Förgiftade eller sjukdom????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • helen_wigh
    • November 2005
    • 83

    Förgiftade eller sjukdom????

    Nu vet jag inte längre vad som kan vara fel.

    Jag såg i morse att alla mina ljusblå fisk (ca 7-8st) och ett par andra, har rosa märken på kroppen - bara ett eller ett par - det ser ut som om de skulle ha bråkat, men vissa av märkena buktar utåt.

    Andra fiskar stryker sig mot botten med då o då...Vad kan ha blivit fel. Har kollat i sjukdomsbok och har hittat flera olika alternativ, kanske fisktuberkulos. En av fiskarna har även bajsat som en smal smal tråd vilket tydde på något annat. De kunde även ha varit förgiftade pga nitrit (ändå har jag i nitrivec). En annan sak är att jag köpt nya kolstenar, som nu har fått svart/gråaktigt damm på sig (även övriga stenar), det ser ut som en blandning mellan damm och alger.
    På rutan (speciellt efter att jag matat dem med räkmix tror jag) samlas det små runda partiklar, som rör sig med i vattnet rörelser. Kan nästan likna dem vid minimala små ägg. Vilket är lätta att ta bort med algskrapan. Har inte haft allt detta tidigare.

    Vad är fel tror ni? Vad ska jag börja med att göra??
  • helen_wigh
    • November 2005
    • 83

    #2
    Jag tog ett sticktest nu (som man inte kan lita på helt men) tidigare testade jag o då var det bara nitrat i vattnet, men nu visar testet både på nitrat och nitrit. Vad ska jag göra då? Jag har redan tömt halva vattnet häromdan. Hur ofta får det ske???

    Kommentar

    Arbetssätt...