Fjärilsciklids färger bleknar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fly
    • January 2006
    • 88

    Fjärilsciklids färger bleknar

    Hej!
    Har ett nystartat akvarium med 2 fjärilsciklider, 2 black molly, 2 olika malar. Cikliderna verkade trivas bra ( ägg efter 3 dagar! som de visserligen åt upp ,men de är unga; 3-4 cm) De såg lite magra ut efter äggläggningen, men jag antog att det är normalt. Matar m röda mygg larver, artemia, moina.
    Nu jagar hanen honan ganska mkt och hennes färger bleknar. Ser allmänt risig ut. Hanen däremot är som förrut. Vad är det för fel? Är det bara trivsel el vattnet el ng annat?

    Tacksam för svar!
  • tbni
    • November 2005
    • 83

    #2
    Förmodligen är det pga bråkandet.

    Har själv 4st bolivianer som muckar med varandra konstant. Relativt nyintroducerade i karet så jag hoppas att det lugnar ner sig om ett tag. Hanarna visar fint med färger medans honorna (som blir ständigt jagade) är bleka.

    Har du tillräckligt med gömställen/växter osv och plats för dom så ska det inte vara nå problem för honan att hålla sig undan.

    Avvakta och se är mitt råd.

    Kommentar

    • jean1
      • August 2005
      • 218

      #3
      Förmodligen är inte honan redo för lek igen, medan hanen är det. Det kan skapa lite problem mellan "makarna". Men precis som tbni skrev, så är det viktigt att honan har lite gömställen för att komma undan den kärlekskranka hanen då och då.
      Just fjärilsciklider är ju parbildande. Andra dvärgciklider brukar man ju sprida ut uppvaktandet på flera honor, eftersom hanarna gärna vill ha ett harem.

      Kommentar

      • Fly
        • January 2006
        • 88

        #4
        Okej, då vet jag att det är förmodligen är konflikten som är problemtet. Jag har både rötter och många växter, så hon har många ställen att gömma sig på. Jag avvaktar.
        Tack!

        Kommentar

        Arbetssätt...