Hjälp fort

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • longman
    • February 2006
    • 18

    Hjälp fort

    Mina Malawi har fått någon för mig konstig sjukdom, dom bli aldeles vita och flagiga på huvudet sedan dör dom efter ett par dagar och det varkar smitta som synden.
    det kan inte vara dåligt vatten jag har testat både för nitrit samt ph och båda var bra samt jag byter en tredjedel av vattnet en gång i veckan.

    Tacksam för all hjälp jag kan få, snart inga kvar.

    //longman
  • CalleAkvarist
    • November 2005
    • 1059

    #2
    Aj aj aj. Är dessa flagor som prickar? isf är det vitapricksjukan. akvariebutiker brukar ha medicin. du kanske skulle tilsätta lite salt?

    Kommentar

    • longman
      • February 2006
      • 18

      #3
      jag har tillsatt salt i olika former, tror inte att det är vitaprick för att det ganska stora områden som drabbats på fisken.

      longman

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        kan de vara nån typ av svampinfektion kanske?
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • longman
          • February 2006
          • 18

          #5
          ja det kan det vara men hur vet man att det 'r svamp och inte en bakteriasjukdom dom har samt det varkar ju smitta som sjutton.

          //longman

          Kommentar

          • ciklider
            • November 2005
            • 450

            #6
            medicinera för både svamp och bakteriesmitta det gjorde jag när jag var i en liknande situation.. Mina fiskar blev friska..
            sometimes shit just happens

            Kommentar

            • sunkan aspidoras
              • June 2005
              • 925

              #7
              Ursprungligen postat av longman
              ja det kan det vara men hur vet man att det 'r svamp och inte en bakteriasjukdom dom har samt det varkar ju smitta som sjutton.

              //longman
              hade det varit svamp så hade dem levt!

              Kommentar

              • sunkan aspidoras
                • June 2005
                • 925

                #8
                Ursprungligen postat av longman
                Mina Malawi har fått någon för mig konstig sjukdom, dom bli aldeles vita och flagiga på huvudet sedan dör dom efter ett par dagar och det varkar smitta som synden.
                det kan inte vara dåligt vatten jag har testat både för nitrit samt ph och båda var bra samt jag byter en tredjedel av vattnet en gång i veckan.

                Tacksam för all hjälp jag kan få, snart inga kvar.

                //longman
                det jag tänker på är columnaris-bakterien vit bomullsliknande beläggning på mun huvud och fen/fjällkanter... isåfall används bactopur och bactopur direct samtidigt! mycket smittsamt

                Kommentar

                • longman
                  • February 2006
                  • 18

                  #9
                  japp det ser precis ut så, vet du vart denna bakterien kommer ifrån.
                  Jag har varit mer än noga med mitt vatten mm, det borde ju finnas en orsak till att detta bryter ut.

                  //longman

                  Kommentar

                  • longman
                    • February 2006
                    • 18

                    #10
                    jag har givot dom en midicin som heter Furapond som skall vara mot bakteriella skukdommar men jag köpte även ett medel som heter Pimafix, kan jag använda detta istället för bactopur??

                    tack för dina/era svar

                    //longman

                    Kommentar

                    • sunkan aspidoras
                      • June 2005
                      • 925

                      #11
                      jag känner inte till dina preparat, men jag läste lite om Pimafix och vid den här typen av bakterier ska man helst kombinera med melafix för att bli av med den... presic som man kombinerar bactopur och bactodirect. Orsaken till att dem fått sjukdomen är svårt att säga, bakterier finns ju alltid i vattnet men fiskarna står emot dem MEN om någon fisk är försvagad av någon orsak så kan den angripas och man får ett utbrott och även de friska fiskarna kan då smittas. tycker du ska kombinera 2 mediciner som jag skrev så att du får en effektiv behandling. Man brukar ta ur filtermaterialet under behandlingen och bara köra pumpen och se till att vattnet luftas ordentligt, medicinen kräver mycket syre... sen efter behandl.filtrera bort medicinrester med carbonfiler eller kol och vattenbyten

                      Kommentar

                      • longman
                        • February 2006
                        • 18

                        #12
                        tack sunkan

                        Kommentar

                        • peach
                          • March 2006
                          • 14

                          #13
                          det kan ju kanske hända att du har varit lite väl duktig med vattnet... det hade jag problem med ett tag... tyckte jag var så duktig, men det visade sig att mina duktiga vattenbyten gjorde fiskarna stressade och att de då blev med mottagliga för sjukdomar.. det slutade med att 4 dog i sammetssjukan... nu byter jag bara va 7 l av 60 en gång i veckan och värderna är stabila... tänk på att nitrit och pH bara är en bråkdel av allt som kan vara fel... kolla även kloridhalt syre och koldioxid...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...