Hjälp! Uppsvullna neontetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • THE
    • February 2006
    • 10

    Hjälp! Uppsvullna neontetror

    Startade akvariet för en och en halv vecka sedan. Har gjort enligt konstens alla regler med vattenberedningsmedel, bakteriekultur osv.

    Köpte de första fiskarna (10 st neontetror) i lördags. Då jag läst att man skall mata försiktigt pga risk för höga nitrithalter har de fått mat i söndags, tisdags, och i kväll. De två första gångerna har de ätit med god aptit. Men ikväll var de sega och inte alls lika snabba. Bukarna är mer eller mindre uppsvullna på samtliga fiskar. 1 måste dessutom ha dött. Har letat överallt, men den är bara borta. Hela tiden har tetrorna varit väldigt skygga. När man kommer närmare än 1 meter från akvariet simmar de in under filtret där de verkar ha sitt tillhåll. Det är även där de tillbringar natten. Brukar neontetror vara så skygga?

    Kollade med teststickor, men ingen förhöjd nitrithalt kunde ses. (Jag vet att nogrannheten är dålig, jag skall skaffa dropptest snart)

    Vad kan vara fel, eller ha orsakat detta? Kan de ha drabbats av bukvattensot? Kan de ha fått för mycket mat? Misstänker att de fått i mesta laget. Ingen bra första vecka på min och min dotters nya hobby...Hjälp!!!
  • Hugin
    • December 2005
    • 499

    #2
    Det låter som Hydrops. Man behandlar med kopparsuflat eller medeciner som finns i handeln. Hydrops orsakas av bakterier och är en smittsam ibland svårbehandlad sjukdom.
    "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
    Winston Churchill

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Vad gäller sjukdomen har du redan fått ett svar och jag är inte så kunnig vad gäller sjukdomar. Men när du säger att de är skygga och gömmer sig under filtret undrar jag, har du några rötter, växter och stenar? Är akvariet för kalt och utan gömställen känner de sig otrygga.

      Neontetror är något nervösa, men så skygga som du beskriver brukar de inte vara. Det kan iofs hända att de är extra skygga nu när de är sjuka.

      Nu är de redan i ditt akvarium, men annars är inte neontetra den lämpligaste arten att starta upp akvariet med pga att de är något känsliga.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • THE
        • February 2006
        • 10

        #4
        Ursprungligen postat av batski
        Men när du säger att de är skygga och gömmer sig under filtret undrar jag, har du några rötter, växter och stenar? Är akvariet för kalt och utan gömställen känner de sig otrygga.
        63 liters burk. 1 stor rot, 3 stenar något större som en knytnäve, en del vattenpest, valesneria och en förgrundsväxt.

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av THE
          63 liters burk. 1 stor rot, 3 stenar något större som en knytnäve, en del vattenpest, valesneria och en förgrundsväxt.
          Det låter som du har tillräckligt med inredning. Det kan vara så att de känner sig mer utsatta nu när de är sjuka. Mina kardinaltetror simmar bort från framglaset när jag närmer mig akvariet (även när jag matar), men de gömmer sig inte.

          Jobbigt att de blivit sjuka Lycka till med behandlingen!
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • THE
            • February 2006
            • 10

            #6
            Bukarna har minskat i storlek. De ser nästan normala ut nu. Ingen fler neontetra har dött. Men de är fortfarande väldigt nervösa och skygga.

            Man undrar ju vad som orsakar/ kan ha orsakat detta?

            Kan de bli för glupska och föräta sig?

            Blötlägger och gör flingorna mindre innan matning. Är det dumt?

            Har en temp på 25-25,5 grader. Är detta i varmaste laget?

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av THE
              Bukarna har minskat i storlek. De ser nästan normala ut nu. Ingen fler neontetra har dött. Men de är fortfarande väldigt nervösa och skygga.
              Vad skönt att de verkar må bättre!

              Ursprungligen postat av THE
              Man undrar ju vad som orsakar/ kan ha orsakat detta?

              Kan de bli för glupska och föräta sig?
              Nej, de slutar äta när de är mätta. Däremot kan de ibland svälja luft när de äter.

              Ursprungligen postat av THE
              Blötlägger och gör flingorna mindre innan matning. Är det dumt?
              Det behöver du absolut inte göra. Det är säkert en del vitaminer och andra näringsämnen som går förlorade om du gör så. Plus att det kan hända att maten börjar jäsa.

              Om du tycker flingorna är för stora kan du bryta dem lite mellan fingrarna när du ska mata. Själv brukar jag hålla flingorna mellan fingrarna, stoppa ner dem i vattnet strax under vattenytan och släppa ner dem.

              Nu har jag köpt Nutrafins micro granulat som funkar jättebra för små fiskar.

              Ursprungligen postat av THE
              Har en temp på 25-25,5 grader. Är detta i varmaste laget?
              Temperaturer mellan 23-25 grader är nog bäst för neoner.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              Arbetssätt...