Hydror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    • January 2006
    • 358

    Hydror?

    Hej

    Jag startade en hydra-tråd här för någon vecka sedan. Jag fick då tipset att salta bort dessa små monster. Jag testade med saltning igår, trots att jag inte nu är 100% säker på att det är hydror. Anledningen till att jag inte är säker är att jag funderar på varifrån dessa varelser i så fall kommer ifrån. Jag har iof lagt i skiffer i akvariet. Denna skiffer kommer från Öland, och vad jag förstår så kan inte hydror leva i saltvatten (eller klarar de bräckt vatten?). Jag har matat dem med frusen artemia (köpt i zoo-butik), men eftersom artemian är frusen och härstammar från vatten med hög salthalt låter även detta skumt. Hydrorna (om det nu är hydror) är vita och kanske 1 mm långa. Jag tror att jag kan urskilja att toppen delar sig i armar åtminstone på vissa (men är som sagt inte säker). De sprider sig effektivt i akvariet och börjar bli lite irriterande. Jag hoppas att min saltkur hjälper, och om den inte gör det vet jag inte vad jag har fått in i akvariet. Någon som har några förslag?

    Tacksam för svar

    /Jocke
  • Banderad
    • January 2006
    • 358

    #2
    Vissa av dem är nog 2-3 mm långa såg jag nu när jag kom hem. De fäster på glasrutur, stenar och snäckskal och står där och fladdrar.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Har du tittat med lupp och jämfört med bilden i den här tråden?

      Om du jämför med andmaten som är cirka 3-4 mm stor.
      Så ser hydror ut. Färgen kan förmodligen variera något.
      Själv fick jag in dom med levande foder inhåvat i Jönköping.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Banderad
        • January 2006
        • 358

        #4
        Mina är iof helt vita. Kanske har fått in något annat skit då. Ska kolla med lupp och se om jag kan se några andra kännetecken. Med lite tur kanske även dessa organismer tar skada av salt....

        Kommentar

        Arbetssätt...