om fiskar och temperatur och sjukdom.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eduardo
    • September 2005
    • 14

    om fiskar och temperatur och sjukdom.

    hej:
    jag håller med medicinering till mina fiskar i en två hundra liters.

    mina fiskar har fått "vita prickar"och vill inte släppa dom,just nu håller jag en temperatur på 28-29 grader i karet.

    bland fiskarna finns det olika sorter men dom flesta från sydamerika och dom orkar en temperatur på max +28-30 grader,men det finns också i, bottior och små fiskar som inte orkar mer en +27 grader.

    bottior,håller på att få en mer kompakt typ beläggning på kroppen och dom har hållit sig undamgömmd hela tiden.
    dom små fiskar,typ neoner och alletare har lite vit på kropen men gupisar är friska nu.

    det verkar som om sjukdom vill inte försvinna.

    vad göra...hjälp.

    ps:medicinerar med tetra medica och följer bruksanvissningen.
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    kan hjälpa o göra täta vattenbyten i några dagar. har du höjt temperaturen när du fick vita prick eller har du alltid så varmt?
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • sussia
      • January 2006
      • 273

      #3
      manga sydamerikaner ar ju vana med tillfalliga temp svangningar upp till en aning over 30.. botia lever normalt i vatten upp till 30 grader... men de kan ju vara kansliga for medicin istallet...
      Break on through to the other side.....

      Kommentar

      • eduardo
        • September 2005
        • 14

        #4
        om bottior!

        Ursprungligen postat av andreassofus
        kan hjälpa o göra täta vattenbyten i några dagar. har du höjt temperaturen när du fick vita prick eller har du alltid så varmt?
        hej:

        temperaturen från början var på 27 grader, efter "vita prickar" +30.

        mvh...eduardo.

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          hur går det med dom?
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • eduardo
            • September 2005
            • 14

            #6
            om bottior!

            Ursprungligen postat av andreassofus
            hur går det med dom?
            dom är inte bra(tycker jag)eftersom ibland dyker upp en av dom och ser ut att ha en "beläggning" på kroppen, alltså,något vit som dimma typ.
            vag göra?.ska jag flytta dom eller fortsätter med medicinering i samma akvarium eller(trots dom andra är nu helt friska)nåt annat?

            mvh.

            Kommentar

            • laerni
              • October 2005
              • 1046

              #7
              Kan det vara så att beläggningen är någon form av svampangrepp efter såren som Infusionsdjuren (Vita Prick) åstadkommit! Om det är så skulle jag rekommendera ett trypaflavinbad för att hindra vidare infektion av svampar eller andra parasiter! Man kan enligt flera här på Zoopnet använda jodfri salt, hur mycket per liter vatten har jag inte en aning om! Däremot då det gäller trypaflavin rekommenderar jag en stamlösning med 1 g per liter, och av denna stamlösning pytsar man i 1 ml/liter i akvariet och byter inte vattnet förrän flera dygn gått! Trypaflavin tror jag att alla apotek kan ha!
              Lasse

              Min Zoon

              Bilder på Diskusyngel mm:
              http://www.laerni.dk/rubin.htm
              Nytaget på Diskusfröna
              http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

              De senaste
              http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

              Kommentar

              • eduardo
                • September 2005
                • 14

                #8
                om botior!

                tack för svaret.

                nästa fråga leder så här: måste jag flytta botior från akvariet till en ett annat ( karanten ) och på det sättet medicinera dom?

                mvh.

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #9
                  det kan nog va lämpligt o flytta dom ja eftersom dom inte tål eller är känsliga mot medicin,,, samma sak gäller vissa malar, vet inte vilka eller om det gäller alla. vet i alla fall att golden nugget inte tål medicin mot vita prick. många av dom dör

                  mvh
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • Thomas&Anna
                    • January 2006
                    • 1030

                    #10
                    Vi hade en vit hinna och var blodsprängda på kroppen på våra malar och dom dog efter ett par timmar,det kan vara hudgrumling du har om man läser om sjukdomar på zoopet så liknar det det.
                    Thomas & Anna

                    www.annaothomas.com

                    Kommentar

                    • andreassofus
                      • November 2005
                      • 5643

                      #11
                      Ursprungligen postat av Thomas&Anna
                      Vi hade en vit hinna och var blodsprängda på kroppen på våra malar och dom dog efter ett par timmar,det kan vara hudgrumling du har om man läser om sjukdomar på zoopet så liknar det det.
                      när du hade medicinerat eller? de skriver du inget om..
                      du skrev bara att dom hade en vit hinna
                      Mvh Andreas
                      min zoon
                      msn adress

                      Kommentar

                      • eduardo
                        • September 2005
                        • 14

                        #12
                        om botior.

                        hej:

                        jag började dagen efter att medicinera ( hade inga hemma och fick köpa ).vita prickorna hade dom redan och sedan ( tre dagar efter ca. ) den där vita hinan visade sig på kroppen på dom.

                        i det här lägget en av dom har dött och den andra vet inte,eftersom dom håller sig gömda i hålor och visar sig nästan aldrig.

                        mina andra botior( marmorerade ) dom verkar inte ha den hinan men dom skrubar sig på grus och sen dom gömmer sig också.

                        som sagt.mina andra fiskar är fri från" vita prickan ",så jag tänkte plocka bort allt från akvarium och börja om igen.

                        vet inte om jag gör rätt men jag tror att försöket är värt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...