Vit prick mitt i ögat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • goldennugget
    • September 2005
    • 138

    Vit prick mitt i ögat

    Jag har tre stycken Anostomusbottentittare som jag haft i drygt 15 år nu. En av dem börjar, naturligtvis, bli väldigt gammal och risig. Han har fått en lite upphöjd vit prick på vardera öga. prickarna täcker inte alls hela ögat och han verkade inte lida av det och jag avfärdade det som ålderssymptom eftersom jag såg att det inte kunde vara vita prick i alla fall. Så har han haft i ett par månader nu. Problemet är dock följande: att jag nu, ett par veckor senare har observerat samma fenomen men inte lika tydligt, en liten vit prick på varje öga, på några av mina kardinaltetror. De verkar inte heller lida av det men nu börjar jag bli orolig. Dessutom har jag sett att några kardinaler fått vita läppar!!!??? Ingen övrig förändring i beteende eller färger så firrarna verkar må bra.

    Någon som vet vad det kan vara? Behandling/medicin?

    Kardinaltetrorna har gått i karet i ca 3 veckor. Har en massa malar och lite annan fisk som alltid gått i karet men som inte har symptomen. Verkar alltså angripa bara karplaxar??? Vattnet är i övrigt rent, regelbundna vattenbyten och bra vattenvärden.
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    En ljusgrå mindre bula mitt i ögat har jag påträffat på fisk några gånger.
    Det gick bort med salt och en höjning av tempen till 27 grader.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • goldennugget
      • September 2005
      • 138

      #3
      Ursprungligen postat av Kramfors
      En ljusgrå mindre bula mitt i ögat har jag påträffat på fisk några gånger.
      Det gick bort med salt och en höjning av tempen till 27 grader.
      OK. Tack för tipset. Har dock stadigt tempen på 27-28 grader och jag vill inte vräka i mycket salt för jag har ett stim på 30 Corydoras i karet... Finns det alternativ? Någon?

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Jag fick tipset av en Koi odlare att det var en bakterie och att räckte som regel med salt.
        1-1,5 g 27-28 grader per liter vatten i 24 tim för ömtåliga fiskar.
        Du kan vara något annat problem också, men det finns inte så mycket att ta på annat än en bakterieinfektion.
        Har du en karantän?

        Alla gånger jag "fått in" fiskar med den symptomen har det varit från dåligt städade akvarier.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • goldennugget
          • September 2005
          • 138

          #5
          Bakterie... OK. Ska försöka att höja tempen lite och ha i lite salt. Annars kanske Myxazin kan fungera??? Har tyvärr ingen karantän just nu. Akvariet är väldigt välskött med täta regelbundna vattenbyten och en grym filtervolym så det kan inte vara problemet. Men det är klart min, "gamling" blir ju förstås lättare angripen.

          Kommentar

          Arbetssätt...