Rödstrimmig under/insida! (mal)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fly
    • January 2006
    • 88

    Rödstrimmig under/insida! (mal)

    Hjälp!

    Upptäckte idag att min en mals innanmäte är rödstrimmigt . Det kan ju inte vara ett bra tecken. Den skulle visserligen behöva bra vatten (ofta vettenbyte), men mina fjärilsciklider trivs och det behöver de med (vilket jag gör).

    Vet tyvärr inte arten (men ska ta reda på det!)
    Beskrivning: "plattfisk"-typ m två pattor o "svans" m fena, guld/brun fläckig, gula ögon, fenor på sidorna som ständigt viftas med, "genomskinlig" underifrån, ca 5 cm.

    Vad kan det vara?

    "Tacksam & nybörjare"
    Senast redigerad av Fly; 23 January 2006, 17:22.
  • Fly
    • January 2006
    • 88

    #2
    Nu är han rödare Men annars verkar han som vanligt, kanske något lugnare.
    Finns det ingen som varit med om det här innan??

    *hjälp*

    Kommentar

    • Fly
      • January 2006
      • 88

      #3
      Borneopleco goldline!

      Nu har jag tagit reda på malens art.

      Kommentar

      • Fly
        • January 2006
        • 88

        #4
        Nu har nästan allt rött försvunnit, så allt verkar vara bra.

        Kommentar

        • Fly
          • January 2006
          • 88

          #5
          Hittade malen död idag
          *case closed*

          Kommentar

          • Azzy
            • January 2006
            • 74

            #6
            Jag har en Ancistrus som upvisar samma sak, röd mun och undersida. Jag rinde till akvarie affären och fick råded att sätta i lite grovsalt. Hoppas att det hjälper.
            Fick dock inget svar på vad det kan vara.
            http://www.aquariumblog.blogspot.com/

            Kommentar

            • Fly
              • January 2006
              • 88

              #7
              Okej, jag tillsätter regelbundet 1 tsk Ektozon, det är ju ett salt.

              Kommentar

              • Azzy
                • January 2006
                • 74

                #8
                Dom hade någon teori om att det kunde vara svamp av något slag. Jag skulle prova med att sätt i en tesked grovsalt per 50 liter vatten som första åtgärd tyckte dom. Ancistrusen min mår verkligen inte bra o har mått dåligt i någon dag.
                Får se i morgon om det hjälper eller om han e död. Hoppas inte
                http://www.aquariumblog.blogspot.com/

                Kommentar

                • Azzy
                  • January 2006
                  • 74

                  #9
                  Nu har jag hittat något om det här tror jag här på zoopet .

                  Hudgrumling (Costia, Trichodina och Chilodonella).
                  Symptom: Angrepp av hudgrumlare yttrar sig i en tunn mjölkaktig grå hinna på kroppen. Kraftiga angrepp orsakar blodsprängda och rodnande ställen på kroppen.



                  Får åka till akvarie affären i morgon och köpa medecin .
                  http://www.aquariumblog.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Azzy
                    • January 2006
                    • 74

                    #10
                    Tänkte fortsätta berätta hur det går med min sjuka Ancistrus.
                    In handlade Baktopur som ska vara bra mot mun och fenröta samt bakteriella sjukdommar. Akvarie handlaren trodde att det skulle hjälpa mot min stackars Ancistrus röda och svullna mun , han är lite röd ner på halsen också.
                    Hällde i rekomenderad dos i går , har också höjt tempraturen i akvariet till 27 grader.
                    Tycker mig se en liten förbättring idag, munnen ser inte lika svullen ut och ser inte lika röd ut.
                    Men han äter fortfarande inte utan sitter bara vid dopvärmaren och verkar inte må bra.
                    Hoppas att det är bättre i morgon.

                    Är det någon som har erfarenhet av det här och vet vad det är frågan om ?
                    http://www.aquariumblog.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • Azzy
                      • January 2006
                      • 74

                      #11
                      Har behandlat med Baktopur i 3 dagar . I går gjorde jag ett 50 % vattenbyte och städade akvariet + att jag tillsatte en matsket salt för att fortsätta hjälpa min Ancistrus att tillfriskna. Tempraturen har jag fortfarande på 27 grader.
                      Han verkar piggare nu, gnager på sin rot och äter lite på bakrutan men han e fortfarande röd.
                      I alla fall en klar förbättring mot tidigare när han bara hängde bakom dopvärmaren. :-)
                      http://www.aquariumblog.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Fly
                        • January 2006
                        • 88

                        #12
                        Jaa.. min ancistrus har också ng gråaktigt över ryggen, när du nu beskriver det... Men rodnaden har försvunnit (hade lite symtom också, som plecon). får inhandla den medicinen med. Tack för tipset!!

                        Kommentar

                        • Thomas&Anna
                          • January 2006
                          • 1030

                          #13
                          Hur gick det?Vi hade malar för ca. 3000 som dog det visade sig att det var pricksjukan som härjade och inte hudgrumling som vi hade.
                          Thomas & Anna

                          www.annaothomas.com

                          Kommentar

                          • Fly
                            • January 2006
                            • 88

                            #14
                            Det har gått bra för min ancistrus. Badade honom i ektozon-salt i en timme o gjorde ett större delvatten byte än vanligt. Tycker han e lite slö ibland, men han far oftast omkring och "äter" dessutom bra. Nån hudgrumlig verkade det inte vara trots allt. Kan väl nämnas att några andra uppvisade vitapricksjukan symtom senare... o behandlades för det. Kan ju ha varit det plecon hade (fast symtomfri) o var mer känslig än de andra... Synd på era malar!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...