snälla hjälp mej...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • myron86
    • January 2006
    • 11

    snälla hjälp mej...

    Min guldbarb fastnade bakom pumpen och fick ett sår på stjärten, den kunde simma ganska bra nog efteråt. Men nu idag när jag såg den så hade den förlorat hela stjärten... Den simmar nog men det ser inte så bra ut. och den försökte hoppa ut från akvariet... hjälp mej ska jag avliva den eller, låte den vara. flyttade den till en plast låda så att dom andra fiskarna inte stör den, och ifall den får någon infektion...Men vad ska jag göra, har någon varit med om nåt liknande?
  • join4t
    • October 2003
    • 854

    #2
    Hur menar du med stjärten? Är det fenan som lossnat eller? Om det bara är fenan så kan det gå bra. Frågan är väl hur den kunde fastna där överhuvudtaget, den kanske redan är försvagad av någon sjukdom om den inte klarar sig från att fastna.

    Det bästa vore kanske att flytta den till ett eget litet akvarium och hålla den under uppsikt och ev tillsätta något medel mot infektion.
    "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

    Kommentar

    • myron86
      • January 2006
      • 11

      #3
      ja hela fenan har lossat. men den hade liksom blivit fast klämd bakom pumpen... jag tycker inte alls om den där pumpen för den har ett jätte hårt sug... men iallafall så när jag hittade den så var pumpen helt fast i glas rutan och guldbarben satte fast, det dog också 2 tetror. men insuget är på baksidan så jag har ingen aning om hur dom har kommit dit.. kanske ittade dom mat där och det blev deras död... hoppas den inte har nån sjukdom som har smittat dom andra fiskarna, men det verkar relativt okej...

      Kommentar

      • join4t
        • October 2003
        • 854

        #4
        Du kanske skulle göra nåt åt pumpen då...? Kan du inte trycka dit lite filtermatta eller sätta dit nåt med gummiband tills du kan skaffa en ny pump, pumpen ska ju va till hjälp för fiskarna och inte "äta upp" dem =).

        Hade själv en pump som "åt" yngel tidigare, de fastnade i en springa på baksidan, när jag märkte vart ynglen tog vägen så bytte jag pump, nu sitter den i ett kar med större fiskar. Den hette ELITE Stingray, och är väl ingen pärla till pump direkt, iaf inte om man ser till filterutrymmet.
        "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

        Kommentar

        • myron86
          • January 2006
          • 11

          #5
          Men det har aldrig hänt något sånt här förrut, jag förstår inte det såg ut som om dom blivit fastklämda mellan pumpen och väggen...

          Kommentar

          • join4t
            • October 2003
            • 854

            #6
            Jag har sagt vad jag tror/förstår, någon annan kanske har fler tips. Jag skulle fortfarande försöka täcka för glepan mellan pumpen och väggen med nåt, om det skulle fungera bra så kanske du inte ens behöver byta ut den.
            "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

            Kommentar

            • myron86
              • January 2006
              • 11

              #7
              ska försöka täcka det med något, jag skulle nog vela ha en ny pump men dom kostar ganska mycket... tack för tipset i allafalll.

              Men vad ska jag göra med min barb, stjärten är blodig och så är där nån vit klump. kan det läka av sig själv eller??

              Kommentar

              • myron86
                • January 2006
                • 11

                #8
                Det finns en bild på den här länken om nån är intresserad

                Kommentar

                • join4t
                  • October 2003
                  • 854

                  #9
                  Oj, tänk på att den behöver syre, den kan nog inte överleva i bunken så länge! Om den vita klumpen är svamp eller annan infektion behöver den medicin för att klara sig, alternativt salt och extra värme men jag har inte så mycket erfarenhet av fisksjukdomar och det är omöjligt att avgöra något utifrån din bild men du bör nog avliva den om du inte har något större att ha den i + någom form av syresättning. Jag skulle nog ha haft den hos de andra tills den blev bra eller tills den behövt avlivas men det kanske inte är det smartaste pga ev smittorisk...

                  En (10L) hink plus en bordsfläkt riktad mot ytan kan nog funka, men mata den inte medan den är där isf. Fast den kanske bara skulle hoppa ur och det är inte kul att hitta dem torra... =P
                  Senast redigerad av join4t; 07 March 2006, 18:33.
                  "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                  Kommentar

                  • myron86
                    • January 2006
                    • 11

                    #10
                    Har en 60 liter förvaring låda i plast + en extra pump men hur jag ska få värmen dit vet jag inte. Hade nog tänkt flytta den men ville inte ha den med dom andra fiskarna ifall det finns smittorisk. skulle inte heller vela avliva den eftersom den ändå verkar vara pigg... men jag vet inte hur den kommer att klara det..kan man ha lådan vid batteriet eller blir det för varmt? hur mycket salt kan man sätta? en tesked..

                    Kommentar

                    • myron86
                      • January 2006
                      • 11

                      #11
                      Varför får jag inte mata den????

                      Kommentar

                      • join4t
                        • October 2003
                        • 854

                        #12
                        Om du skulle ha den i en liten behållare behövs inte så mycket för att vattnet ska bli "giftigt". 60Liter låter dock som ett perfekt sjukhem för den så du kan ju mata sparsamt i den. Vad jag förstått så behöver de inte så mycket värme, det skulle ju isf va om den fått/får någon infektion.
                        batteriet? Menar du elementet? Du kan nog ställa den vid ett element bara du håller koll på arr det inte blir FÖR varmt.

                        Det finns lite olika åsikter på saltmängd men jag tycker du ska vänta och se om den börjar självläka innan du laborerar med det, annars brukar det sägas 1-3 dl per 100 Liter.
                        Senast redigerad av join4t; 07 March 2006, 19:09.
                        "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                        Kommentar

                        Arbetssätt...