Oodinium-livscykel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zuz
    • February 2006
    • 112

    Oodinium-livscykel

    Har precis varit o köpt eSHa EXIT (ny medicin enl. akvariepersonalen) eftersom mina malar uppvisar symtom på Oodinium. Det märkliga är att de är flyttade från karantänakvariet till ett nystartat (för 1 vecka sedan) och symptomen började där. Malarna är pigga o äter som vanligt.
    Har inte hittat info om flagellaterna kan överföras via växter, är det möjligt?
    Eller har fiskarna detta djur latent på sig o det bryter ut vid ändrade vattenförhållanden?
    Någon som vet?

    Tack på förhand
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Ursprungligen postat av Zuz
    Har precis varit o köpt eSHa EXIT (ny medicin enl. akvariepersonalen) eftersom mina malar uppvisar symtom på Oodinium. Det märkliga är att de är flyttade från karantänakvariet till ett nystartat (för 1 vecka sedan) och symptomen började där. Malarna är pigga o äter som vanligt.
    Har inte hittat info om flagellaterna kan överföras via växter, är det möjligt?
    Eller har fiskarna detta djur latent på sig o det bryter ut vid ändrade vattenförhållanden?
    Någon som vet?

    Tack på förhand
    Det är vanligt vid sjukdom att det bryter ut av stressen av vid transport och nya förhållanden.
    Jag känner inte till eSHa EXIT men är det kopparbaserat så tar det ca 5 dagar vid rätt dosering innan parasiten är död.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      är det en medicin just till malar eller? annars är ju malar väldigt känsliga mot medicin
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • Zuz
        • February 2006
        • 112

        #4
        Nej den ska inte vara speciell till malar utan till alla fiskar. blir lite orolig nu om den är kopparbaserad? Å andra sidan så har jag droppat i medlet ikväll för andra gången och malarna (Corydoras trillineatus) leker för fulla muggar-rom överallt!
        Detta är ett combimedel mot både vita-prick o sammetssjuka så det är väldigt välkommet tydligen för de som inte kan se skillnaden på dessa två pricksjukdomar.
        Detta är innehålletiaminoakridin, Veride Malachitum, Methylrosanilinii chloridum......blir någon klok på detta?

        Kommentar

        • Zuz
          • February 2006
          • 112

          #5
          Var kom smilen ifrån? Det ska vara ett D där o inget annat!

          Kommentar

          • Zuz
            • February 2006
            • 112

            #6
            Ursprungligen postat av Kramfors
            Det är vanligt vid sjukdom att det bryter ut av stressen av vid transport och nya förhållanden.
            Jag känner inte till eSHa EXIT men är det kopparbaserat så tar det ca 5 dagar vid rätt dosering innan parasiten är död.
            Tack. Då är det kanske inte så bra o sätta fiskarna i ett mindre kar i karantän ett par veckor, blir ju ytterligare ett byte till för dem...så är det när man ska försöka göra allting "rätt". Men då vet jag i alla fall att flagellaterna INTE har kunnat kommit in i akvariet pga växterna, blev lite osäker då jag läste att de var en blandning av växt o djur?!

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Veride Malachitum = Marlakitgrönt
              Diaminoakridin = Metylenblått?
              Methylrosanilinii =Metylrosaniliniumklorid
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Zuz
                • February 2006
                • 112

                #8
                Okej...inga metaller i alla fall. Tack

                Kommentar

                Arbetssätt...