Den eviga kampen mot Vita-Pricksjukan..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FLEX
    • February 2006
    • 3

    Den eviga kampen mot Vita-Pricksjukan..

    Jag har varit borta i tre dagar och tänder akvariet det första jag gör när jag kommit hem. Alla fiskar förutom en!!! var döda. Den överlevande neontetran hade en massa prickar på sig och javisst, det är nog den vita pricksjukan..

    Nu är det så att även den sista tetran har ätit sin sista foderflinga. ( Den är död )

    Men nu när alla fiskar är borta, har bytt 50% av vattnet (Varför vet jag ej). Har tidigare hört och läst att de vita-prick parasiterna inte lever så länge om de inte har någon fisk att livnära sig på. Har även hittat det på http://www.exoticzoo.com/akvaristik/..._sjukdomar.asp .

    Om parasiten inte finner en värdfisk inom cirka tre dygn så dör den

    Så det jag nu undrar är om jag ska göra en behandling av vattnet, även fast jag ej har några fiskar i det? Eller kan jag bara byta ut den största delen av vattnet och sedan vänta på att bakteriekulturen återhämtas, och sen köra om på nytt med nya fiskar?
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    det är nog ingen ide o medicinera utan fisk i karet.. jag hade gjort ett par 100& vattenbyten i några dagar innan ja hällde i mer fisk i alla fall
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • FLEX
      • February 2006
      • 3

      #3
      Men det stämmer i övrigt att parasiterna dör inom ca tre dygn?

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        det har ja ingen aning om.. har du läst de så stämmer säkert de.
        men de e ju bättre o vänta för länge med o stoppa i fiska än för tidigt
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • Thomas&Anna
          • January 2006
          • 1030

          #5
          Jag fick ett tips idag:vi hade pricksjukan i vårat malakvarium och malar för ca 3000 kr dogHan i butiken sa att man varje gång man la i ny fisk så tog man receptet för första dagen och la i karet.
          Thomas & Anna

          www.annaothomas.com

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            Ursprungligen postat av Thomas&Anna
            Jag fick ett tips idag:vi hade pricksjukan i vårat malakvarium och malar för ca 3000 kr dogHan i butiken sa att man varje gång man la i ny fisk så tog man receptet för första dagen och la i karet.

            va menar du?? vem dog?? vad ska man ha i akvariet från första dan?
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • Thomas&Anna
              • January 2006
              • 1030

              #7
              Det började med tofsar på cikliderna men när dom har fått detta så har pricksjukan hållt på ett tag sa han i butiken sen sa han att det blev en vit/grå hinna.Jag vet vad som hände oss malar för 3000 kr är någon annantans.Gå och fråga där du brukar köpa dina fiskar.Titta även på våran fråga här när vi fick våra problem.
              Senast redigerad av Thomas&Anna; 17 February 2006, 22:09.
              Thomas & Anna

              www.annaothomas.com

              Kommentar

              • LN
                • November 2004
                • 1478

                #8
                Har du inga firrar i så salta upp karet ordentligt.
                Köp Axal salttabletter på Granngården (25 kg :70-80kr).
                När du sen kör igång med nya fiskar så låt dom gå i 3 salt-tabletter per 100liter vatten. Jag har hört att några malsorter inte tål salt typ Corydoras men ja har ingen egen erfarenhet om det stämmer. Jag har sex sorters L-malar och dom tål (och trivs) salt i rätt hög dos. När det gäller övriga fiskar du köper in så fråga i affetiken eller här på zoopet om dom tål svag saltlösning.
                Sätter du till en liten dos salt till fiskarna så hjälper du dom med sitt slemlager och därigenom minskar angrepp från parasiter och bakterier. Det verkar som salt dessutom hjälper tarmarna på något sätt för att ja har hört (här på zoopet) att man till med matar Discus i Asien då och med rent salt.
                Mina Discus, Uaru, jordätare o.s.v mår i vilket fall som helst alldeles utmärkt med ett litet salttillskott.
                Larry
                Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #9
                  ja har Corydoras (albino) och de är en av dom mest avlade pansarmalarna så dom tål salt mycke bättre än dom andra
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • LN
                    • November 2004
                    • 1478

                    #10
                    Glömde lite.
                    Om du regelbundet har sjukdomar i karet så kolla över dina filter, din vattenkvallite, matrutiner, vattenbyterutiner, temp till och med akvariets placering kan ha betydelse. När man väl hittat vad som var galet så är det mycket roligare att pyssla med firrarna, och du slipper att kontinuerligt hälla i en massa mediciner som alltid har sina biverkningar......

                    Där ser man Andreas tillomed Corydoras kan man hjälpa med lite salt
                    Senast redigerad av LN; 17 February 2006, 22:55.
                    Larry
                    Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                    http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                    Kommentar

                    • FLEX
                      • February 2006
                      • 3

                      #11
                      Tack för alla svar.

                      Men har ett par frågor till: Hur kommer vita pricksjukan till? Hittade lite rost på en av mina stenar så nu har jag slängt ur alla mina stenar.. Kan det ha varit järnet i stenen/(stenarna?), som började med mitt problem i akvariet?

                      Annars har jag haft bra värden i vattnet, regelbundna vattenbyten (30% i veckan) Kanske lite väl låg temp i vattnet. 22 grader :/

                      Kommentar

                      • MichaelE
                        • June 2002
                        • 903

                        #12
                        det är en parasit som bryter ut hos fiskarna när dom är stressade och/eller försvagade.
                        De bästa sätten att bli av med prick är att tillsätta lite vitlök i fodret och köra med UV-c (tycker jag)
                        Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

                        Nu med både salt och sött .
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

                        Kommentar

                        • Thomas&Anna
                          • January 2006
                          • 1030

                          #13
                          Vi fick våran prick när värmaren gick sönder och hade 20 grader i karet
                          Thomas & Anna

                          www.annaothomas.com

                          Kommentar

                          • sunkan aspidoras
                            • June 2005
                            • 925

                            #14
                            Ja 22gr är nog för lågt, neontetran blir mottagligare då. nog bättre med 26-27gr. Hade du släckt under 3 dgr? Till Neoner rekommederas det att man använder aquatan eller annat märke vid varje vattenbyte, stärker även fiskens hudslem precis som salt.

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av FLEX
                              Eller kan jag bara byta ut den största delen av vattnet och sedan vänta på att bakteriekulturen återhämtas, och sen köra om på nytt med nya fiskar?
                              Bakteriekulturen kommer inte att återhämtas av sig själv utan några fiskar i akvariet eftersom bakterierna behöver näring för att leva och föröka sig. Det du måste göra är att börja om från början. Dvs, börja tillsätta bakteriekultur ett par dagar innan de nya fiskarna flyttar in. Börja med väldigt få fiskar och mata sparsamt de första veckorna.

                              Ursprungligen postat av FLEX
                              Kanske lite väl låg temp i vattnet. 22 grader :/
                              Detta kan mycket väl ha varit den bidragande orsaken. Har man fel temperatur så försvagas fiskarnas immunförsvar och de blir mer mottagliga för alla sorters sjukdomar och parasiter. Varför har du så låg temperatur?
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...