"borrar" sig fram

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mixi
    • October 2005
    • 19

    "borrar" sig fram

    Hej!

    Kom hem idag på mitt på dagen, matade mina yngel och allt såg som vanligt ut. Några timmar senare reagerade jag på att en av mina svärdbärare simmade mycket konstigt. Hon skruvar sig som en borr och verkar inte alls ha någon som helst uppfattning om upp och ner. Mest är hon uppochner och hon verkar ha kramper/spasmer. Tycker att hon kanske har varit lite utmobbad av de andra två svärdbärarna, de verkar ha blivit ett riktigt par. Det har väl antagligen stressat henne. Hon har dessutom varit lite låg de senaste två dagarna, men inte matvägrat eller så. Jag har tänkt köpa sällskap till henne så fort vattnet är stabilt, har förhöjda halter av nitrat som jag nu håller på att åtgärda. Pratade med djuraffären, de trodde på döda yngel i magen eller kanske någon mask-parasit. En annan där gissade hål på simblåsan. Ingen annan fisk verkar vara påverkad, mer än att de två andra svärdbärarna är nyfikna. Nu har hon hållit på i kanske två timmar och det ser ut som om hon blir tröttare och tröttare. Kan jag göra nåt för att rädda henne? Någon som har några tips?


    Mina fiskar:

    25 L: en guppy hona och fyra guppy-yngel.

    60 L: tre svärdbärare (två honor, en hane), sju neontetror och två metallpansarmalar.


    Tacksam för hjälp!

    /Mikaela
  • Mixi
    • October 2005
    • 19

    #2
    Har nu isolerat henne i ett primitivt kar - en tillbringare med akvarievatten. Då får hon i alla fall vara i fred från de andra. Hon simmar mest runt och verkar kanske aningens piggare...eller inte. svårt att säga.

    /M

    Kommentar

    • Deep Blue
      • December 2005
      • 71

      #3
      Ursprungligen postat av Mixi
      Hej!

      Några timmar senare reagerade jag på att en av mina svärdbärare simmade mycket konstigt. Hon skruvar sig som en borr och verkar inte alls ha någon som helst uppfattning om upp och ner. Mest är hon uppochner och hon verkar ha kramper/spasmer.
      Har haft exakt samma symptom på en utav mina ottos. Den dog dessvärre efter bara någon timme. Någon här föreslog nåt nervjox eller akut förgiftning.
      Under ytan, är vi alla små...

      Kommentar

      • Mixi
        • October 2005
        • 19

        #4
        Ja, tyvärr verkar hon gå samma öde till mötes. hon står med näsan neråt för det mesta och snurrar, verkligen precis som en borr. Tycker så synd om henne.

        Kommentar

        • Mixi
          • October 2005
          • 19

          #5
          Nu när jag kom upp på morgonen står hon fortfarande och snurrar med huvudet ner, runt runt runt. Finns det verkligen inget jag kan göra? Hon har ju inte dött inom en timme i alla fall som Deep Blues Otto.

          Kommentar

          • Mixi
            • October 2005
            • 19

            #6
            Så har jag då fått besked. Åkte tillslut in med henne till djuraffären i snöstormen. Fel på simblåsan lät domen och de tog bort henne där.

            Tack Deep Blue för svar.

            /Mikaela

            Kommentar

            • sussia
              • January 2006
              • 273

              #7
              det kan var fel pa simblasan... detta kan beror pa dalig vatten kvalite, for mycket mat, eller att den skadats vid slagsmal... sa du kan ju kolla vattnet, om det ar orsaken sa atgarda det, jag ar inte saker pa villken medicinering du skulle kunna anvanda men det vet de kanske i djur affaren...
              Break on through to the other side.....

              Kommentar

              • sussia
                • January 2006
                • 273

                #8
                aha... lite sen med mitt svar...
                Break on through to the other side.....

                Kommentar

                • Mixi
                  • October 2005
                  • 19

                  #9
                  sussia >> Tack ändå! Ja, som jag sa, jag håller på att åtgärda vattnet. I affären sa de att det inte finns några orsaker till att det blir fel på simblåsan (slagsmål kan jag ju själv fatta). Men det var intressant att det faktiskt finns orsaker, och det var nog det jag anade också.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...