Svarta prickar på sorgmanteltetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MarionM
    • February 2006
    • 43

    Svarta prickar på sorgmanteltetror

    Hej!Några av mina sorgmanteltetror har drabbats av svarta, lite utåtstående prickar/fläckar. De tycks kunna leva med dem ganska länge, men får såsmåningom sämre kondition och dör. Verkar alltså vara smittsamt, även om inte alla drabbats. Någon som vet vad det är, och vad jag ska göra?
  • Lissie
    • June 2005
    • 123

    #2
    Min äldsta sorgmantel fick likadant i höstas. Hade då ytterliggare två som var yngre men de fick inga fläckar.
    Den med fläckar verkade må hur bra som helst och hade detta i flera månader utan att verka påverkad eller få fler fläckar. Sen en dag började den simma konstigt och dog.
    Om det var av ålder den dog eller det var någon sjukdom vet jag inte men ingen av de andra har blivit "smittad" isåfall.
    Är dina gamla? Jag trodde det kanske var åldersförändringar... eftersom inte de andra fick fläckar.

    Kommentar

    • MarionM
      • February 2006
      • 43

      #3
      Det låter ju som samma sak, förutom att flera, 3 st, av mina haft/har fläckarna. Efter ett tag blir de tunna och drar sig undan och dör. Nu är det en som är riktigt drabbad. En annan har en liten fläck, men är fö stor och fin. De är inte speciellt gamla, jag har haft dem i ca 1 år. Vet i och för sig inte hur länge de funnits i djuraffären, men de var i alla fall inte så stora när jag köpte dem.
      Jag tycker det är svårt att veta hur man ska göra. Vet ju ej om det ens är någon smitta, och om det i så fall hjälper att ta bort de med fläckar. Dessutom har jag upptäckt tre svarta pytteprickar på en svärdbärar hona. Hört talas om det?

      Kommentar

      Arbetssätt...