Den eviga kampen mot Vita-Pricksjukan..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas&Anna
    • January 2006
    • 1030

    #16
    Vi har tänt som vanligt det står att man skall ha släckt.Vi matar inte våra fiskar så mycket det står att man bara skall mata dom dag3 och 8.Vi använder Fauna mor,som jag sa tidigare så sa han i affären att man kör dag 1 när man stoppar i nya fiskar för det medlet som vi har kan man ha i förebyggande syfte,sen ska du nog höja till 25-26 grader
    Senast redigerad av Thomas&Anna; 18 February 2006, 11:39.
    Thomas & Anna

    www.annaothomas.com

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #17
      Fick själv vita prick här om dagen.Jag höjde vattentemperaturen 2 grader och hällde ner salt i akvariumet, när zooaffären öppnade åkte jag ner och köpte FunaMor-P "tepåsar" som man hänger inne i akvariumet, där skall de hänga i 8 dagar sedan skall man göra ett 50% vattenbyte.Glöm inte bort att plocka ut filtert ur pumpen. Efter 8 dagar gör du ren filtermaterialet och sätter in det igen.
      jag har behandlat i 3 dagar nu, (visserligen ser akvariumet för j...ligt ut eftersom det inte finns någon filterrengöring, har täckt över med en filt men ljuset går på timer som vanligt) jag har bara förlorat en fisk en gul fjärilsciklid,dom andra verkar inte så berörd av parasiten.Till och med Palettynglen som är 2 veckor gammal klarar sej bra, änn så länge iaf. Mata mycket sparsamt under behandlingen.

      Mvh.Ida
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Ursprungligen postat av Thomas&Anna
        Fauna mor,som jag sa tidigare så sa han i affären att man kör dag 1 när man stoppar i nya fiskar för det medlet som vi har kan man ha i förebyggande syfte,sen ska du nog höja till 25-26 grader
        Men tar inte medlet koll på alla nyttobakterierna i filtret?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #19
          Ursprungligen postat av ida72
          Glöm inte bort att plocka ut filtert ur pumpen. Efter 8 dagar gör du ren filtermaterialet och sätter in det igen.
          Tänkt i så fall på att du inte har någon bakteriekultur kvar och att du därför måste börja tillsätta bakteriekultur och mata sparsamt. Det är inte ovanligt att fiskarna blir friska från sjukdomen men dör sen av ammoniak/nitritförgiftning.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Thomas&Anna
            • January 2006
            • 1030

            #20
            Tänk på att gör du rent filtret så försvinner bakterierna och du kan få problem med nitrit så ta det lugnt om du skall göra rent filtret.Rent filter blir som ett nytt kar.
            Det var någon som var före med samma tanke
            Thomas & Anna

            www.annaothomas.com

            Kommentar

            • ciklidtok
              • March 2005
              • 1466

              #21
              Ursprungligen postat av batski
              Men tar inte medlet koll på alla nyttobakterierna i filtret?
              Det kan göra det, men eftersom man kör behandling utan filter, så drabbas inte det.Det man får tänka på sedan, är att man måste göra rent filtret, så att ni inte får samma bakterie återigen.skölj ur filtret i så varmt vatten som ni klarar, det tar död på parasiten, men det tar även kål på vissa nyttobakterier i filtret.Men dom flesta fiskar klarar det, det kan bli ett mindre frånfall, men det är oftast de svagaste individen som stryker med.

              Mvh.Ida
              720L SA-/CA. Övriga
              375L Biotop, skalarer
              275L Malawi
              240L Blandat


              Kommentar

              • sunkan aspidoras
                • June 2005
                • 925

                #22
                att det blir som ett nytt kar är väl o ta i... gruset innehåller mycket bakterier såsom inredning och har man som jag mycket sten, rötter så finns det väldigt stor yta för bakterier att bosätta sig!

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #23
                  Ursprungligen postat av ida72
                  skölj ur filtret i så varmt vatten som ni klarar, det tar död på parasiten, men det tar även kål på vissa nyttobakterier i filtret.Men dom flesta fiskar klarar det, det kan bli ett mindre frånfall, men det är oftast de svagaste individen som stryker med.
                  För att bakterierna ska överleva måste filtret vara igång hela tiden i ett akvarium med fiskar. Annars har bakterierna inget att äta. Att skölja filtret i varmt vatten tar nog koll på alla bakterier. Så filtret är att betrakta som nytt. Det är därför man bör börja med bakteriekultur. Ingen fisk behöver dö i fall man tillsätter bakteriekultur och matar sparsamt under de första veckor.

                  Att utsätta fiskarna för en ammoniak/nitritspik och räkna med att några kommer att stryka med är både onödigt ocg grymt.

                  Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                  att det blir som ett nytt kar är väl o ta i... gruset innehåller mycket bakterier såsom inredning och har man som jag mycket sten, rötter så finns det väldigt stor yta för bakterier att bosätta sig!
                  Men om akvariet precis har behandlats med ett medel som tar död på bakterierna, hur kan det finnas överlevande bakterier i gruset eller på inredningen???
                  Senast redigerad av batski; 19 February 2006, 02:39.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • sunkan aspidoras
                    • June 2005
                    • 925

                    #24
                    jag uttryckte mig lite otydligt! jag menade vid Normala filterrengöringar ej vid medicinering... vissa mediciner sopar ju helt rent!

                    Kommentar

                    • Thomas&Anna
                      • January 2006
                      • 1030

                      #25
                      Det går fort att få nitrit i vattnet gör du rent filtret så var sparsam med matningen,om fiskarna inte har någon mat så kommer det ej heller någon skit
                      Thomas & Anna

                      www.annaothomas.com

                      Kommentar

                      • ciklidtok
                        • March 2005
                        • 1466

                        #26
                        Ursprungligen postat av batski
                        För att bakterierna ska överleva måste filtret vara igång hela tiden i ett akvarium med fiskar. Annars har bakterierna inget att äta. Att skölja filtret i varmt vatten tar nog koll på alla bakterier. Så filtret är att betrakta som nytt. Det är därför man bör börja med bakteriekultur. Ingen fisk behöver dö i fall man tillsätter bakteriekultur och matar sparsamt under de första veckor.

                        Att utsätta fiskarna för en ammoniak/nitritspik och räkna med att några kommer att stryka med är både onödigt ocg grymt.



                        Man om akvariet precis har behandlats med ett medel som tar död på bakterierna, hur kan det finnas överlevande bakterier i gruset eller på inredningen???
                        Jo, jag håller med om att det kan vara grymt, men vad skall man göra? Man använder ju filter för att all "onödig skit" inte skall virla runt i akvariumet, utan fastna i filtret.Och har man då filtret i under behandling så fastnar medlet i filtret, och det är ju inte det som är meningen, utan medlet skall ju finnas i vattnet hela tiden.
                        Jag har kört den här metoden förut, för ett par tre år sedan, och det funkade jättebra.

                        Det skall inte finnas överlevande bakterier varken i gruset elleer på inrdningen.Man skall ju även göra ett 50% vattebyte, göra ren själva pumphuset och sätta i filtret efter behandling.På så vis finns ju den "naturliga bakteriefloran" kvar i grus och på inredning.

                        Kom gärna med mer invändningar om ni har det, jag skriver bara ur egen erfarenhet, det finns säkert andra som har helt andra erfarenheter änn vad jag har.

                        Mvh.Ida
                        720L SA-/CA. Övriga
                        375L Biotop, skalarer
                        275L Malawi
                        240L Blandat


                        Kommentar

                        • sussia
                          • January 2006
                          • 273

                          #27
                          jag forstar inte varfor bakterier dor sa fort om man har det i vatten utan fiskar... bakterier brukar ju vara valdigt bra pa att overleva annars...
                          Break on through to the other side.....

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #28
                            Ursprungligen postat av sussia
                            jag forstar inte varfor bakterier dor sa fort om man har det i vatten utan fiskar... bakterier brukar ju vara valdigt bra pa att overleva annars...
                            De bakterierna som bryter ner ammoniak och nitrit behöver just ammoniak och nitrit för att överleva. Finns det inga fiskar som producerar just ammoniak (fisbajs) så har inte bakterierna något att äta. Och då dör de av näringsbrist. Man kan ju mata bakterierna med ammoniak i fall de inte finns några fiskar. Men då måste man mäta både ammoniak och nitrit under tiden man håller på med fishless cycling.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • ciklidtok
                              • March 2005
                              • 1466

                              #29
                              Ursprungligen postat av batski
                              De bakterierna som bryter ner ammoniak och nitrit behöver just ammoniak och nitrit för att överleva. Finns det inga fiskar som producerar just ammoniak (fisbajs) så har inte bakterierna något att äta. Och då dör de av näringsbrist. Man kan ju mata bakterierna med ammoniak i fall de inte finns några fiskar. Men då måste man mäta både ammoniak och nitrit under tiden man håller på med fishless cycling.

                              Jag har mina fiskar gående i akvariumet under behandlingen.De får lite mat ca.varannan dag.
                              Jag tittade in i akvariumet i morse, och pricken är nästan borta, det är baara ett par individer kvar som har prickar
                              Har tyvärr förlorat 4 fiskar under behandlingen, tre svart neontetror och en Gul Fjärilsciklid, hanen, resten verkar jättepigga, tom palettynglena har klarat sej.

                              Mvh.Ida
                              720L SA-/CA. Övriga
                              375L Biotop, skalarer
                              275L Malawi
                              240L Blandat


                              Kommentar

                              Arbetssätt...