16 döda hittills i vita pricksjukan.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heimdall
    • February 2006
    • 83

    16 döda hittills i vita pricksjukan.

    upptäckte att fiskarna var slöa den senaste veckan, låg mest på bottnen.
    kollade dock inte efter prickar..jobbat rätt mycket hela veckan så har inte haft den tiden iheller.
    i lördags kväll märkte jag att min ena slöjstjärts fenor hade blivit till fina trådar...kolla och såg vita prickar på alla fiskarna...fick vänta tills söndagen ringde runt överallt till djuraffärer, inget öppet.
    tur nog hade hornbach öppet fick fara dit och köpa punktol.
    behandlat det 1 gång och gör exakt som beskrivningen..hittills har 16 dött..kommer bli mer...
    får ha mycket mer kolla nu hädanefter på fiskarna (om dom överlever) så det inte ska hända så här stort igen.

    btw väldigt bra sida...upptäckte den igår..
    1125L påfåglar
    540L hajmal,praktbotia
    240L slöjstjärt, gurami, kardinal
    30L yngelakv.
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Om det gått så långt som det gjort kan du nog vänta fler döda tyvärr =O(..

    Har du höjt tempen i ditt kar med gärna upp till 30°C men du kanske har känslig fisk så kolla vilken temp de kan maxa...

    Glöm inte att göra vatten byte oxå och jag själv kör inget kolfilter rening efter medecinen utan hellre vatten byte och kanske en kur till efter detta..

    Lycka till Heimdal och välkommen till Zoopet
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • heimdall
      • February 2006
      • 83

      #3
      tackar..

      jo vattnet är uppe i trettio vet ej om alla klarar den värmen dom som inte gör det dom är förmodligen redan döda.
      ska köra 50% vattenbyte imorrn och tillsätta mer medicin för den mängden.
      en sak som hon i affären sa var att ta ut filtret(kör med innerfilter) och kör utan..kan det vara rätt? eller ska man byta filtret efter varje vattenbyte.
      hittills har ingen dött mer...är mest besviken på att 2 av mina små malar dog..
      det verkar som dom flesta här inne inte kör med aktvit kol i slutet så jag gör nog desamma..
      1125L påfåglar
      540L hajmal,praktbotia
      240L slöjstjärt, gurami, kardinal
      30L yngelakv.

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Det med filter e lite olika men du måste ha ngn typ av cikulation iaf.
        Jag har bottenfilter och det finns inte en chans att jag kan plocka ut om jag finge sjukdommen och jag har aldrig stängt av pumpen för att jag medecinerat det finns en viss del av bakteridödande i punktol men jag tror inte den är så stor så att den skulle döda dina bakterier... du väljer själv hur du vill göra. man kan ju faktiskt döda fisk med för rena filter ... lustigt va =O)
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • RICCHO
          • March 2004
          • 9

          #5
          börja om från början,det är kört för ditt kar

          Kommentar

          • heimdall
            • February 2006
            • 83

            #6
            oki jag kör på som jag gör redan..

            jo det känns nästan som det är kört.
            bara hajarna och malarna klarar sej är jag glad...får la börja med ciklider sen..alltid velat göra det..
            1125L påfåglar
            540L hajmal,praktbotia
            240L slöjstjärt, gurami, kardinal
            30L yngelakv.

            Kommentar

            Arbetssätt...