HJÄLP- nu är något verkligen fel!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    HJÄLP- nu är något verkligen fel!!

    Nu håller min största scalare plötsligt på att dö, utan förvarning. Den har ätit som vanligt och verkat pigg. Men nu kan den inte hålla balansen, rycker och simmar med nosen uppåt, ibland nästan på rygg. Den har något vid munnen- ser ut som om den är lite trasig. Vad är det som händer? Måste den avlivas nu (ser ut att lida)? . Jag funderar på om detta kan bero på att jag för några måsnader sedan i samband med uppstart av akvariet hade en nitritspik. Har hört att fiskar kan ta permanent skada av detta. Kan det vara förklaringen?

    Tacksam för något svar.
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    #2
    Snälla........

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Jag beklagar Vad är det h*n har vid munnen? Hur ser det ut? Som något vitt och lite "bommolsaktigt". I så fall kan h*n ha fått ett sår. Men det verkar tyvärr som nånting allvarligare än bara ett sår på munnen.

      Fiskar kan percis som vi bli dödssjuka utan att det är någons fel. När min ancistrushona dog hade det inte varit nåt fel på vattnet och ingen annan fisk mådde dåligt. Hon bara dog. Kan det ha varit levern? Njurarna? Hjärtat?

      Jag är ledsen att jag inte kan vara till större hjälp! Hoppas du får ett kunnigare svar snart!
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Björken
        • November 2005
        • 1174

        #4
        Tack för ditt svar Batski, behövde lite moraliskt stöd i detta.....

        Det enda missförhållandet i mitt akvarium tycks vara min ständiga proteinhinna, och som en desperat åtgärd tog jag och slängde i lite tidningspapper, drog bort lite hinna, tömde ut en del vatten och riktade strilröret ännu mer uppåt så att det nu plaskar vid ytan. Hinnan är borta och scalaren verkar faktiskt må bättre!!!! Den vinglar inte längre runt och har lugnat sig betydligt. Det vita vid munnen är kvar- det ser inte ut som bomull utan mer som en liten flik hud som står ut...... Kan det vara så enkelt att den höll på att stryka med av syrebrist? Fast å andra sidan uppvisar en annan scalare vissa symtom i form av vitaktig klumpig avföring och andning med ena gälen vidöppen och den andra nästan stängd...... Hmm.....

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Hmm, jag tror inte att de skulle få så allvarlig syrebrist av lite oljehinna på ytan... Jag är så okunnig vad det gäller sjukdomar hos fiskar. Man kan se det som både bra och dåligt... Jag hoppas verkligen du får nåt bättre svar!

          Hur är det med bakteriekulturen? Jag tänker nu på hinnan. Med en väletablerad bakteriekultur borde du inte ha nån hinna. Jag hade det bara i några dagar under tiden jag höll på och cyklade akvariet. Undrar vad din beror på. Äsch, det här var inget bra svar

          Hoppas det ordnar sig för fiskarna iaf!
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Björken
            • November 2005
            • 1174

            #6
            Total frånvaro av nitrit borde väl tyda på hyfsad bakteriekultur, eller?

            Nu håller den på och putar med munnen...... kanske är det något med gälarna.......

            Ingen som vet mer om detta med nitrit och skador som visar sig långt efter (flera månader)?

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av Björken
              Total frånvaro av nitrit borde väl tyda på hyfsad bakteriekultur, eller?
              Yep!

              Ursprungligen postat av Björken
              Nu håller den på och putar med munnen...... kanske är det något med gälarna.......

              Ingen som vet mer om detta med nitrit och skador som visar sig långt efter (flera månader)?
              Hmm, de kan får skador i gälarna av nitrit, men det är svårt att veta om det är det.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Björken
                • November 2005
                • 1174

                #8
                Den lever än . Ser till och med ut att må rätt hyfsat, börjar tro att det hela hade mest med syrebrist att göra. Hur ser det förresten ut när en fisk håller på att dö av syrebrist?

                Kommentar

                • Björken
                  • November 2005
                  • 1174

                  #9
                  Den har fortfarande lite konstiga små ryckningar för sig ibland, men inte alls som i morse. Ingen som vet vad det kan vara?

                  Såg förresten att min siamesiska algätare var på den nyss, den liksom nafsar efter hudfliken som sticker ut invid munnen. Visste inte att de var så aggressiva- det händer att min jagar bort alla scalarerna, som är flera gånger större än den själv, när det vankas mat .

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av Björken
                    Såg förresten att min siamesiska algätare var på den nyss, den liksom nafsar efter hudfliken som sticker ut invid munnen. Visste inte att de var så aggressiva- det händer att min jagar bort alla scalarerna, som är flera gånger större än den själv, när det vankas mat .
                    Va? Är du säker på att den inte är en flying fox??
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Björken
                      • November 2005
                      • 1174

                      #11
                      Ursprungligen postat av batski
                      Va? Är du säker på att den inte är en flying fox??
                      En vad???

                      Kommentar

                      • Björken
                        • November 2005
                        • 1174

                        #12
                        Nu såg jag vad en flying fox är, men jag tror faktiskt att det är en siames. Den har genomskinliga fenor och bara två skäggtömmar........ Men den är väl ett ovanligt exemplar kanske.

                        Kommentar

                        • miiaoo
                          • January 2006
                          • 2815

                          #13
                          Ursprungligen postat av Björken
                          Nu såg jag vad en flying fox är, men jag tror faktiskt att det är en siames. Den har genomskinliga fenor och bara två skäggtömmar........ Men den är väl ett ovanligt exemplar kanske.
                          Mina är också aggresiva emellanåt vid matning. Särskilt mot varandra men också mot kardinaltetrorna somdom simmar på och nafsar på fenorna på.. Dom är eg inte så snälla när det rör sig om mat..
                          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                          Kika gärna in i min dagbok!

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av miiaoo
                            Mina är också aggresiva emellanåt vid matning. Särskilt mot varandra men också mot kardinaltetrorna somdom simmar på och nafsar på fenorna på.. Dom är eg inte så snälla när det rör sig om mat..
                            Jag har inte märkt någon aggressivitet hos mina, annat än att de ibland jagar iväg nån annan. Men för det mesta stimmar de faktiskt rätt mycket.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Lenmar
                              • February 2004
                              • 6154

                              #15
                              Mina siameser kan vara rejält kaxiga ibland! Dessutom smakar de gärna på de andra fiskarnas slemskikt ibland. Speciellt diskusarnas... Mina siameser är riktigt bajtiga och har ju inte varit sådana när de var mindre så det har kommit med ökad ålder/storlek. Har seriöst funderat på att ta bort dem eftersom de är ett jättestort stressmoment för diskusarna!!
                              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...