HJäLP NITRITförgiftning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • helen_wigh
    • November 2005
    • 83

    HJäLP NITRITförgiftning

    Nu visar mitt sticktest på nitrit (vet att man inte kan lita på dem, men för några veckor sedan visade de endast på nitrat). Har tagit två tester, innan jag har matat dem (vilket jag inte gjort än pga detta).
    Vad ska jag göra nu? Bytte vatten 50% i förrgår, har alltid tillsatt nitrivec då o då, eftersom det alltid varit nära att utbryta o nu har det gjort det.

    Hur ska jag gå tillväga? Jag har Malawi Mbunas och minst 4 små yngel. De kanske kan ta skada snabbare än de andra??

    Även problem med att fiskarna har rosa märken på kroppen, de flesta har bara ett eller ett par medan andra har fler. Och många stryker sig mot botten!!
  • Lena123
    • January 2006
    • 336

    #2
    Fortsätt att byta vatten! Finns nåt som heter Toxivec, som tar bort den akuta nitritförgiftningen. Hade nitrittopp för en vecka sen, bytte vatten 2 ggr per dag. Efter 2 dagar var nitriten nere på acceptabel nivå, och där har den legat.
    Köp ett riktigt dropptest. Det är värt pengarna!

    Kommentar

    • helen_wigh
      • November 2005
      • 83

      #3
      Men om man byter så ofta, hur blir det med bakteriekulturen? Jag tror att jag upptäckte nitriten i ett tidigt stadie. Inga fiskar är uppe vid ytan, mer än ett litet yngel, som det var då jag hade hög nitrathalt.
      Eller hur ser man på fiskarna att det är för hög nitrithalt??

      Kommentar

      • Lena123
        • January 2006
        • 336

        #4
        Tllsätt Nitrivec när du byter vatten. Mata inte på några dagar. Rör inte filtret. Det funkade för mej och för många andra här på Zoopet.

        Du kan även byta ca 20% vatten flera gånger om dagen, till nitriten är borta. Så gjorde inte jag, men läst i gamla trådar.

        Nån mer kommer nog med tips. Men byt vatten är mitt råd.

        Lycka till!

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av helen_wigh
          Men om man byter så ofta, hur blir det med bakteriekulturen? Jag tror att jag upptäckte nitriten i ett tidigt stadie. Inga fiskar är uppe vid ytan, mer än ett litet yngel, som det var då jag hade hög nitrathalt.
          Eller hur ser man på fiskarna att det är för hög nitrithalt??
          Det finns nitrattest. När du har nitrit måste du fortsätta byta vatten tills du fått bort nitriten. De flesta nyttobakterierna finns endå i filtret, i sanden och på inredningen.

          I fall du har ett annat akvarium med ett välinkört filter kan du krama lite skit ur det filtret i akvariet. Det ser inte fint ut, men det är ganske effektivt mot ammoniak och nitrit. Nitrivec verkar mest förebyggande och är inte effektivt för att ta ner nitriten. Då är det som sagt Toxivec som gäller. JBL:s Denitrol är annars en bakteriekultur som är bättre än Nitrivec iom att den även verkar ta ner nitriten.

          Lycka till!
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Förebyggande? Om den inehåller denitrificerande bakterier, borde inte de denitrificerande bakterierna då hjälpa till att få ner nitrithalten som alla andra sådanna? Eller vad är skillnaden?

            Att byta massor av vatten hjälper visserligen mot nitritnivåerna, men knappast mot anledningen. Anledningen till nitritoppar är att bakteriefloran ännu ite växt ikapp i filtret. För att bakteriefloran skall växa till är det av yttersta vikt att den får något att äta, dvs amonium och nitrit.

            Nitrit är ett standardförhållande i nystartade akvarium, det är desutom nödvändigt. Så länge fiskarna inte ser ut att må dåligt av det så bör man inte göra något alls (Förutom bakterietillsats om man vill snabba på tillväxten).
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av Tropfrog
              Förebyggande? Om den inehåller denitrificerande bakterier, borde inte de denitrificerande bakterierna då hjälpa till att få ner nitrithalten som alla andra sådanna? Eller vad är skillnaden?
              Jag vet inte. Men jag vet att detta om olika märkens bakteriekulturers effektivitet har diskuterats i en annan tråd och att man där kom fram till att Denitrol var effektivare än Nitrivec på att få ner nitrit.

              Ursprungligen postat av Tropfrog
              Nitrit är ett standardförhållande i nystartade akvarium, det är desutom nödvändigt. Så länge fiskarna inte ser ut att må dåligt av det så bör man inte göra något alls (Förutom bakterietillsats om man vill snabba på tillväxten).
              Jag håller verkligen inte med om att man inte ska göra nånting alls. Nitrit ÄR skadligt för fiskarna. Det bästa är förstås att förebygga genom att tillsätta bakteriekultur från första början. Men i fall man ändå får mätbar nitrit så gäller det att minska på nitrithalten tills man har så lite som de befintliga bakterierna hinner bryta ner direkt. Man ska alltså minska nitritnivåerna och öka mängden bakterier, så att en balans uppnås.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • helen_wigh
                • November 2005
                • 83

                #8
                Jaha, tack för alla era svar. Men jag är lite fundersam om jag ska låta det vara, eftersom fiskarna inte verkar "lida" av det än, eller om jag ska köpa toxivec eller vad det hette och byta vatten. Har tillsatt nitrivec i det nu.

                Men om jag ska byta vatten, ska jag bara suga i vattnet och inte ner i sanden och ta bort bakterier? Gjorde rent det i förrgår som sagt, så det kanske är dumt att rota i sanden eller?

                Kommentar

                • helen_wigh
                  • November 2005
                  • 83

                  #9
                  Alltså borde jag byta vatten, men hur mycket i mitt 375 liters?? Och hur ofta?

                  Har inget test som visar hur hög halten är av nitrit, bara att det är det i vattnet.

                  Jag ska se om det går några bussar ut till akvarieaffären, bilen är trasig

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Jag håller verkligen inte med om att man inte ska göra nånting alls. Nitrit ÄR skadligt för fiskarna. Det bästa är förstås att förebygga genom att tillsätta bakteriekultur från första början. Men i fall man ändå får mätbar nitrit så gäller det att minska på nitrithalten tills man har så lite som de befintliga bakterierna hinner bryta ner direkt. Man ska alltså minska nitritnivåerna och öka mängden bakterier, så att en balans uppnås.
                    Nitrit är skadligt genom att det blockerar syreupptaget för fiskarna. Om nivåerna av nitrit är så låga att man inte ser tecken på syrebrist hos fiskarna är det inte heller skadligt för dem. Även om dina fiskar hart stått och flämtat på ytan av nitrit så finns det inga belägg för att det skulle skada dem på lång sikt.
                    Om du vill kan jag nämna några andra ämnen som ÄR skadligt som vi garanterat har i våra akvarium:
                    Järn, mangan, koppar, magnesium, bor, jod, natriumklorid OSV. Alla dessa ämnen är skadliga men aldrig på de nivåer som normalt förekommer i våra akvarium. Om vi skulle fokusera på att ta bort alla ämnen som är farliga i karet skulle vi få ett oerhört ohälsosamt akvarium

                    Givetvis skall man fokusera på att få bort nitrit när man har det. Men vattenbyten gör bara att man byter en nitritopp nu mot en annan nitrittopp senare. Det skall man bara göra om det är akut. Varje vattenbyte vid nitrittopp förlänger inkörningen och fördröjer den biologiska balansen.

                    Föresten så skulle jag aldrig bygga panikåtgärder på det underlaget man får med otillförlitliga testmetoder. Jag är inte ens säker på att frågeställaren ens har nitrit i sitt vatten
                    MVH
                    Magnus
                    Senast redigerad av Tropfrog; 04 March 2006, 13:04.
                    min zoon

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Vad jag förstått kan nitrit vara skadligt även om situationen inte är akut. Det kan alltså ge bestående skador som kan påverka fiskarnas hälsa senare.

                      Jag har själv aldrig råkat ut för en nitritspik, men har lärt mig av flera erfarna akvarister att man ska göra upprepade vattenbyten tills man inte har mätbara nitritnivåer.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tropfrog
                        Givetvis skall man fokusera på att få bort nitrit när man har det. Men vattenbyten gör bara att man byter en nitritopp nu mot en annan nitrittopp senare. Det skall man bara göra om det är akut. Varje vattenbyte vid nitrittopp förlänger inkörningen och fördröjer den biologiska balansen.
                        Därför ska man även tillsätta bakteriekultur efter vattenbyten.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Ursprungligen postat av batski
                          Vad jag förstått kan nitrit vara skadligt även om situationen inte är akut. Det kan alltså ge bestående skador som kan påverka fiskarnas hälsa senare.

                          Jag har själv aldrig råkat ut för en nitritspik, men har lärt mig av flera erfarna akvarister att man ska göra upprepade vattenbyten tills man inte har mätbara nitritnivåer.
                          Jag ser gärna källor på att det skulle vara så. Själv har jag inte hittat några källor på att nitrit skulle vara farligt för fiskarna om de inte är synligt påverkade, då förlitar jag mig på vetenskapligt baserad literatur och inte magkänslorna hos "erfarna akvarister".

                          Jag tvekar inte en sekund på att många vattenbyten är det snabbaste sättet att få ner nitritvärdena i karet. Men jag ser ingen anledning till det om inte det är en akut situation för fiskarna.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av Tropfrog
                            Jag ser gärna källor på att det skulle vara så. Själv har jag inte hittat några källor på att nitrit skulle vara farligt för fiskarna om de inte är synligt påverkade, då förlitar jag mig på vetenskapligt baserad literatur och inte magkänslorna hos "erfarna akvarister".
                            Jag minns tyvärr inte var jag läst det.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #15
                              Ursprungligen postat av batski
                              Därför ska man även tillsätta bakteriekultur efter vattenbyten.
                              Vad finns det för anledning att tillsätta bakterier när man har spolat bort alla möjligheter till överlevnad för dem?
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...