ich ? behandling?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • P.Backstrom
    • January 2006
    • 16

    ich ? behandling?

    Nu har det hänt mig med.

    Har fått vad tror är ich på mina fiskar, små små vita prickar främst på fenorna det började på svärdbärarna. Har behandlat med Contraick och är inne på tredje dagen, men det blir bara värre och värre. Fler fiskar får fläckar. En platy har fått en större fläck som ser ut som svamp. Det mest konstiga är att efter en dags behandling blev vattnet helt grumligt med ett siktdjup på högst 10 cm. Vad skall jag göra? hjälper medicinen? och om jag gör delvattenbyte vilket jag gjorde ca tre dagar innan sjukdomen upptäcktes försvinner ju medicinen som enligt anvisningarna skulle verka i fem dygn.

    Tror att sjukdommen uppkom pga av överbefolkning. Jag fick några black mollys och trodde att karet var stort nog. 325l med 20 neontetror, 2 ancistrusmalar, 2 svärdbärare med 7 yngel, 15 halvstora platy yngel samt tillökningen med 20 halvstora black molly yngel.

    Har någon några erfarenheter att dela med sig med vill ju inte att fiskarna skall fara illa.

    Peter.
  • CalleAkvarist
    • November 2005
    • 1059

    #2
    Låter för mig som vitapricksjukan. Vissa har klarat sig undan den, andra inte :I. Strunta i hur mycket du kan se, försök att klara behandlingen fullt ut.Kan du inte se dina fiskar rör runt lite med håven så kommer dom att röra på sig. Kan du se konturerna av fiskarna är det inga problem. Ser du en stilla stående stackare som kanske till och med flyter omkring, peta på honom lite med håven. Reagerar han inte håller nog det värsta på att hända. Ta då bort honom direkt, det är bäst för honom och dom andra.
    Lycka till och hoppas att dina fiskar blir friska snart!

    Kommentar

    • sunkan aspidoras
      • June 2005
      • 925

      #3
      överbefolkat är det väl inte..?? Det är ju bara småttingar!

      Kommentar

      • sunkan aspidoras
        • June 2005
        • 925

        #4
        contraick har jag inte hört talas om vad är det mot?

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
          contraick har jag inte hört talas om vad är det mot?
          Tetras mot parasiter.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Cold
            • March 2006
            • 1127

            #6
            Jag hadde samma problem med mina kardinal tetror och slöjstjärtar.
            Så fort jag upptäckte dom så började jag med behandling.men det blev bara mer å mer prickar.. Så efter ett tag dog dom..Det kan ju bero på stress
            540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

            Kommentar

            • P.Backstrom
              • January 2006
              • 16

              #7
              Nu börjar det bli lite bättre, något mindre med prickar och vattnet har klarnat lite.
              En kardinal eller om det är neontetra har dött.
              Men det är långt ifrån över dessutom har vissa fiskar fått kraftig svamp infektioner.
              Nu har jag två nya frågor.
              1. Om behandlingen måste förlängas mot ich. Skall man byta vatten och filtrera med kol eller ej har läst båda alternativen, anvisningarna på medicinan säger att man skall.
              2. Om jag skall behandla mot svampen står det att minst 75% av vattnet måste bytas vid tidigare medicinering så jag antar att man inte kan medicinera mot svamp samtidigt som ich. vad skall man ta först fortsätta mot ich eller svampen?

              Har försökt att få upp fiskarna men det är rent omöjligt utan att totalhaverera alla växter och inredning vill försöka undvika det.

              Tack för alla tidigare svar hoppas på ytteligare hjälp från forumets stora sammlade kompetens.

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                1. Följ instruktionerna, de kan handla om att man får för höga halter av nån substans som kan ge skador i framtiden.
                2. Har du testat med att salta, dosering finns på zpet.
                Det brukar man kunna göra utan problem samtidigt då man använder mediciner...

                Kommentar

                • P.Backstrom
                  • January 2006
                  • 16

                  #9
                  Ursprungligen postat av NiXoN
                  1. Följ instruktionerna, de kan handla om att man får för höga halter av nån substans som kan ge skador i framtiden.
                  2. Har du testat med att salta, dosering finns på zpet.
                  Det brukar man kunna göra utan problem samtidigt då man använder mediciner...
                  Hej.

                  Ok, jag får byta vatten och filtrera 24 timmar med kol genomföra en ny behandling med contraich byta vatten filtrera 24 timmar och behandla med fungol. Misstänker att hela tetra beståndet kommer att hinna stryka med dock.

                  dumma dumma dumma parasiter.

                  Kommentar

                  • P.Backstrom
                    • January 2006
                    • 16

                    #10
                    Oj glömde en grej.
                    Ville inte använda salt har läst någonstans att malarna inte mår bra av det.

                    Har mina 2 stora malar i karet med ich och det är de malarna som jag hoppas skall bli avelsdjur.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...