Hjälp Mina Stuartgranti Chilumba Dog!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kallekalas
    • January 2006
    • 12

    Hjälp Mina Stuartgranti Chilumba Dog!!

    Hej.

    Startade upp ett 190l trigonkar med hemsnickrad frigolitbakgrund med husfix. Lackade inte den för jag ska ha malawi.
    Lät karet gå ett par dagar innan jag köpte 5 st platy som skulle få "skita" in akvariet. Hade dessa 3 dagar och de verkade må fint så jag köpte 4 st fina stuartgranti chilumba. Till en början såg dom ut att må bra och jag åkte bort på kvällen. När jag kom hem var samtliga malawisar döda. Platyna levde.
    Har gjort delvattenbyten varannan dag och tillsatt salt när jag startade upp.

    Är det bakgrunden som spökar för det kan väll inte vara blästersanden från biltema som jag tvättade 5 ggr??

    Tacksam för svar
  • Kallekalas
    • January 2006
    • 12

    #2
    Det kan ju tilläggas att samtliga firrar var uppe och kippade vid ytan, enligt min sambo som var hemma en liten stund på kvällen.........
    Antar att det tyder på nitrit??

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Ursprungligen postat av Kallekalas
      Det kan ju tilläggas att samtliga firrar var uppe och kippade vid ytan, enligt min sambo som var hemma en liten stund på kvällen.........
      Antar att det tyder på nitrit??
      Ammoniak.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Kallekalas
        • January 2006
        • 12

        #4
        Ammoniak???
        Öh jaha......hur får man det, eller hur uppstår det och vad beror det på??
        Hur får man bort det? Är platy dundertåliga eftersom dom överlevde??
        Tacksam för svar

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Jag tror att det var husfixen i bakgrunden - olika fiskar är olika känsliga. Har man inte lackat bakgrunden mycket noggrant så påverkar det vattnet rejält de första veckorna.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kallekalas
            • January 2006
            • 12

            #6
            Okej, ja jag har funderat på det där med bakgrunden........har iaf idag varit och köpt en zebraciklid som får vara testpilot, hittils mår han bra iaf.
            Det är bara att hoppas att den klarar sig så jag kan köpa lite riktig fisk.
            Om det är bakgrunden så borde den "laka ur" snart, kanske bäst att köpa någon sorts vattentest?

            Kommentar

            Arbetssätt...