Sterilisering efter vita prick

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cecilia
    • January 2003
    • 754

    Sterilisering efter vita prick

    Har precis förlorat ett antal limior i ett otroligt snabbt förlopp av denna sjuka - fiskarna kollas minst två gånger om dagen och från inga synliga symptom till samtliga döda tog det ungefär ett dygn trots medicinering. Hur steriliserar jag bäst akvariet & doppvärmaren? Håv, slang och termometer är på tippen.

    Mvh Cecilia
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Du kan inte sterilsera bort det, jo det kan man men en fisk och vips du har det igen.
    Man måste finna problemen till att man fick det med sök bland trådarna om vita prick så får du bra hum om det hela.
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Fortsätt att medicinera efter bruksanvisningen för att ta död på alla sporer och höj tempen till över 30 grader.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • sunkan aspidoras
        • June 2005
        • 925

        #4
        Ursprungligen postat av cecilia
        Har precis förlorat ett antal limior i ett otroligt snabbt förlopp av denna sjuka - fiskarna kollas minst två gånger om dagen och från inga synliga symptom till samtliga döda tog det ungefär ett dygn trots medicinering. Hur steriliserar jag bäst akvariet & doppvärmaren? Håv, slang och termometer är på tippen.

        Mvh Cecilia
        Jag vågar påstå att vitapricksjukan var inte var orsaken till att dem dog inom 24tim... tror mer på AKUT förgiftning pga felhantering vid medicinering!

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Det kan ha dröjt för länge med behandlingen.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • sunkan aspidoras
            • June 2005
            • 925

            #6
            tja.. från att inte visat tecken på att må dåligt till total död inom 24tim låter inte troligt.. Men allt är möjligt!!!

            Kommentar

            • cecilia
              • January 2003
              • 754

              #7
              Har inte haft tillgång till internet på ett tag och inser när jag läser era svar att jag nog inte ställde min fråga riktigt tydligt. Jag vet vad "pricken" beror på och kan hantera mediciner (jobbar faktiskt med att spruta in diverse "gifter" i folk ) men här rörde det sig alltså om ett ganska extremt utbrott som dödade en hel akvariebesättning på mindre än ett dygn trots medicinering. På kvällen mådde alla utmärkt, 10 timmar senare såg de ut att vara rullade i grovsalt.

              Eftersom inga levande varelser fanns kvar i akvariet väcktes idén att "sterilisera" så att det gick att ta i bruk med en gång istället för att låta det gå fisktomt ett par veckor. Fast det blev det sistnämnda alternativet i alla fall.

              Mvh Cecilia
              Senast redigerad av cecilia; 21 February 2006, 22:59.

              Kommentar

              Arbetssätt...