Scalare med konstig avföring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    Scalare med konstig avföring

    Jag är orolig för en av mina scalarer som bajsar vita klumpar. Det liksom hänger något segt från öppningen som uppenbarligen är svårt att bli av med eftersom fisken förtvivlat försöker vifta loss det. Till slut släpper det men nytt kommer efter ett tag. Avföringen kan ibland se ut som en tjock vit korv med lite svart i, men i morse hängde där något som nästan såg ut som en osmält klump av artemia (vit- beige till färgen). I övrigt verkar den hyfsat pigg men står tyvärr ofta vid ytan. För en vecka sedan eller så såg jag två vita prickar på en fena och var beredd på att få medicinera mot vita prick, men prickarna försvann och inga nya har tillkommit, varken på denna fisk eller på någon annan.

    Vattenkvaliteten är bra. Det enda missförhållande som råder i akvariet är en ständig proteinhinna på ytan som jag inte får bukt med trots försiktig matning och kraftig ytcirkulation med strilrör. Dock tror jag det finns tillräckligt med syre ändå eftersom det krusar sig ordentligt vid ytan vid strilröret.

    Någon som har någon idé om vad detta kan vara?

    / Maria
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    #2
    Kan det vara något slags matsmältningsproblem? Vad gör man isf åt detta?

    Kommentar

    • Björken
      • November 2005
      • 1174

      #3
      Är det verkligen ingen som har någon liten fundering i alla fall?

      Min största scalare har just repat sig efter vad som antagligen var syrebrist i akvariet, men den här är fortfarande konstig..... Inte lika mycket vit och konstig avföring längre, men den står mycket vid ytan och äter inte.

      Kommentar

      • Björken
        • November 2005
        • 1174

        #4
        Vit prick på sprötet

        Scalaren äter fortfarande inte, och nu syns en stor vit prick på det ena sprötet! Kan detta verkligen vara vita prick? Ingen annan fisk har prickar, men för ett tag sedan såg jag två vita prickar på just den här scalaren- längst ner på bukfenan. Har inte vita prick ett snabbare förlopp så att fler fiskar skulle ha utvecklat sjukdomen vid det här laget, och borde inte denna fisk ha fått fler prickar snabbare? Har aldrig haft vita prick så jag vet inte riktigt hur det kan bete sig......

        Kommentar

        • Bucket
          • February 2004
          • 1020

          #5
          Ursprungligen postat av Björken
          Scalaren äter fortfarande inte, och nu syns en stor vit prick på det ena sprötet! Kan detta verkligen vara vita prick? Ingen annan fisk har prickar, men för ett tag sedan såg jag två vita prickar på just den här scalaren- längst ner på bukfenan. Har inte vita prick ett snabbare förlopp så att fler fiskar skulle ha utvecklat sjukdomen vid det här laget, och borde inte denna fisk ha fått fler prickar snabbare? Har aldrig haft vita prick så jag vet inte riktigt hur det kan bete sig......

          Nä vita prick e det troligtvis inte.

          jag kan tyvärr inte svara va det är eller vad du ska göra.. jag är i samma situation med en scalare.. hon har uppsväldd buk och matvägrade.. men nu har hon börjat äta lite igen, men fortfarande uppsvälld i buken.

          trodde hon hade butvattenssot för hon fick glosögon åxå, så jag medicinerade med baktopur. Glos ögonen försvann och som sagt så började hon äta lite igen.

          hoppas den kryar på sig.
          jävla massa akvarium!
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

          Kommentar

          • Björken
            • November 2005
            • 1174

            #6
            Tack för svaret!! Hoppas det går bra för din med.

            Jag tycker inte heller det verkar vara så typiskt förlopp för vita prick, men samtidigt vet jag att det finns flera varianter. Har till och med läst att vita prick kan sätta sig i gälarna och göra så att fisken dör utan att ens vara synligt på fisken. Därför undrade jag om detta kan vara någon skum typ av vita prick....

            Kommentar

            • Bucket
              • February 2004
              • 1020

              #7
              Ursprungligen postat av Björken
              Tack för svaret!! Hoppas det går bra för din med.

              Jag tycker inte heller det verkar vara så typiskt förlopp för vita prick, men samtidigt vet jag att det finns flera varianter. Har till och med läst att vita prick kan sätta sig i gälarna och göra så att fisken dör utan att ens vara synligt på fisken. Därför undrade jag om detta kan vara någon skum typ av vita prick....

              Ja det finns olika varianter av satskapet.

              Ciklider har tendenser att få "finnar" på fenor nu som då. Dessa kan ses som vita prick.. men om du har vita prick så tro mig då märker du det.. för då är det inte en eller 2 prickar.. utan ett sjuhelvetes massor
              jävla massa akvarium!
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

              Kommentar

              • Björken
                • November 2005
                • 1174

                #8
                Jasså, jasså..... Får hoppas det bara är en finne då . Fast sjuk är den..... frågan är bara vad det är.

                Kommentar

                • Bucket
                  • February 2004
                  • 1020

                  #9
                  jag hade en scalare som bara dog förra månaden.. inga synliga fel.. åt och såg ut att må bra.. nästa dag låg den död på botten
                  jävla massa akvarium!
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

                  Kommentar

                  • Björken
                    • November 2005
                    • 1174

                    #10
                    Vad tråkigt!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...