vita prickar på diskusar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • belliis
    • January 2006
    • 27

    vita prickar på diskusar

    Har haft mina diskusar i 1v nu....de har inte ätit någonting sedan des...nu ser ja att dom har några vita prickar på fenorna.. vad ska jag göra?
    e det akut? el kan de vänta tills imorgon då jag kan köpa medicin? och vilken medicin ska man använda?
    *orolig*
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    höj värmen i karet (om du bara har discus) till 30c.
    och hitta lite godate mat till dom (frysta röda mygglarver). och se upp med att dessa kan vara allergiframkallande....
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Du får gärna beskriva prickarna lite bättre de är möjligt att dom har kommit pga dålig vattenkvalite.

      Kommentar

      • Edlund
        • September 2004
        • 330

        #4
        Är det ungdiskus? isånafall skall tempen alltid va 30-31 grader.Mata helst inte med mygglarver.Ta hellre artemia.Vad matar du med nu ? Hur stort e karet? Filterkapacitet? vattenbyten?.Bild hade vart bra så man kan indentifiera vad det e för nåt.

        Kommentar

        • belliis
          • January 2006
          • 27

          #5
          dom e ca. 10cm stora... 240l stort....byter vatten 25% var tredje dag...har endast ett innerfilter...temperatur på 29grader.....båda fiskarna har typ 5prickar var, dessa är rätt små och runda....matar med granulat, samt frysta röda mygglarver....

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Jag har fått samma symptom i överbelastade kar när jag har dragit upp ungdiskus. De som löste problemet för mig var att fixa dubbla filter med mycket mer filtermassa, man bör passa sig för att de inte blir för strömt.
            De du ser nu är alltså en varningsingnal för att du inte har så bra vattenvärden....
            Vad är de för filter du har?

            Kommentar

            • belliis
              • January 2006
              • 27

              #7
              har ett fluval innerfilter typ 1000l/h tror jag....nitrit halten är sågottsom obefintlig...har iaf höjt temp. och börjat medicinera....dom börjar redan se lite piggare ut.... men äter fortfarande inget

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Ett fluval4(tror jag) räcker inte långt när de gäller diskus, alldeles på tok för lite filtermassa. Vill du ha en ekonomisk lösning så kan du skaffa blå filtermatta och bygga ett eget innerfilter med en powerhead (de finns instruktioner på zoopet). Då får du mycket mer effekt och gladare diskus.

                Jag tror inte att du har vita prick läs lite här http://discusfish.nu/
                jag tror att de du har är punkt F2...

                Kommentar

                • belliis
                  • January 2006
                  • 27

                  #9
                  okej....jo har ju kollat runt lite bland vänner som har mycke större å mer effektiva filter...
                  men i akvariebutiken så sa de att detta skulle duga aldeles utmärkt även till diskusar...får väl tänka om och satsa på ett bättre ändå.
                  vill ju att dom ska må så bra som möjligt! är inte 100% säker på diagnosen, men har ett antal små fantomtetror som också har dessa vita prickar...

                  Kommentar

                  • NiXoN
                    • December 2003
                    • 2068

                    #10
                    Min erfarenhet säger att man inte ska lysna på vad butiksägarna säger, synd nog så verkar kunskapsnivån och moralen vara extremt låg inom handeln.
                    De finns klara undantag men synd nog så är dom alldeles för få.
                    Hur mycket fisk har du i akvariet?

                    Kommentar

                    • belliis
                      • January 2006
                      • 27

                      #11
                      Jo, stämmer verkligen....vissa har ingen aning om vad dom sysslar med..

                      har ett 20 tal fantomtetror och 2 discus....planerar dock att köpa fler...

                      Kommentar

                      • belliis
                        • January 2006
                        • 27

                        #12
                        + 2st gibbiceps

                        Kommentar

                        Arbetssätt...