltid angivet på förpackningen).
                Granulat är en finkornig form av pellets.
                Cyclop eeze är inte så proteinrikt.

                okej, tack för informationen.!

                Kommentar

                Arbetssätt...