konstigt...(tycker jag)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilla_Cilla
    • January 2006
    • 112

    konstigt...(tycker jag)

    har dött 8 guppies, 3 platy, en neontetra o en kampfiskhane sen jag fick mitt akvarium i december. det konstiga är att jag har 4 ancistrusyngel på 2-3cm i samma akvarium, som växer så det knakar(samma sak med pansarmalarna). jag har hört att ancistrusyngel i den storleken är känsliga, så borde inte dom blivit sjuka först då
  • anna7607
    • November 2005
    • 1440

    #2
    så gick det för min granne med... eller 2 st av mina grannar... kanske har något i vattnen som ancistrusarna tål men inte de andra...brar en gissning
    lev livet medans de är värt att levas

    Kommentar

    • fichi
      • June 2003
      • 21

      #3
      Hej
      eftersom att akvariet inte varit igång så länge så har inte dom goda bakterierna bildats ,pluss att du haft många fiskar i på sammagång.
      Akvariet hinner inte med att rena samt bryta ner alla partiklar då kan fiskarna bli förgiftade. Kolla om du kan öka cirkulationen i vattnet och även syret en aning så vattnet håller en bättre kvalite och tänk på att inte ha för många fiskar i. Obs! om du har växter så kan du märka på dom om du fått igång bakterierna Lycka till

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        Ursprungligen postat av fichi
        Obs! om du har växter så kan du märka på dom om du fått igång bakterierna Lycka till
        hur då?
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • ciklider
          • November 2005
          • 450

          #5
          Ja det hade varit gott att få reda på hur man kan se det på växterna informera gärna fichi..
          sometimes shit just happens

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            brukar man inte säga att om växterna trivs så trivs fiskarna?
            fast i och för sig så kan ju fiskarna få nån sjukdom fast växterna är pigga så ja vet inte vore kul om mån expert kunde berätta
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • fichi
              • June 2003
              • 21

              #7
              om du tex ser att växterna inte tar sej så har du ett problem till med vatten kvaliten, det är ett tecken på att du inte får balans tex alla kör med co2 i sina akvarier vilket kan betraktas som fusk i mitt akvarium blommar det i lagom takt bladen är mörk gröna utan alger och har alldrig använt co2 det är ett tecken på bra balans. visst kan orasaken till problem bero på mycke men om man har som vana att var14e dag göra rent botten samt pumpen + 50% vatten så kan man inte misslyckas ha en gonomsnitts tempratur på 25´c samt en belysningstid på max 10tim Det funkar

              Kommentar

              • fichi
                • June 2003
                • 21

                #8
                Hej igen
                såg att det nämdes något om expert, ingen är expert bara mer eller mindre kunnig än andra och va det gäller mina svar så grundas dom på ren kunskap som jag själv varit med om och som jag sedan tagit lärdom av, man måste förlora en del innan man kan vinna tillbaka. när balansen är stabil så kommer du ha så mycke guppis och platy i ditt akvarium så du måste börja sälja eller gebort till bekanta och det är ett löfte, tänk bara på det jag skrivit ovan och sen på utfodningen om du är osäker så kan du mata 1 gång om dan istället för två för då har akvariet en schans att återhämta sej snabbare Stort lycka till RH

                Kommentar

                • dinajel
                  • November 2004
                  • 606

                  #9
                  Ursprungligen postat av smurfmats
                  hur då?
                  Jag antar att fichi menar att om inte nitrifikationen kommit igång så har du nitrit i akvariet, men inget nitrat, dvs. ledsna växter. Är nitrifikationen igång så omvandlas nitriten till nitrat som växterna kan ta upp, dvs. glada växter.

                  (Sen ger iofs fichi ett helt annat lite flummigt svar, men det är ju en annan femma... )
                  Bilder på mina akvarier.

                  Kommentar

                  • fichi
                    • June 2003
                    • 21

                    #10
                    även kallat god baktrieflora som inte bara gynnar växter men också fiskarnas välmående och livs kvalite, har inte haft en sjuk fisk på det senaste året bara som dött av ålderdom

                    Kommentar

                    Arbetssätt...