Discus som får frispel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • franked
    • November 2005
    • 25

    Discus som får frispel

    Hejsan!

    Jag har ett 350l hörnakvarium med 5 st discus, 4 st Altum, 4 st Ancistrusar och 4 st siamesiska algätare. Det här gänget har fungerat jättebra ihop i ett halvår nu. Men den senaste veckan har 2 stycken discusar fått frispel. (1 Blue Diamond och 1 Pigeon blod.) De får tokryck ibland och simmar runt så jag är rädd att de ska slå ihjäl sig. Sen gömmer de sig på var sitt ställe och ligger kvar där i timmar. Än så länge så har de kommit fram och ätit när jag matat dem. De ser inte sjuka ut. De sträcker på fenorna, har normal färg. Nitritvärdena är ok, ph 7 (som det alltid har varit), temp 30. Jag har gjort vattenbyte igår utan förändrat resultat. Är det någon som har erfarenhet av urflippade discusar.

    /Franked
  • franked
    • November 2005
    • 25

    #2
    En till har flippat ur

    Det här är ju inte klokt. Nu har en till discus fått fnatt. Rätt som det är får han tokryck och slänger sig mot bakgrunden. Det gick så illa så han hamnade bakom bakgrunden. Det var ett elände att få fram honom igen. Pigeon blod har lugnat ner sig medans Blue Diamond gömmer sig skräckslagen bakom en stubbe. Han kommer fram och käkar bara. Utseendemässigt så är de i prima skick. Kan det vara parasiter som satt sig i huvudet på dem? Jag har haft fiskar i 10 år och discus i 4 år och aldrig sett något liknande. Nu testar jag att höja tempen till 34 grader så får vi se om de blir bättre.

    Kommentar

    • Lucas_no1

      #3
      Har du ändrat placering på akvariumet?
      Dom verkar ju bli rädda för något..

      Kommentar

      • franked
        • November 2005
        • 25

        #4
        Nej jag har inte flyttat akvariet eller möblerat om i rummet utanför. Men det verkar som de är allmänt griniga på varandra. I torsdags fick jag plocka upp en altum som troligtvis har blirvit ihjälskrämd. Jag har sänkt vattennivån i akvariet så att det blir svårare att "hoppa över" bakgrundskanten. Det verkar som om discusarna är allmänt griniga. Nu är det blue diamond som har blivit bad boy och en allmän pain in the ass åt mina två snakeskin. De är väldigt mörka idag så jag har gjort ett vattenbyte för säkerhets skull. Nog för att de har kivats tidigare och turats om att utse mobboffer men att de kan bli så stressade så att de slänger sig i väggen. Då är man rädd att det är parasiter som håller på att käka upp skallen på dem. (Därför håller jag nog kvar tempen på 33 grader ett tag...) Det kanske är för liten grupp men eftersom jag har Altumarna ockå så är det nog dumt att investera i några fler. Det jag är lite orolig för också är om det kan vara något skit i kranvattnet. Det här började i samband med ett vattenbyte, men ph och nitrit värden är ok...

        Kommentar

        • LN
          • November 2004
          • 1478

          #5
          Prova att dosera i lite salt. En halv dl/100 liter till att börja med.
          Prova att dämpa belysningen ett par dar samt mata inte alls.
          När mina får spelet så skadar dom sig nästan alltid.
          En grej som jag märkt stressar mina discus är om det inte blir ordentligt mörkt i karet på natten så varvar dom inte ner. Annars tycker jag att du ska öka vattenbytena ett tag. Discus tål rätt "dåligt" vatten men är känsliga för bakterier.
          Larry
          Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
          http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

          Kommentar

          • franked
            • November 2005
            • 25

            #6
            Men är inte discus känslig för salt?? Eller är det något som jag har fattat fel..

            Kommentar

            • Bucket
              • February 2004
              • 1020

              #7
              Ursprungligen postat av franked
              Men är inte discus känslig för salt?? Eller är det något som jag har fattat fel..

              nej discus e inte känslig för salt
              jävla massa akvarium!
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

              Kommentar

              • Stew
                • July 2004
                • 1736

                #8
                Har haft samma problem med mina lite då och då... Självmordsbenägna?

                Håller med övriga talare.

                Försök undvika att ändra vattenvärdena snabbt vid vatten byte. Alltså ung samma temp i karet som i vattnet du fyller med. Inga ph-sväningar.

                Sedan så har jag märkt med mina att de är rädda för mig då och då! Brukar jag lösa genom att sitta mycket framför karet. Låta dem vänja sig igen...!
                540l Malawi
                180l Växt / sällskapskar
                90l odlingskar
                50l odlingskar / karantänskar

                Kommentar

                • franked
                  • November 2005
                  • 25

                  #9
                  Tack för alla svar. De ser piggare ut idag och har lugnat ner sig. Så nu ska jag genast ta min dator och sätta mig hos dem vid akvariet. ;-)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...