Bitsår eller smittsam sjukdom? Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisktjejen
    • February 2005
    • 310

    Bitsår eller smittsam sjukdom? Hjälp!

    Jag tror att min dvärgguramihona blir biten av hanen (skrev om detta förra veckan under labyrintfiskar) och hon har sår i pannan efter detta. Jag vill nu separera de två eftersom skadorna ser värre ut nu. Hon är forfarande pigg och äter, verkar inte alls påverkad.
    Finns det någon sjukdom som skulle kunna ge dessa sår på huvudet? Jag vill nämligen vara helt säker på att det inte är något smittsamt så att jag kan flytta henne till en av malyngelbaljorna. Finns misstanke om att det skulle vara smittsamt eller kunna skada malynglen så får hon en egen balja, dock utan grus och filter, eller som sista lösning flyttar jag hanen till det större akvariet ett tag. Om honan blir frisk så måste de iallafall hållas separat sedan.
    Kan det vara smittsamt eller smittsamma bakterier som kan skada ynglen? Hur skulle ni göra?
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    #2
    Jag antar att det beror på hur såren ser ut. Jag är ingen expert på att bedöma sådant men om du beskriver hur såren ser ut kanske det är enklare för någon att ge svar... Bl.a svamp kan ju ha en tendens att bildas i sår.

    Kommentar

    • Fisktjejen
      • February 2005
      • 310

      #3
      Jag ser inget "tussigt" som liknar de bilder av svamp jag har sett. Såren är lite rosa, med lite som är svullet och lite "gropar i köttet".

      Kommentar

      • Björken
        • November 2005
        • 1174

        #4
        Ja, jag kan bara svara för vad jag hade gjort om jag var i din situation. Jag hade nog isolerat fisken ett tag om det finns möjlighet för att observera att ingen infektion tillstöter. Även om det inte finns någon sjukdom idag så kan ju sår och stress leda till att både det ena och det andra uppkommer om man har otur. Så för att undvika risker hade jag nog valt att isolera henne ett tag.

        Kommentar

        Arbetssätt...