Förstoppning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sonsam
    • October 2005
    • 101

    Förstoppning

    Har någon haft förstoppade fiskar och behandlat det? Har en guppyhona som jag trodde bara var höggravid, men efter ett tag reste sig fjällen och hon liksom vaggade fram, tappade aptiten också. Bukvattensot tänkte jag, men det är ju bara ett symtom har jag förstått. Hon har ibland haft avföring som varit trådig och ljus och liksom hängt kvar ett tag innan det lossnat. Fick tipset i min zoobutik att det skulle kunna vara förstoppning. Efter råd, tog jag henne i ett separat litet akvarium och höjde temperaturen där i till 32 grader. Efter ett par timmar kom det en tjock korv på säkert 3-4 cm ur henne. Hon lever, är fortfarande tjock och har fortfarande resta fjäll. Hur lång tid tar det innan fjällen går tillbaka, om det nu inte är något annat förstås. Hur länge ska jag vänta innan jag funderar på att medicinera istället?
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    de låter ju precis som bukvattensot , med resta fjäll o svälld mage o vit trådavföring.
    men de kanske är så när dom har förstoppning oxå??
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • martal
      • May 2004
      • 618

      #3
      32 grader??
      Låter väldigt mycket!!!
      Kanske fungerar??
      MVH Marita
      Det här behöver du veta
      www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

      Kommentar

      • sonsam
        • October 2005
        • 101

        #4
        Var på akvarielagret och dom tyckte att jag dessutom skulle tillsätta salt, vilket jag gjorde, men nu är hon död. Dom lät inte förvånade över att kunde vara förstoppning eller temperaturen (32 grader), och dom borde ju veta. Säkert var det inte förstoppning. Hoppas ingen annan insjuknar.

        Kommentar

        Arbetssätt...