Tror mina fiskar har alla sjukdommar som går.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vronk
    • February 2006
    • 63

    Tror mina fiskar har alla sjukdommar som går.

    Jag har just konstaterat att mina fiskar nog inte mår så bra. Mina slöjstjärtar flyttade till ett nytt akvarium för en vecka sedan och fick några nya kompisar och nu mår de inte alls bra. Har läst om sjukdommarna här på zoopet och man skulle nästan kunna tro att de lider av allt på en och samma gång.

    De har vita prickar överallt vilket borde tyda på vita pricksjukan, och samtidigt har de en tunn vit hinna samt att några av dem blivit alldeles röda på sina ställen, (vilket låter som Hudgrumling).
    Dessutom ser det ut som att fenorna sakta fräts bort för det är nästan som trådar längst ut på dem, och det antar jag är fenröta.
    Vad kan jag göra nu för att de ska bli friska? Eller är det för sent. Har kollat i forumet efter liknande problem och det låter som att fiskarna dör på bara ett dygn när de blir sjuka.

    Jag har höjt temperaturen från ca 21 grader till 25 grader, och stoppat ner någon medicin jag fick i fiskaffären (tror att det hette Furamor-P.)
    Finns det någonting mera man kan göra? Jag är ganska ny på det här med fiskar och dess sjukdommar så jag har inte så bra koll.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Har du mätt nitrit? Jag tycker att det låter som långt gången nitritförgiftning. Berätta mer om karet, filter, vattenbyten, växter, matning osv
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Om du har vitaprick förstår jag inte varför du fick rådet att köpa Furamor-P.
      Det är den sjukdomen som är dödlig på relativt kort tid.
      De andra problem borde ett rejält vattenbyte och salt kunna hålla stången under behandlingen mot vitaprick.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Vronk
        • February 2006
        • 63

        #4
        Tack för svaren.

        Nej jag har inte mätt Nitrit, men det kanske är läge att göra det. Hur gör man då? Köper jag någonting eller tar jag med vatten till fiskaffären?

        Karet är ett nytt 54 liters akvarium innehållande lite stenar, krukor och en rot som är relativt ny. Växterna måste jag väl erkänna att jag inte alls har någon koll på vilka typer av växter det är.
        Pumpen hörde ihop med akvariet och heter Aqua el - Fan filter 1.
        Gällande vattenbyten så har jag bytt vatten två gånger sedan jag skaffade det. En gång bytte jag typ en fjärdedel och den andra gånger bytte jag hälften. Men jag tycker att vattnet fortfarande är grumligt fast att det borde vara allderles rent.

        Ang medicinen, är det så att den inte hjälper mot vitaprick? Läser man på den så står det att det är mot bland annat "ichthyophthirius" vilket jag trodde var just vitaprick, men det kanske finns betydligt bättre läkemedel mot det iså fall.
        Ska prova att ge dem salt också får vi se om det hjälper.

        I övrigt tycker jag att fiskarna är rätt så pigga fortfarande. De äter och simmar runt i alla fall. Men de vilar ganska ofta på botten vilket de inte gjorde när de bodde i sitt förra akvarium.

        Tack för svaren, jag hoppas de blir friska.

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av Vronk
          Nej jag har inte mätt Nitrit, men det kanske är läge att göra det. Hur gör man då? Köper jag någonting eller tar jag med vatten till fiskaffären?
          vilket som då dom flesta affärer mäter nitriten om du ber dom men det är inte fel att ha ett test hemma heller.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • CalleAkvarist
            • November 2005
            • 1059

            #6
            Det där med att fenorna "fräts" är nog fenröta. Tror det orsakas av nitrit och/eller parasiter.

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Fenröta orsakas av en bakterie, ofta pga. s*itigt vatten.
              Frätsår på gälar, fenor och kropp kan det bli av ammoniak.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • maricici
                • March 2006
                • 303

                #8
                Ursprungligen postat av Vronk
                Jag har just konstaterat att mina fiskar nog inte mår så bra. Mina slöjstjärtar flyttade till ett nytt akvarium för en vecka sedan och fick några nya kompisar och nu mår de inte alls bra. Har läst om sjukdommarna här på zoopet och man skulle nästan kunna tro att de lider av allt på en och samma gång.

                De har vita prickar överallt vilket borde tyda på vita pricksjukan, och samtidigt har de en tunn vit hinna samt att några av dem blivit alldeles röda på sina ställen, (vilket låter som Hudgrumling).
                Dessutom ser det ut som att fenorna sakta fräts bort för det är nästan som trådar längst ut på dem, och det antar jag är fenröta.
                Vad kan jag göra nu för att de ska bli friska? Eller är det för sent. Har kollat i forumet efter liknande problem och det låter som att fiskarna dör på bara ett dygn när de blir sjuka.

                Jag har höjt temperaturen från ca 21 grader till 25 grader, och stoppat ner någon medicin jag fick i fiskaffären (tror att det hette Furamor-P.)
                Finns det någonting mera man kan göra? Jag är ganska ny på det här med fiskar och dess sjukdommar så jag har inte så bra koll.
                Själv förväxlade jag symtom på svamp och vita prick. Enligt min zoobutik så drabbar vita prick hela kroppen medan svampsjukdomar visar sig som små prickar främst på fenorna.
                I
                MY

                Kommentar

                Arbetssätt...