Risiga praktbotior! :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loranga
    • January 2006
    • 41

    Risiga praktbotior! :(

    Hade dålig rubrik tidigare som kanske inte fångade alla som e vana med praktbotior.

    I alla fall....
    Mina praktbotior har råkat ut för allting snart =(
    Den jag är mest oroad för är en av de mindre (haft i någon månad).

    Den har haft hastig andning o tappat färg. Nu har den även börjat tappa bitar av fenorna/slitna fenor (fenröta?).
    Den simmar runt och lever, men ibland gömmer den sig o ligger hel lealöst (inte som botior vanligtvis gör på en sten eller en pump).
    Har också upptäckt att "skägget" börjat försvinna.
    Har också gråa pricka i ögonen som jag inte vet vad det är.

    Vad kan allt det här vara? Bara botiorna som råkar illa ut för sjukdomar.
    Är det slut för den här fisken? Men jag kan inte se att den lider.


    Är ganska ny med mina fiskar då jag tagit över efter några som inte hade så mkt tid över så jag har själv inga direkta kunskaper.
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    vad ja har hört så tål inte bland annat praktbotior mediciner..
    kanske de kan vara av den anledingen??
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • Loranga
      • January 2006
      • 41

      #3
      Hmm ok...
      De hela började iaf med att de andades fort o då hade jag inte medicinerat något.
      Sedan medicinerade jag med Sterazin som akvarielagret rekommenderade.
      Då upphörde den hastiga andningen och började sedan utveckla de andra symptomen.
      Du menar alltså att de andra symptomen kan bero på medicinen?

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        ja de skulle de kanske kunna vara.. ja vet ine vad för symptomer dom får av medicin som dom inte tål. men de kans säkert någon annan svara på..
        en del malar tål inte medicin heller. min pappa hade 2st golden nugget som dog pga medicin mot vita prick som fanns i akvariet då.
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • Loranga
          • January 2006
          • 41

          #5
          Ok
          Jag ska avvakta. Han är trots allt pigg. Och det måste ju betyda nånting.

          Kommentar

          • sunkan aspidoras
            • June 2005
            • 925

            #6
            Pytsa i aquatan medans du avvaktar!

            Kommentar

            • sunkan aspidoras
              • June 2005
              • 925

              #7
              kan vara tecken på näringsbrist, vitaminbrist, mineralbrist! ufodra med extra vitamin tex fishtamin och ett fiberrikt foder!

              Kommentar

              • Loranga
                • January 2006
                • 41

                #8
                Kraken dog under dagen, e så märkligt! Han simmade ju runt imorse!
                Nu är det två botior kvar, en yngling som verkar frisk och en gamling som andas hastigt men inga andra symptom.

                Med andra symptom menar jag på de som de två som dog fick (samlad lista för båda fiskarna):
                Glosögon/popeye
                Grå prickar i ögonen
                Uppsvälld buk
                Röd i ansiktet
                Tappat färger
                Fenröta

                Ingen som har haft botior eller andra firrar som hyperventilerar?
                Vattnet är bra på alla punkter. Känns som vi behöver ett mirakel!

                Vad är aquatan? Och vilket märke, så man vet vilken butik man ska leta i.

                Jag matar de med Tetra PRO, men han som hyperventilerar är nu mer föga intresserad av mat :-/

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #9
                  väldigt tråkigt o höra
                  har tyvärr inte haft egna så ja vet tyvärr inte. ´
                  lycka till med dom andra 2
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • sunkan aspidoras
                    • June 2005
                    • 925

                    #10
                    Ja du det måste nog till nån förändring för dem verkar inte må så bra... vad har du för bottenmaterial och vilka övriga fiskar... foder mm..?

                    Kommentar

                    • sunkan aspidoras
                      • June 2005
                      • 925

                      #11
                      Sera Aqutan 250 ml 89,00kr
                      Vattenberedningsmedel som binder tungmetaller, neutraliserar klor, skyddar fiskarnas slemskikt samt minskar stress. Används vid nyinredning, delvattenbyten och efter medicinering.

                      Kommentar

                      • Solen
                        • September 2003
                        • 2997

                        #12
                        Jag kan inte säga exakt vad som hänt men berättar hur det gick till för mig när 2 av mina 6 botier dog. Det första som hände var att jag byte vatten och glömde av att hålla en ungefärlig temp så det blev iskallt vatten ca 40% av vattnet så temp sjönk från 27 till 21-22 grader.

                        Detta gjorde att en liten botia strök med ganska omgående. Sedan började en magra av ngn dag senare och den tappade munsprött och blev röd runt mun och dimmig i blicken. Om placerade stackaren men det hjälpte tyvärr inte.

                        Skulle tro att det blir ngn typ av stress reaktion och att de bryts ner fortare en andra arter.

                        Vad det gäller hyperventilering gör botier så i många olika situationer tex vid matkrig lek stress samt säkerligen vid tex dåligtvatten mm.
                        Behöver således ej bero på sjukdom/stress alla gånger. Baserat mitt svar på mina erfarenheter och kunskap jag förvärvat med mina botier.

                        Jag har även en botia som insjuknade i en form av invärtes parasit som är vanlig bland botier, avmagrade så ryggrad blev synlig och insjunken buk.
                        Han överlevde efter några dagars pause i eget rum med matning av röda mygg och spirulina.

                        Han är nu ca 9cm och riktigt fet så förändringen han behovde för att repa sig var att få vara i fred med stor tillgång med mat. Jag använde endast lite salt och sera aqutan då jag fått lära mig att de är känsliga mot mediciner som tidigara näms här i tråden.
                        Idag tar han inte stryk av ngn och ger en god fajt när maten kommer
                        Senast redigerad av Solen; 08 February 2006, 09:07.
                        Pricken den Store !
                        ~~~~

                        Kommentar

                        • Lenita
                          • June 2003
                          • 850

                          #13
                          Jag skulle gissa på att det är bakterier i farten. Att botiorna tappar färgen kan tyda på stress. Sitter de gråa prickarna verkligen _i_ ögonen? Inte runt omkring? Gråa/svarta prickar var det någon här som påpekade, kan bero på fodret, om det innehåller alger. Annars har ju botior en grå ring runt ögat.

                          Glosögon och uppsvälld buk tyder på bukvattensot, vilket är ovanligt, men som också behandlas med bakteriedödande medel. Fiskar blir mer känsliga för bakterieinfektioner om de är stressade. Har botiorna tillräckligt med gömställen? Finns det andra stressfaktorer för dom? Du bör mata botiorna med bottenfoder inte flingor. Maltabletter, mygglarver, zucchini m.m. gillar dom.

                          Botior kan vara känsliga för medicin, men man kan försöka behandla dom med halva dosen och se vad som händer. Mina botior har aldrig varit sjuka, men jag har behandlat andra fiskar i samma akvarie och det har gått bra. Har du tillgång till ett extra akvarie kan du flytta över botiorna (alternativt de andra fiskarna) till detta och behandla där.

                          Viktigast att tänka på fortsättningsvis är regelbundna vattenbyten, gärna med lite salt ett tag framöver och något vattenberedningsmedel. Kolla gärna ph och hårdhet. Botior älskar mjukt vatten enligt min erfarenhet. Rengör inte filter samtidigt som du byter vatten. Temperaturen är viktig som Solen säger. Gör det dagen innan eller dagen efter istället. Troligen har du haft/har dålig vattenkvalitet, eller något föremål som avsöndrar giftiga ämnen i akvariet. Har du kollat nitrit?

                          Lycka till!
                          ____________________________________
                          Pax vobiscum!

                          Kommentar

                          • Loranga
                            • January 2006
                            • 41

                            #14
                            Tack för alla svar!

                            Har kollat vattnet hos akvarielagret o det va bra resultat.
                            Det enda jag kan tänka mig är fel är bottenmaterialet, att de behöver lite mer fin sand?
                            Och kanske något mer gömställe, men de har två stora rötter i ett hörn, en snäcke där den minsta ständigt är i, ett "rör", en stenbyggnad i mitten och lite ogräs.

                            Den stora blev nog lite o-van att vara botia hos de gamla ägarna då de knappt hade några gömställen.
                            Så den är alltid framme o kikar men den lilla kommer bara när det vankas mat.

                            Jag använder inte Aqutan utan AquaSafe, samma resultat skulle jag tro.

                            Ska satsa på fin sand och kanske ett slott de kan bo i.

                            Kommentar

                            • Solen
                              • September 2003
                              • 2997

                              #15
                              Ursprungligen postat av Loranga
                              Tack för alla svar!

                              Har kollat vattnet hos akvarielagret o det va bra resultat.
                              Det enda jag kan tänka mig är fel är bottenmaterialet, att de behöver lite mer fin sand? Hej mina botier mår fin fint och jag har eng.sjösten 0,5-1,2mm så bottenmatrialet är nog inte nödvändigt att byta.
                              Och kanske något mer gömställe, men de har två stora rötter i ett hörn, en snäcke där den minsta ständigt är i, ett "rör", en stenbyggnad i mitten och lite ogräs.

                              Den stora blev nog lite o-van att vara botia hos de gamla ägarna då de knappt hade några gömställen.
                              Så den är alltid framme o kikar men den lilla kommer bara när det vankas mat.

                              Jag använder inte Aqutan utan AquaSafe, samma resultat skulle jag tro.

                              Ska satsa på fin sand och kanske ett slott de kan bo i.
                              lycka till
                              Pricken den Store !
                              ~~~~

                              Kommentar

                              Arbetssätt...