Scalardöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    Scalardöd

    Nu är jag här igen... har återigen drabbats av eländet. Avmagrande och död. Å det är bara scalarer som drabbas, inte nån av de andra fiskarna. Denna gång är avföringen verkligen som en tunn vit tråd och två har trillat av pinn på kort tid. Min svarta är helrisig och har börjat få sår på kroppen också. Vad beror det på? Har börjat medicinera med sterazin men funderar om jag ska tillsätta salt och höja tempen? Hur mycket isåfall?
    Jag matar med omväxlande foder, grönt, flingor, artemia, mygglarver osv. Ser inte riktigt någon orsak som att förhållandena i vattnet skulle vara dåliga annars. Har danior, botior, malar och en regnbågshaj tillsammans med scalarerna och inte en enda av dom andra har ens några symptom. Har aldrig haft problem med någon alls förutom scalarerna i det karet. Vad göra? Min sambo tycker att vi ska strunta i scalarer i fortsättningen men jag vill ju så gärna ha dom! Plus att en av dom, den enda som varit med från start, är oförskämt pigg.
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu
  • Mogwai
    • November 2002
    • 3021

    #2
    Låter ju som om de vore sjuka från början, ja alltså, man ser det inte då man köper dem, men har de någe medfött fel ( kan bero på inavel osv osv ) så kan ju sånt visa sig först då de börjar att växa lite. Testa med att inte köpa alla från samma affär, eller köp på en auktion. Där står ju namn och telefonnummer på burkarna från försäljaren som man kan kontakta om det uppstår någe problem.

    Kommentar

    • Inka
      • July 2005
      • 1233

      #3
      Auktion? Finns det sånt här uppe?
      Det stör mig rätt mycket att scalarerna dör. De är dessutom från olika butiker och olika färger och storlekar. Jag menar... andra människor köper scalarer och de lever hur bra som helst, på bara flingfoder och fel skötsel (inbegripet inga vattenbyten men däremot storstädning med rengöring av filtren, gruset och nästan helt vattenbyte). Själv har jag nu förlorat runt sex stycken på ett halvår, trots vattenbyten, varierad föda, ingen överdriven akvariestädning och allt sånt. Jag begriper inte!!!
      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

      www.kvitter.n.nu

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #4
        Pliiiz, svara mer!
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        • Björken
          • November 2005
          • 1174

          #5
          Det låter ju som någon slags smitta. Scalarer brukar ju annars vara rätt tåliga vad gäller vatten och sånt..

          Kommentar

          • Björken
            • November 2005
            • 1174

            #6
            Var sitter såren då? Jag tänkte om det kunde vara "hål-i-huvudet"- sjukan?

            Kommentar

            • Björken
              • November 2005
              • 1174

              #7
              Jag bara gissar vilt, men det kan inte vara gälparasiter? Kliar de sig?

              Kommentar

              • santa
                • December 2005
                • 504

                #8
                Hej jag har haft samma sak testa med Sera baktopur det funkade för mig..
                Jag fick mitt genom att köpa till några skalarer..
                Min hemsida http://santanagti.mine.nu

                Kommentar

                • Björken
                  • November 2005
                  • 1174

                  #9
                  Vet du vad det var för något då?

                  Kommentar

                  • santa
                    • December 2005
                    • 504

                    #10
                    Nä jag förklarade hur dom såg ut för en zoo här i stan o han rekomenderade det och det funkade...Mina stog vid ytan rätt mycket också men annars samma syndrom 3 av mina dom men räddade 8 av dom.
                    Min hemsida http://santanagti.mine.nu

                    Kommentar

                    • Inka
                      • July 2005
                      • 1233

                      #11
                      Såren på kroppen satt bakom ena gälen, vid stjärtfenan och ett mitt på kroppen. Skriver "satt" eftersom den stackarn dog rätt omgående. Ingen av de som är kvar syns det något på och det var den enda av dom som har dött tidigare har haft sår. Ingen klåda, inget annat förutom att de har hållit sig undan lite.
                      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                      www.kvitter.n.nu

                      Kommentar

                      • ciklidtok
                        • March 2005
                        • 1466

                        #12
                        Jag hade samma problem i samband med storstädning och fltt av akvariet,alla mina scalarer blev sjuka och dog.Jag tror det berodde på stressfaktorn de blev utsatta för i samband med flytten.
                        De klarade inte av att bli flyttade till ett annat akvarium där vattnet var för nytt.Jag har lärt av mina misstag, de vill ha gammalt vatten och så surt som möjligt.Jag har ett 450 liters akvarium där det endast bor scalarer och nåra praktbotier,jag byter ca.30% av vattnet var 5-6 vecka,plus att jag har myckt rötter för att få vattnet surt.Mina scalarer mår nu prima, de är jättefina både i kropp och fenor och växer så det knakar.Färgen glänser på dom.

                        Mvh.Ida

                        ps.När du gör vattenbyte he ner en lätt rågat tesked Ektozonsalt pr.50 liter vatten. ds.
                        720L SA-/CA. Övriga
                        375L Biotop, skalarer
                        275L Malawi
                        240L Blandat


                        Kommentar

                        • sunkan aspidoras
                          • June 2005
                          • 925

                          #13
                          kanske tarm flagellater som uppkommer vid stress, fiberfattig mat, näringsbrist, mineralbrist... ciklider är särskilt känsliga. behanlas med baktopur direct eller baktotabs

                          Kommentar

                          • sunkan aspidoras
                            • June 2005
                            • 925

                            #14
                            Men orsaken kommer kvarstå... dem kanske inte alls trivs med sällskapet, man vill ju ha harmoni i karet!( ;

                            Kommentar

                            • Lenmar
                              • February 2004
                              • 6154

                              #15
                              Om det inte är någon sjukdom så skulle jag kanske säga att sällskapet kan vara lite för stressigt. Danior, botior och regnbågshajar är ju alla rätt snabba när de sätter fart och skalarer är ju inte så mycket för massa action i karet? PH-värdet är inte för högt då eller hårdheten i vattnet? De gillar ju som du säkert vet mjukt surt vatten, det kan inte ha med det att göra eftersom de inte verkar dö alldeles med en gång? Annars så får jag tipsa dig om "mina" sjukdomslänkar. Hoppas du får nåt vettigt ut av detta! Länkar:
                              http://badmanstropicalfish.com/disease.html
                              http://www.fishdoc.co.uk/index.htm
                              http://fishyfarmacy.com/fish_diseases/
                              http://www.2cah.com/pandora/Disease.html#NTD
                              http://www.gpavlineris.com/fishdiseases/index.htm
                              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...