Är hon döende?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    Är hon döende?

    Jag har tidigare skrivit om min nu enda kvarvarande kakaduaciklid-hona, men då under "akvarievatten", eftersom jag trodde hon låg död någonstans.

    Hon har inte varit särskilt pigg sedan dess, hållt sig undan, men ibland har hon verkat lite piggare...

    Men nu! Såg henne bara en gång igår. Nu står hon i ett hörn och verkar lite sned. Hon är gul och fin, som om hon har lekdräkt... Ska dom inte vara grå när dom är döende?

    Det som får mig att bli orolig (underdrift...) är att jag såg ynglet (det enda jag inte lyckats få upp) stå bredvid henne och slå med stjärtfenan, kaxig... och hon gjorde inget...

    MÅSTE jag ta upp henne och avliva henne? Egentligen anar jag ju vad jag borde göra...

    Vill inte... tänk om hon blir bättre. Hon är ju så gul och fin! Vill ju inte gör något drastiskt i onödan...

    Inte hon också...
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    #2
    Nu är hon död... Gick fort utför på slutet. Till slut flöt hon på ytan, dock fortfarande LITE liv i henne. Hannen stod bredvid och tittade på henne.

    Då tog jag upp henne och avlivade henne Den sista tjänsten man kan göra en sjuk fisk.

    Ska beställa en ny hona till hannen. Blir väldigt ensamt för honom...
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      #3
      Å nej, vad ledsamt!!! Du som älskade dina kakaduor så mycket! Hoppas verkligen att du hittar en bra hona som känns rätt, så att vi (dina egna fans! ) får fortsätta följa dina entusiastiska inlägg, det är alltid lika roligt att läsa! Lycka till!
      Min zoon

      Kommentar

      • Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

        #4
        Tack för omtanken! Det var verkligen ingen rolig vecka. Lillan dog i måndags och Redhead idag...

        Faktum är att jag redan beställt en ny hona... Ska hämta henne på onsdag. Hannen verkar rätt vilsen... har egentligen gjort det sedan Redhead försvann första gången, fast han hittade henne ju sedan. Han har förvirrat seglat mellan sina honor och säkert undrat vad det var för fel.

        Sedan Lillan dog har han mest stått i hennes revir och bara tittat över till det andra reviret...

        Jag hoppas också att det blir bra med den nya honan och att han inte är alltför besvärlig mot henne!!!
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

        Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #5
          Vad trist med dina fina kakaduor. Jag förstår att det är trist, även om du vet att dom inte blir så gamla. Det är aldrig roligt när det inträffar.
          Men har du inte yngel på tillväxt?

          Här i stan behöver man inte beställa, bara att gå in o köpa.

          Själv har jag en liten bågfencilidhona på behandling. Hon har antagligen kört emot ngt när hanen jagat henne och fått en skada på huvudet/nosen. Hon verkar nu på bättringsvägen såvitt jag förstår. Men man oroar sej och iakttar dem och pysslar om dem.
          Fiskar är inga förbrukningsartiklar, det är individer.
          Lycka till!

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • smurfmats
            • February 2003
            • 3538

            #6
            vad är dina erfaranheter om dessa krabater nu då birgitta?

            par eller harem?

            jättetråkigt med dina skyddslingar
            tråden om fjärilars lek!

            Kommentar

            • Birgitta W
              • October 2005
              • 2764

              #7
              Ursprungligen postat av smurfmats
              vad är dina erfaranheter om dessa krabater nu då birgitta?
              par eller harem?

              jättetråkigt med dina skyddslingar
              Jag har bara beställt en hona och hoppas att intrigerna ska bli färre... Men är hannen för intensiv med att jaga henne så skaffar jag säkert en till! Jobbigt att behöva beställa. Man beställer senast måndag och får fiskarna på onsdagen!

              Jag har tagit bort stenar och annat som skiljde reviren åt (det gjorde jag när Lillan dog) så den nya honan kan välja bland tre grottor nu.

              Jag har ju också ett litet yngel kvar i karet, ca 1 1/2 cm långt, som har blivit jagat av alla vuxna kakaduor... Kanske det är en hona... Men helst vill jag ta upp ynglet, men det är väldigt förskrämt och anar ugglor i mossen så fort jag försöker!
              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

              Min zoon :
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

              Kommentar

              • svea
                • February 2005
                • 2476

                #8
                Om jag har svårt att fånga en fisk brukar jag trycka fast en tablett på rutan. Då kommer de flesta fram o nosar och äter. Då passar jag på bakifrån så dom inte ser håven! Grymt men ofta lyckosamt.

                Mina bilder
                Min zoon

                Kommentar

                • Birgitta W
                  • October 2005
                  • 2764

                  #9
                  Ursprungligen postat av svea
                  Om jag har svårt att fånga en fisk brukar jag trycka fast en tablett på rutan. Då kommer de flesta fram o nosar och äter. Då passar jag på bakifrån så dom inte ser håven! Grymt men ofta lyckosamt.
                  Jag ska testa det! Tycker synd om den lilla krabaten som kanske kommer att hamna mitt i striden nu mellan hannen och den nya honan...

                  Den har det ju bättre med sina syskon. Det är sammanlagt 13 stycken yngel efter Lillan! Redheads blev ju uppätna av sina halvsyskon när hannen plockade ut dom ur hennes grotta...

                  Hade känts trevligt att ha en kull efter henne också...
                  Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                  Min zoon :
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                  Kommentar

                  • svea
                    • February 2005
                    • 2476

                    #10
                    Aha, du har alltså totalt 14 yngel, fattar jag rätt då?

                    Mina bilder
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Birgitta W
                      • October 2005
                      • 2764

                      #11
                      Ursprungligen postat av svea
                      Aha, du har alltså totalt 14 yngel, fattar jag rätt då?
                      Nej, 13 stycken kakadua-yngel. Tolv i yngelkaret och ett som jag inte lyckades ta upp med dom andra. Och inte senare heller, trots massor med enträgna försök...

                      En lurig rackare som jag hoppas kommer att klara sig bra i livet! Men som ändå inte ska behöva vara kvar när honan kommer. Det brukar ju bli lite livligt när en ny fisk kommer...

                      Har dessutom bett affären att försöka få tag i stora amanoräkor som förhoppningsvis kan klara sig i kakaduakaret. Dom två tidigare jagade ju dom tre kakaduorna livet ur inom ett dygn!

                      Mitt i all sorg så ska det bli spännande med en ny hona...
                      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                      Min zoon :
                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                      Kommentar

                      • smurfmats
                        • February 2003
                        • 3538

                        #12
                        ja, det blir ju intriger med två honor, hanen jagar en hona, som i sin tur jagar den minsta honan...lite jobbigt...

                        min ena hona (vackert gulfärgad) och hane åkte in och ut ur en av kokosnötterna förra veckan men det verkar inte ha blivit något.. illa
                        tråden om fjärilars lek!

                        Kommentar

                        • Birgitta W
                          • October 2005
                          • 2764

                          #13
                          Ursprungligen postat av smurfmats
                          ja, det blir ju intriger med två honor, hanen jagar en hona, som i sin tur jagar den minsta honan...lite jobbigt...

                          min ena hona (vackert gulfärgad) och hane åkte in och ut ur en av kokosnötterna förra veckan men det verkar inte ha blivit något.. illa
                          Hur vet du att det inte blivit något? Det tar ju 2-3 dagar innan äggen kläcks och sedan 7-9 dagar innan honan tar ut ynglen.

                          Men mina lekte flera gånger innan det blev något. En av Lillans lekar slutade med att hon bar ut det ena ägget efter det andra, mögligt. Nästa gång tror jag ynglen från förra kullen käkade upp avkomman... Men en av hennes lekar lyckades i alla fall!

                          Redhead lekte lite då och då men det rann ut i sanden av någon orsak. Och den gången hon fick yngel blev dom uppätna...

                          Hoppas det går bra med min nya hona på onsdag!

                          Till slut lyckas säkert dina kakaduor med sina lekar!
                          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                          Min zoon :
                          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                          Kommentar

                          • smurfmats
                            • February 2003
                            • 3538

                            #14
                            för honan inte är i nöten nu utan simmar omkring i sin del av karet...

                            ja, det ska bli kul att följa dina fiskar igen, lite som en dokusåpa..

                            ja, jag hoppas de ska leka, mina fjärilar la ju rom i förrgår men jag tror att malarna varit framme o kalasat....

                            skulle vilja ha en egen burk till de med, precis som med kakaduorna, men jag tror sambon säger stopp..
                            tråden om fjärilars lek!

                            Kommentar

                            • Birgitta W
                              • October 2005
                              • 2764

                              #15
                              Ursprungligen postat av smurfmats
                              för honan inte är i nöten nu utan simmar omkring i sin del av karet...

                              ja, det ska bli kul att följa dina fiskar igen, lite som en dokusåpa..

                              ja, jag hoppas de ska leka, mina fjärilar la ju rom i förrgår men jag tror att malarna varit framme o kalasat....

                              skulle vilja ha en egen burk till de med, precis som med kakaduorna, men jag tror sambon säger stopp..
                              Mina honor har inte varit inne i sin nöt hela tiden utan bara tittat in då och då när dom haft rom/yngel. Men annars leker dom säkert igen, nu när dom vet hur man gör...

                              Hoppas det inte blir fullt så dramatiskt med den nya honan som det var med dom andra! Kanske det blir lite lugnare med bara en? Min hanne är inte glad nu... Tomt i karet med bara honom och ett litet yngel! Han står mest och tittar in i Redheads revir. Simmar in dit och liksom letar ibland, sedan ställer han sig i Lillans revir och tittar in i Redheads, hur länge som helst. Tycker synd om honom, det är långt till onsdag!

                              Klart du ska ha ett eget akvarium till dina fjärilar!!! Tycker inte din sambo synd om dom stackars föräldrarna som får sin avkomma uppäten hela tiden???
                              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                              Min zoon :
                              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                              Kommentar

                              Arbetssätt...