Medicinera yngelkar?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreeamcatcher
    • August 2004
    • 179

    Medicinera yngelkar?!

    Jag har fått sammetsjukan i mitt odlingsrum! Kaos! Alla fiskar har smittats eftersom jag klantat mig och slarvat med att sköja av varje håv osv efter jag använt dom! Jättedummt, men har bestämt nu att skaffa en håv till varje kar för att förhindra sjukdomssmitta i framtiden!

    Jaja...över till min fråga :P
    Jag har fått sjukdommen i ett av yngelkaren där jag nu har Jack Dempsey-yngel, de är fulla av småsmå prickar (inte vita-prick "prickar") och därför har jag börjat medicinera med "fura mor-p" som djuraffären föreslog! Min fråga är om det kan vara farligt att medicinera ett kar med så pass små yngel? Tar dom skada av medecinen?? De är ca 2 veckor gammla!

    Jätteglad för svar!

    /Orolig Malin
    Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

    Allt du behöver veta om kampfisken!
  • Dreeamcatcher
    • August 2004
    • 179

    #2
    Ursprungligen postat av Dreeamcatcher
    Jag har fått sammetsjukan i mitt odlingsrum! Kaos! Alla fiskar har smittats eftersom jag klantat mig och slarvat med att sköja av varje håv osv efter jag använt dom! Jättedummt, men har bestämt nu att skaffa en håv till varje kar för att förhindra sjukdomssmitta i framtiden!

    Jaja...över till min fråga :P
    Jag har fått sjukdommen i ett av yngelkaren där jag nu har Jack Dempsey-yngel, de är fulla av småsmå prickar (inte vita-prick "prickar") och därför har jag börjat medicinera med "fura mor-p" som djuraffären föreslog! Min fråga är om det kan vara farligt att medicinera ett kar med så pass små yngel? Tar dom skada av medecinen?? De är ca 2 veckor gammla!

    Jätteglad för svar!

    /Orolig Malin


    INGEN SOM VET?
    Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

    Allt du behöver veta om kampfisken!

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Yngel är känsliga för medicin, medel mot Oodinium brukar innehålla koppar som även är giftigt i för hög dos för vuxna fiskar.
      Salt hjälper inte mot Oodinium, det enda jag vet utan Kopparsulfat är Formalin.
      Cystans livscykel är ca 10 dagar.
      Dosering 37 % Formalin 1 ml till 40 liter vatten byt 30 % vatten efter 24 tim fortsätt så i 10 dagar.
      Jag har ingen erfarenhet av Oodinium.

      Problemet med Oodinium är att den har ett växtbaserat ursprung.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      Arbetssätt...