Hjälp akut "skäggmunsmal"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • myron86
    • January 2006
    • 11

    Hjälp akut "skäggmunsmal"

    Min skäggmuns mal har flera stora vitdimmiga fläckar på kroppen, är det normalt eller kan den vara sjuk. Det blir bara mer och större ju mer tiden går. jag har lus läst allting men jag vet inte om det är normal. den är några år gammal och simmar i ett 250 liter akvarium. Vad kan det vara?
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    #2
    Jag hade likadant för ett tag sen och det försvann av sig självt, men när jag frgade här var det flera som trodde att det berodde på att han fått en skada och det börjat växa svamp. Jag et fortfarande inte va det var men det är borta.

    Om du vill pröva med medecin ska du nog prova med något mot svamp.

    Lycka till och hoppas att han/hon blir frisk.
    / Marcus

    Kommentar

    • myron86
      • January 2006
      • 11

      #3
      Tack för tipset. jag hoppas verkligen att den blir bra, ska gå imorrgon till akvarie butiken!!!

      Kommentar

      • Lenita
        • June 2003
        • 850

        #4
        Min ena mal har fått det ett par gånger efter att han och den andre hannen bråkat. Precis som PlatyYngel sa, så är det förmodligen en skada. Det enda jag har gjort i såna lägen är att hälla i lite salt vid nästa vattenbyte. På min hanne går det bort av sig självt när han läkt ihop.
        ____________________________________
        Pax vobiscum!

        Kommentar

        • PlatyYngel
          • January 2006
          • 1105

          #5
          Men alla fiskar tål ju inte salt...
          / Marcus

          Kommentar

          • Lenita
            • June 2003
            • 850

            #6
            Nä Corydoras tål inte salt det är sant, men skäggmunsmal tål salt. Det beror på m.a.o. om du har några fiskar som inte tål salt, har du det?
            ____________________________________
            Pax vobiscum!

            Kommentar

            • myron86
              • January 2006
              • 11

              #7
              jag har
              *en pansarmal av nåt slag
              *en vit prickig mal liknar "snowball" fick dem när jag köpte nytt akvarie
              *albino mal
              *guppy
              *platy
              *guldfisk
              *guldbarb
              *neontetror
              *skäggmunsmal
              *kampfisk

              ingen aning om dom klarar av lite salt!!

              Kommentar

              • y0da
                • August 2005
                • 1697

                #8
                Tror bara det är något i pigmentet till fisken? En mal kan variera sin "hudfärg"!?
                Jag köpte iaf två st ancistrus och hade dem i var sitt kar. Den ena gick i mitt 136l kar med mycket ljus, blästersand, stenar och väldigt få växter. Den andra gick i mitt 540l kar med lite mindre belysning, rådasand 2-3mm, rötter och mycket mer växter.
                Efter ett par månader var den i det 136l ganska så blek (ljusbrun) och den i det andra var i princip svart. Förde över den bleka till det andra karet, efter någon månad var även den svart! Fast under tiden den skiftade färg så kom det en hel del fläckar som du beskriver. Jag såg dock inte att den verkade må speciellt dåligt utav det, den betedde sig precis som normalt.

                Håll uppsikt över din mal och se ifall han beter sig annorlunda. Men så länge han verkar frisk och beter sig som vanligt så tror jag nog inte att du ska stoppa i massa medeciner för att testa. Om ingen här har ett bättre svar på om det är något fel då dvs.
                http://www.y0da.se

                540L SA

                Kommentar

                Arbetssätt...