odimor? konstig behanling!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joachim.S
    • December 2005
    • 417

    odimor? konstig behanling!

    Jag tror att några av mina fiskar i mitt 60 l kar har åkt på någon slags parasit Så jag köpte medicin mot detta. Men det visade sig att kanske medicinen bara gjorde det värre. Det står att men ska göra detta:
    Dag 1: ge 40 droppar odimor per 100 l akrvarievatten. Känsliga arter som malar och grönlingar tål ej högra dos. Mata inte fisken. Ta bort filtret från akvariumetoch kör det i en separat behållare så bevaras nedbrytningsbakterierna. Genomlufta akvariumet. Om luftning inte är möjlig utan filter så kör filtret utan filtermaterial. Förvara filtermaterialet i kallt vatten separat.
    Dag 2: Ge ingen odimor. Mata normalt. Sätt igång filtret igen. Skölj först filtermaterialet lätt i ljummet vatten .

    Och så fortsätter det såhär i 6 dagar. Låter det som en vettig medicinering? Om man har filtermaterialet i kallt vatten så dör ju bakterierna.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Om man har filtermaterialet i kallt vatten så dör ju bakterierna.
    Vad menar du med kallt - det är väl rumstemperatur på vattnet antar jag och då är det inga problem.

    Man skall alltid följa instruktionerna på förpackningen.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Joachim.S
      • December 2005
      • 417

      #3
      det står bara kallt vatte i beskrivningen...Hade det vart rumstemperatur så hade det väll stått...

      Jag medicinerade i morse men jag ska nog avbryta allt...lite osäker

      Kommentar

      Arbetssätt...