fiskdöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marie68
    • December 2005
    • 7

    fiskdöd

    snälla hjälp mina fiskar bara dör, har testat vattnet och det ända som ger utslag är nitrat 5mg/l är det farligt för fiskarna det är flest guppy som dör.
    i mitt nystartade akvarium har 2 av 7 fiskar också dött på 2 dagar har inte ens sett symtom på sjukdom hos dem.
  • helen_wigh
    • November 2005
    • 83

    #2
    jag vet vad du menar. Har själv bett om hjälp med rubriken "sjuk utan tecken". Jag har också nitrat problem och det enda råd jag har fått är att byta vatten och ha växter i akvariet (vilket mina Malawi äter upp). Hitills har 4 av mina cilklider dött...

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ursprungligen postat av Marie68
      snälla hjälp mina fiskar bara dör, har testat vattnet och det ända som ger utslag är nitrat 5mg/l är det farligt för fiskarna det är flest guppy som dör.
      i mitt nystartade akvarium har 2 av 7 fiskar också dött på 2 dagar har inte ens sett symtom på sjukdom hos dem.
      Jag beklagar förlusten

      5 mg nitrat/l är dock inte farligt. Det är tom lite i fall du har växter i akvariet. Mellan 10-20 ppm ska nitrat ligga på i ett akvarium med växter. Fiskarna tar inte skada av nitrat så länge den inte har kommit upp i mycket högre halter (50 ppm).

      Är fiskarna nyinflyttade? Använder du vattenberedningsmedel? Eller kan det vara ammoniak? Berätta gärna mer om akvariet och fiskarna.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Marie68
        • December 2005
        • 7

        #4
        Ursprungligen postat av batski
        Jag beklagar förlusten

        5 mg nitrat/l är dock inte farligt. Det är tom lite i fall du har växter i akvariet. Mellan 10-20 ppm ska nitrat ligga på i ett akvarium med växter. Fiskarna tar inte skada av nitrat så länge den inte har kommit upp i mycket högre halter (50 ppm).

        Är fiskarna nyinflyttade? Använder du vattenberedningsmedel? Eller kan det vara ammoniak? Berätta gärna mer om akvariet och fiskarna.


        jag använder auqva safe och nitrivec vid vatten byte, i och för sig köpte jag nog lite för många fiskar första gången när akvariet var nystartat och det var ju dumt det konstiga är att det är flest guppy som dött men något positivt är att jag fick 19 guppy yngel för 1 1/2 vecka sedan får väl hoppas att de överlever.

        Kommentar

        • Marie68
          • December 2005
          • 7

          #5
          Ursprungligen postat av helen_wigh
          jag vet vad du menar. Har själv bett om hjälp med rubriken "sjuk utan tecken". Jag har också nitrat problem och det enda råd jag har fått är att byta vatten och ha växter i akvariet (vilket mina Malawi äter upp). Hitills har 4 av mina cilklider dött...


          tråkigt att de förstör dina växter, jag har mycket växter i mitt och de får vara ifred men det hjälper inte

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av Marie68
            jag använder auqva safe och nitrivec vid vatten byte, i och för sig köpte jag nog lite för många fiskar första gången när akvariet var nystartat och det var ju dumt det konstiga är att det är flest guppy som dött men något positivt är att jag fick 19 guppy yngel för 1 1/2 vecka sedan får väl hoppas att de överlever.
            Vissa arter är känsligare än andra. Hur länge har fiskarna varit i akvariet? Det är bra att du använder vattenberedningsmedel och bakteriekultur, men att börja med så många fiskar resulterar oftast i problem (ammoniak och nitrit)... Det är tyvärr lätt att vara efterklok och det som är gjort kan man inte göra ogjort. Men nu gäller det att hitta orsaken. Nitrivec ska förresten tillsättas varje dag under de första veckorna.

            Hoppas det löser sig och att ynglen klarar sig!

            Lycka till!
            Senast redigerad av batski; 19 January 2006, 18:33.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              I ett nystartat vatten dör fiskarna första vecken av ammoniak.
              Har man före vattenbyte 5 mg/l nitrat tyder det på att det finns få nedbrytningsbakterier eller lågt ammoniumvärde.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              Arbetssätt...