Hudgrumling - behandling?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mona
    • October 2002
    • 840

    Hudgrumling - behandling?

    Idag har några av mina guppyhonor fått en tunn vit beläggning över ögonen, jag såg också en av dem gnida sig mot ett blad. Det var länge sedan jag köpte nya fiskar, men guppyhonorna har det ganska stressigt iom guppyhanarna vilket kan förklara ökad känslighet. Guppysarna har levt i det akvariet i flera generationer, så de är svenskodlade. Mina black mollys visar inga tecken på sjukdom, det verkar bara vara de vuxna guppyhonorna (just nu).

    Jag har ett akvarium på 45 liter som står tomt. Ska jag flytta de som ser smittade ut till det och behandla mot hudgrumling där (så får de också semester från hanarna), eller ska jag behandla i det 180 liters sällskapsakvarium där de går nu (eftersom alla fiskar kanske är smittade?). Jag har inga pansarmalar i akvariet.

    Jag har sökt på hudgrumling i forumet och läst men kanske inte förstått hur jag ska göra. Så vitt jag förstår ska
    - temperaturen vara över 26 grader under behandlingen
    - salt kan tillsättas 5 ml/100 liter vatten (jag har inga pansarmalar i det akvariet)
    - medicin mot vita-prick ska fungera med en längre behandling(hur lång är längre? vilket medel/märke rekommenderar ni?)

    Jag försöker fota dem för att lägga in och visa, men de är snabbare än vad jag är.
    Senast redigerad av Mona; 26 January 2006, 22:18.
    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail
  • Mona
    • October 2002
    • 840

    #2
    Bild

    Nu har jag ett bild-collage på dem också. Vad tror ni om min diagnos?
    Bifogade filer
    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

    Kommentar

    • Mona
      • October 2002
      • 840

      #3
      Någon?
      Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

      Kommentar

      • Mona
        • October 2002
        • 840

        #4
        Nu har jag flyttat samtliga vuxna guppys till mitt 45 liters akvarium och påbörjat behandling med Baktopur. Hoppas jag gjorde rätt.
        Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

        Kommentar

        • Mona
          • October 2002
          • 840

          #5
          De lever fortfarande och ser pigga ut i det gröna vattnet, ngenting har blivit värre. Jag hoppas fortfarande att jag gör rätt. Idag köpte jag ektozon, men jag har inte bestämt mej för om jag ska köra på med salt också ännu. Råd & tips någon?
          Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Det är svårt att ge något råd, du har gjort det som ska göras när man misstänker en sjukdom av bakterier.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Mona
              • October 2002
              • 840

              #7
              Tack Kramfors. Jag får fortsätta att hålla koll på båda akvarierna. Det verkar inte vara något akut sjukdomsförlopp iallafall.
              Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

              Kommentar

              • Mona
                • October 2002
                • 840

                #8
                Alla är fortfarande pigga.

                Jag hittade en av mina gamla favoriter, det dom drabbats av verkar snarare vara cloudy eyes http://www.2cah.com/pandora/Disease.html#Cloudyeye

                Så jag ska trappa ut Baktopur behandlingen och såsmåningom flytta tillbaka dem till deras vanliga akvarie där jag ska testa mina vattenvärden. Förhoppningsvis kommer det att reda upp sig av sig själv när jag får ordning på balansen.
                Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                Kommentar

                Arbetssätt...