Grönt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vattenproblemet
    • March 2006
    • 2

    Grönt vatten

    Hejsan.
    Jag har ett akvarium (ganska stort) med 2 scalarer, 1 diskus, en gibbiceps och två praktbotior (alla fiskar har vuxit sig rätt stora, malen är väl kanske 20cm, och den stora botian typ 15). Har haft akvariet i 3år utan problem, har bara behövt rengöra helt typ 1 gång om året (och då för att jag tyckte det var dags, inte för att det sett skititgt ut). Annars har jag gjort vattenbyten med jämna mellanrum. Har haft bra balans i akvariet, klart vatten och inga sniglar, snäckor eller alger. Fiskarna som bor där har levt tillsammans nu i ca: 1,5 år utan att någon dött eller tillkommit.
    Nu till problemet:
    Fick förra veckan för mig att det var dags att rengöra helt i akvariet. Då flyttar jag över fiskar och knappt hälften av vattnet i en stor tunna, sen tvättar jag stenar och växter och rengör filter och rutor. Sen stoppar jag tillbaka allt, och fyller på nytt vatten (hälften, andra hälften är ju kvar sen tidigare) vattenberedningsmedel i. Och sen klart.
    I vanliga fall brukar nu akvariet se jättevackert ut, klart vatten rena och fina stenar och växter. Men inte denna gång. Vattnet fick en svag gröngrumlig ton, som blev värre och värre. Och efter några dagar var hela akvariet grönt, gick knappt att se igenom det från kortsida till kortsida. Så, då gjorde jag ett ganska stort vattenbyte, nästan 2/3 av allt vatten fick bytas ut. Detta hjälpte i kanske 2 timmar. Sen började vattnet se grumligt och grönt ut igen. Idag (2 dagar senare) är åter akvariet igengrott. Suck.

    Vad ska jag göra? Jag menar, både scalarerna och discusen är ju känsliga fiskar, och eftersom jag haft dem så länge vill jag att dom ska fortsätta må bra. Ska jag göra om hela rengörningen av akvariet, och byta ut allt vatten för att eliminera risken för gröngrummel, eller är detta att riskera livet på mina fiskar. Dessutom har jag egentligen ingen lust att skrämma upp fiskarna igen, tredje gången på en vecka. Någon som haft liknande problem? Vad är det jag fått för grummel i mitt tidigare så fina akvarium
    Hjälp...
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    #2
    Jag vet egentligen inte vad detta kan vara men har hört att det finns något som heter svävalger och jag tror de ska försvinna om man mörklägger akvariet i några dagar. Kan det vara det?

    / Maria

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Jadå, visst är det svävalger, även kallat just 'grönt vatten'. Oftast rör det sig om encelliga grönalger, men det kan också vara cyanobakterier.

      Vattenbyten hjälper inte ett dugg - algerna förökar sig så kraftigt att de kommer tillbaka på nolltid.

      Som Björken säger är mörkläggning (TOTAL mörkläggning, så kolsvart det bara går) i ett par dagar till en vecka en vanlig rekommendation.
      Andra metoder är UV-filter (bränner ihjäl algerna) eller diatomé/kiselgur filter (filtrerar ut dem). Fast det kräver extra utrustning, som är rätt dyr.

      I dammar kan man bekämpa grönvatten genom att inplantera dafnier. Dafnierna äter grönvattnet, och kan på rätt kort tid få vattnet klart - fast i akvarium brukar dafnierna bli uppätna av fisken...

      Men testa mörkläggning. Funkar det inte första gången, mörklägg igen.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • elinor
        • February 2003
        • 1323

        #4
        Ack, detta grönvatten! Hade själv problem med detta för några år sedan i vårt 540-liters akvarium. Trots att vi mörklade det totalt i några dagar kom det tillbaka som ett brev på posten. Efter mycket om och men fick vi rådet:

        - Efter en total mörkläggning i några dagar skulle vi INTE slå igång ljustiden utan istället smyga upp den med någon timme per dag.

        Detta rådet gjorde att iaf vi blev av med den gröna soppan i vårt akvarium. Så med andra ord så rekommenderar jag att du:
        - Först mörklägger i några dagar. Täck över ditt kar så att inte det minsta ljus kommer in.
        - När mörkläggningen är över....ha ljuset på i ca 4 timmar och smyg sedan upp den tiden med nån timme per dag tills du har full ljustid igen.

        Lycka till!
        Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Sen är det bra att veta för framtiden att stora vattenbyten/heklrengörningar sammtidigt som filtertvätt är bad idea. Dessutom skall man aldrig rengöra varken filter eller botten om det inte är absolut nödvändigt, här finns alla microorganismer som gör att akvariet mår bra. Istället rekomenderas försiktig bottensugning vid varje vattenbyte och filtertvätt endast när flödet minskat avsevärt.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • vattenproblemet
            • March 2006
            • 2

            #6
            Tack för alla tips Nu är akvariet mörklagt, fast i början hade det en kattformad puckel på locket Försökte förklara för katten att den får hålla sig därifrån i ett par dagar nu, hoppas hon förstod detta.
            Jaha, där ser man. Försöker man göra sig till och göra en helstädning i akvariet, så blir det så här istället för det klara fina som man hade tänkt...
            Hoppas inte fiskarna lider av att leva i mörker i några dagar bara...

            Kommentar

            Arbetssätt...