Varför rengöra filtret innan medicinering?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    Varför rengöra filtret innan medicinering?

    För ett tag sedan läste jag på Zoopets sjukdomssida att man ska rengöra filtret innan medicinering, och jag började undra varför och om det gäller för alla mediciner, även om det inte står i bipacksedeln att man behöver göra det? Någon som vet? Brukar ni göra så? När jag medicinerade förut gjorde jag så av ren pliktskyldighet, men det skulle vara bra att veta inför eventuell framtida medicinering om detta verkligen behövs och i så fall varför......

    / Maria
  • laerni
    • October 2005
    • 1046

    #2
    Låter vettigare att rengöra filtret efter behandlingen, detta under förutsättning att du använder medicin som dödar nyttobakterierna! För att ta bort de kemikalier som har används så kan man ha aktivt kol i filtret för att ta bort detta från vattnet! Därefter tvätta ur filtret och tillföra Nitrivec eller Denitrol för snabb nyttobakterietillväxt, gärna i filtret!
    Lasse

    Min Zoon

    Bilder på Diskusyngel mm:
    http://www.laerni.dk/rubin.htm
    Nytaget på Diskusfröna
    http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

    De senaste
    http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

    Kommentar

    • Björken
      • November 2005
      • 1174

      #3
      Jaha, så folk håller inte på och rengör filtret innan medicinering då? Jag tänkte själv att det borde vara ett stressmoment för fiskarna om man börjar rota runt och rengöra filtret när de redan är sjuka och stressade pga detta.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        I filtret finns mängder av nyttobakterier som ofta dör vid medicineringen och en massa döda bakterier kan förorena vattnet.
        Av samma orsak bör man alltid göra ett rejält vattenbyte före medicinering.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Björken
          • November 2005
          • 1174

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          I filtret finns mängder av nyttobakterier som ofta dör vid medicineringen och en massa döda bakterier kan förorena vattnet.
          Av samma orsak bör man alltid göra ett rejält vattenbyte före medicinering.
          Så när man rengör filtret tar man bort en del levande bakterier, så att det sedan blir färre döda bakterier efter medicineringen. Var det så du menade?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Björken
            Så när man rengör filtret tar man bort en del levande bakterier, så att det sedan blir färre döda bakterier efter medicineringen. Var det så du menade?
            I och för sig men främst det skräp som finns i filtret men som ännu inte är nedbrutet. Man bör självklart göra rent i någorlunda tempererat vatten så att inte alltför många nyttobakterier dör.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Björken
              • November 2005
              • 1174

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              I och för sig men främst det skräp som finns i filtret men som ännu inte är nedbrutet. Man bör självklart göra rent i någorlunda tempererat vatten så att inte alltför många nyttobakterier dör.
              Ok, då förstår jag. Men tänk om sjukdomsskedet skulle vara så pass akut att man bedömer det nödvändigt att slänga i medicin utan minsta fördröjning....... Fast det är väl i så fall en bedömningsfråga och man får välja mellan pest eller kolera. Tack för svaret!

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                I filtret finns mängder av nyttobakterier som ofta dör vid medicineringen och en massa döda bakterier kan förorena vattnet.
                Av samma orsak bör man alltid göra ett rejält vattenbyte före medicinering.
                Så att jag med bottenfilter borde få alla mina goda bakterier nedbrutna då jag inte kan rensa mitt filter och fisken dör pga att det inte finns nyttobakterier? Har aldrig skett för mig 3-5 dagar efter att ha haft sjukdom e fisken i hygglig form och jag utför bara vattenbyte inte filterrensning(har inte gjort sen påsk förra året då karet installerades).

                Tror inte terorin fungerar så, om man rensar sitt filter OCH gör ett vatten byte ser man ju verkligen till att ha ihjäl sin fisk och därefter tillsätter medecin.

                Jag tror på teroin låt ditt filter vara och se till att göra vattenbyte låt medecinen(3-5dagar beroende på sjukdom) verka sedan ett vattenbyte efter att medecinen verkat sen 3-5dagar rengör man filtret då har man kanske inte tagit bort alla nyttobakterier och man har en chans att återuppliva karet.. risken e ganska stor att man stereliserar karet.
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Man får det intrycket att ni medicinerar alla mediciner i akvariet i stället för en karantän.
                  Att skölja bort de fasta föroreningar i filtret måste vara en fördel, helst ska det inte vara avföring, foder, växtdelar och andra fasta föroreningar i filtret, men med ett innerfilter blir det så, vilket visar bristen hos den typen av filter.

                  Körs ytterfilter i en balja kan vid medicinering tycker jag ev. föroreningar vara kvar då de organismer som "bryter ner" fasta föroreningar till ammonium kan göra att det blir högre ammoniumvärdet i en mindre mängd vatten vilket gör att antalet Nitrosomonas och Nitrobacter ökar eller blir samma så länge det finns ammonium i vattnet där filtret går.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • peterhaack
                    • November 2004
                    • 1752

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kramfors
                    Man får det intrycket att ni medicinerar alla mediciner i akvariet i stället för en karantän.
                    Ja visst gör det, nu e det inte så att man har sjukdommar 1gång i månaden har haft sjukdom(vitaprick) i 310 1 gång då mer än 50% av fiskarna var smittade så medecinerade jag i det karet.

                    Har haft vita prick i 150karet tre ggr 2ggr för installation av praktbotior 1 gång pågrund av tillfällig överbefolkning alla gånger medecinerade i karet..

                    Vitprick på nya fiskar innan de hamnat i karen har skett ngra gånger dessa har får ett kartänkar tills sjukdom varit borta...

                    Ett tillägg jag bara måste komma med .är att fisk från många olika akvarie affärer har jag fått vita prick, MEN jag har aldrig fått en sjuk fisk från Åled eller fisk som gett sjuka som kommit från Åled, och deras KArantän är helt underbar och skönt att de orkar hålla sig till det och inte ger upp, javisst deras fisk e lite dyrare men det är det värt när det kommer till kritan..
                    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Om en fisk bär på parasiten och förhållandet är optimal för fisken i karantänen då har fisken kvar sina parasiter efter karantänen och tar med sig parasiten till de andra fiskarna när den får komma i akvariet.
                      Men karantänen gör att bryter sjukdom ut efter stress av tex. transport så smittas inte andra fiskar.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • sunkan aspidoras
                        • June 2005
                        • 925

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kramfors
                        Man får det intrycket att ni medicinerar alla mediciner i akvariet i stället för en karantän.
                        Att skölja bort de fasta föroreningar i filtret måste vara en fördel, helst ska det inte vara avföring, foder, växtdelar och andra fasta föroreningar i filtret, men med ett innerfilter blir det så, vilket visar bristen hos den typen av filter.

                        Körs ytterfilter i en balja kan vid medicinering tycker jag ev. föroreningar vara kvar då de organismer som "bryter ner" fasta föroreningar till ammonium kan göra att det blir högre ammoniumvärdet i en mindre mängd vatten vilket gör att antalet Nitrosomonas och Nitrobacter ökar eller blir samma så länge det finns ammonium i vattnet där filtret går.
                        Menar du att köra ytterfiltret i en balja bredvid medans du medicinerar? isåfall vad har du för cirkulation i karet under tiden?

                        Kommentar

                        • sunkan aspidoras
                          • June 2005
                          • 925

                          #13
                          Hmmm kramfors menar du att det inte fastnat avföring, foder och växtdelar i ett ytterfilter?

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                            Menar du att köra ytterfiltret i en balja bredvid medans du medicinerar? isåfall vad har du för cirkulation i karet under tiden?
                            Kraftig luftpump med syrestenar för syresättningen, och/eller en annan pump.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                              Hmmm kramfors menar du att det inte fastnat avföring, foder och växtdelar i ett ytterfilter?
                              En bit filtermatta på insuget till filtret gör att fasta föroreningar fastnar där.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...