Buksot hos hajmal, eller vad är det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • xchristofferx
    • February 2006
    • 2

    Buksot hos hajmal, eller vad är det?

    Hej på er,

    Läge att rådfråga experterna i panelen. Jag har haft en hel del problem med fiskdöd det senaste halvåret men har nu tagit mig i kragen och skärpt upp klimatet i min lilla balja. Detta till trots, tycks min största hajmal (4 totalt) på ungefär 3 år ha utvecklat en ganska svullen buk, nästan som att han blivit lite gubbfet på äldre dar . Självklart kom jag direkt att tänka på buksoten som tog en fin slöjstjärt från mig för något år sedan.

    Nu undrar jag om ni har några tips, visst är det så att buksoten inte drabbar alla sorter av fiskar, eller minns jag fel? Hajarna har ju inte heller några utstående fjäll som jag kan spana efter, vilket är ett vanligt symptom.

    Jag har saltat ung. en tesked i 120 liter, mest pga. att det blivit en universal-vana-kan-man-alltid-testa-metod och funderar på att kasta i en ny doppvärmare och ev. skruva upp tempen lite om det kan hjälpa (kör just nu utan värmare efter att termostaten i den förra havererade).


    Ja, hör av er om ni har några idéer. Jag ska se om jag kan fixa några ytterligare symptom och kanske bilder.
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    #2
    Det finns medecin för att bots bukvattensot, men i stadiet när buken svullnat upp är det i regel kört.
    222 liter Malawi

    Kommentar

    • xchristofferx
      • February 2006
      • 2

      #3
      Är det smart att medicinera hela akvariet ifall andra fiskar också skulle vara smittade, eller ska jag medicinera i karantän?

      Är det dåligt att medicinera i "onödan" bara för att vara på den säkra sidan? Jag vet ju inte säkert om det är just buksot, eller om fiskarna bara är lite "svullna".

      Kommentar

      • Nils Holmström
        • November 2004
        • 2195

        #4
        Bukvattensot är ju rätt smittsamt, så det kan nog finnas en poäng i att medicinera hela akvariet.
        222 liter Malawi

        Kommentar

        Arbetssätt...