vita prick sjukan IGEN!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    vita prick sjukan IGEN!?

    Behandlade nyligen en fisk i karet för vita prick sjukan, han är nu frisk. Men nu verkar det som om det är en annan fisk som fått det! Borde inte hon ha blivit botad mot det när jag medicinerade?
    Räkbiten


  • Thomas&Anna
    • January 2006
    • 1030

    #2
    Tyvärr är det nog bara att börja om med ny behandling,har just samma problem i ett av våra kar kör just nu dom sista dagarna av kur nummer 2.Denna gång så var det praktbotierna som det syndes på.
    Thomas & Anna

    www.annaothomas.com

    Kommentar

    • KEB
      • February 2006
      • 4

      #3
      Samma här kör på med behandling nummer 3. Och som du säger det drabbar inte samma fiskar.

      Kommentar

      • desiredillusion
        • February 2006
        • 512

        #4
        Smittsomt

        Tror hvitprikk er veldig smittsomt. Med andre ord, om du bruker en håv, bøtte, etc i en tank med hvitprikksyke, så kan faktisk smitten sitte i disse. Som du da gir tilbake til fisken neste gang du bruker dem.
        En fisk som har blitt frisk etter et hvitprikkangrep er også gjerne immun, slik at denne da ikke blir smittet på nytt.
        Men søk rundt omkring på informasjon om hvitprikk, så finner dere gjerne svaret
        PS. da jeg ikke er 100% sikker, må dere ikke ta dette som en fasit. Men jeg slet med mye hvitprikksyke i 13 literen tidligere, og leste da mye om det, og om jeg husker rett, så skal dette stemme. Men som sagt: søk på hvitprikk her på forumet, så finner dere sikkert noe mer håndfast
        I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

        Kommentar

        • Thomas&Anna
          • January 2006
          • 1030

          #5
          Pricksjukan smittar med en droppe vatten men om håvarna har torkat så skall det inte vara några problem om jag har uppfattat det rätt
          Thomas & Anna

          www.annaothomas.com

          Kommentar

          • desiredillusion
            • February 2006
            • 512

            #6
            Thomas&Anna:

            Jeg har lest at det smitter uansett, men det kan jo også være feil. Slik at om du bruker en håv i en frisk tank to uker etter du brukte den i den syke tanken, kan smitten fortsatt sitte der. Så det kan være lurt å erstatte eller rengjøre den grundig.
            Men så skal det jo også sies, at mye jeg har lært meg om akvariehold, har jeg lært på diverse nettforum + nettsteder, og ikke alt som blir skrevet trenger å være sant....
            I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #7
              ja har oxå hört att man inte ska använda samma håv till friska fiskar som man använder till sjuka..
              har läst här på zoopet folk som har fått sina fiskar smitade på grund av att dom tog fel håv
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              Arbetssätt...