o aj, sammetssjuka verkar det som...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    o aj, sammetssjuka verkar det som...

    Min L001 verkar ha fått sammetssjuka...

    men det är bara på henne som det syns att nåt är fel..Borde inte dom andra ha fått det också?

    Sen läste jag om det men hur ska jag behandla? Med salt? Eller medicin? hur verkar medicinen?
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    #2
    Ingen som kan svara..

    Slår medicinen ut de goda bakterierna? Eller verkar den på annat sätt?

    Jag har tillsatt drygt 5 ml salt i 112l. Men malen verkar må bra och är pigg och glad med fina uppspärrade fenor..


    Osäker på vad jag ska göra eftersom ingen annan i akvariet är alls påverkad plus att den där "beläggningen" på malen försvinner emellanåt..
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!

    Kommentar

    • Björken
      • November 2005
      • 1174

      #3
      Hur ser den ut då? Jag tycker mig ha läst om flera som oroat sig över vad som ser ut som beläggningar på sina malar, det verkar vara vanligt och det verkar som att de kan ha det ibland. Min ancistrus ser lite fläcklig ut då och då men den har mått prima hela tiden..... Jag vet inte hur det är med din mal men det är ju mycket möjligt att det inte är någon fara, särskilt inte om den dessutom mår bra...

      / Maria

      Kommentar

      • miiaoo
        • January 2006
        • 2815

        #4
        Ursprungligen postat av Björken
        Hur ser den ut då? Jag tycker mig ha läst om flera som oroat sig över vad som ser ut som beläggningar på sina malar, det verkar vara vanligt och det verkar som att de kan ha det ibland. Min ancistrus ser lite fläcklig ut då och då men den har mått prima hela tiden..... Jag vet inte hur det är med din mal men det är ju mycket möjligt att det inte är någon fara, särskilt inte om den dessutom mår bra...

        / Maria
        tack för svaret..
        Nä, malen mår jättebra i övrigt och fullkomligen proppar i sig mat. Både fysfoder, mygglarver, cyclops och artemia och Tetra PlecoMin. Hon simmar dessutom runt och är aktiv både på dagen och natten så hon verkar absolut inte sjuk..

        Hon har ett fält på sidan av kroppen som är ljust.. Det ser liksom grumligt ut.
        Hon byter ju färg beroende på vilket underlag hon ligger på. Ljus på sanden och mörk på skiffret men den här grumligheten dyker upp en dag bara och så stannar den x antal timmar. Sen är den bortblåst..

        Sen är ju dessutom ingen annan sjuk så... Jag vill inte medicinera i onödan så.. Man kanske ska avvvakta och se...
        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

        Kika gärna in i min dagbok!

        Kommentar

        • Björken
          • November 2005
          • 1174

          #5
          Ursprungligen postat av miiaoo
          Sen är ju dessutom ingen annan sjuk så... Jag vill inte medicinera i onödan så.. Man kanske ska avvvakta och se...
          Så skulle jag ha gjort i alla fall. Medicinering innebär ju som sagt vissa risker, och jag vet inte men jag TROR inte det är något fel på din mal..... Det verkar som sagt vara vanligt med sådana fläckar på malar (du kan ju söka efter tidigare trådar om du vill), och min har det ibland också utan att någonsin ha varit sjuk. Om den börjar visa tecken på att inte må bra hamnar ju saken i ett helt annat läge......

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Alla mina fiskar om fått sammetssjuka har alla inte haft någon vidare aptit alls.
            Eftersom jag envisas med killis så har jag sett sjukan ett flertal gånger.
            Fisken ser ut som den är inmjölad.
            Tänkte länka till bra bilder men den sajten är nere för tillfället...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              #7
              Ursprungligen postat av erikthur
              Alla mina fiskar om fått sammetssjuka har alla inte haft någon vidare aptit alls.
              Eftersom jag envisas med killis så har jag sett sjukan ett flertal gånger.
              Fisken ser ut som den är inmjölad.
              Tänkte länka till bra bilder men den sajten är nere för tillfället...
              Tack..

              Jag sökte på forumet och insåg rätt snabbt att det troligen inte är nåt fel på min mal...
              Jag avvaktar och ser ifall aptiten avtar... Det är en riktigt glupsk mal så det märks om hon beter sig sjukt, vilket hon inte gör nu...
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              Arbetssätt...